1 ноември 2011 г.

Език в масло; език със сос


На пръв поглед нещо елементарно, но ако не е изкиснат или сварен добре, удоволствието да хапваш език се превръща в неприятно дъвчене на жилаво парче месо.  Независимо дали е свински, телешки или агнешки, задължително е предварително да се свари, почисти от ципите и обели. Не беля само гладките части на езиците от домашно отглежданите прасета.  

Почистените от ципи и мазнини езици  се поставят в дълбока тенджера, заливат  със студена вода, която да ги покрие и е 3-4 см. над тях и включва котлона.
Когато заври се прибавят подправки, които обикновено имаме винаги - сухи, корени или зелени - целина, магданоз, пащърнак; настъргано индийско орехче или бахар; черен пипер, едро нарязана глава лук, морков....Може и  чаша вино. 
Посолява се и вари, докато омекне месото. Понякога отнема и два часа.... Изваждат се и още докато са топли се белят.  От бульона оставям 100-на мл***; другия го  изхвърлям.
Тази процедура може да се съкрати, ако се сварят в тенджера под налягане. Само дето аз не я харесвам вече. 

Вярно, че  предварителната подготовка  се оказва  дълъг процес, но  затова  пък не е трудоемък;  може да се приготви материала  от предния ден (или  сварени, нарязани на филии и замразени) ,  а когато сме решили да ги хапваме - само запържат/запекат с масло, поднесат студени с някакъв сос, желират - както при Гуинет,  може да се  панират  или .....предложения още много. Сега ще похапнем език в масло и с чесън :) или без чесън. Въпрос на вкус.


Език в масло и чесън 

Количеството на продуктите е относително, зависи колко езика (и колко големи) се приготвят.
Обикновено правя два броя, в широк тиган.
 

Парче  масло (1/3 пак) с 1 лъж. олио се загрява в тигана, поставят се филиите език и запържва за по 2-3 мин от двете страни (ако се пържи повече се "стяга").
Към края се прибавят счуканите (пресовани)  няколко (5-6) скилидки чесън, обръщат се парчетата език още веднъж в маслото, запържват отново 1-2 мин. и изваждат. 
*** Понякога, ако бульона  е светъл и  не  много солен, това количество  го прибавям в тигана към  загрятото масло, но после изчаквам, докато се изпари и езика остане само на мазнина. Така става още по-крехък, а пърженето е вече  избегнато.  Поръсването с подправки е по желание - обикновено го ръся само с черен пипер, в редки случаи (когато се сетя) - и с червен пипер)
Друг вариант е да се запекат филиите език в силно загрята фурна и залеят с разтопено масло с червен пипер.
Сервира се топъл. exclaimexclaim Чашата вино е съвсем задължителна. Ако имате и хрянова паста, удоволствието е двойно 

Следващото ми предложение за готов, сварен език е

Свински език със сос от каперси и сметана,



където езика е сварен,  студен и нарязан на филии (ето тук е домашен и видимо не е избелен целия). И съвсем обилно (не вярвайте на снимката; на нея е мизерно)  полят  с този невероятно вкусен сос със каперси  

22 коментара:

  1. Признавам си, у дома език не съм правила :( това е ястие, което си поръчвам само по кръчмите, но ах, този сос от каперси, ах колко ми харесваааа, Пепи!

    ОтговорИзтриване
  2. Ох,тая вкусна снимка е безмилостна! "Деликатните" у дома не хапват език и аз жална-милна въздишам пред снимката:))) И да попитам, защо не харесваш тенджерата под налягане- от майстор като тебе съветите са добре дошли.darkslayer

    ОтговорИзтриване
  3. Не ми харесва манджата, приготвена в нея. Харесва ми, когато е готвено на кротък :)) огън, по-вкусно ми е. Особено, когато си говорим за месо. Имам чувството, че дори да се разпада на конци, не поема миризмите на манджата.
    Когато се омъжих я ползвах много, безценен помощник е, но малко по малко спрях да я ползвам.
    Предпочитам да варя месо от предната вечер, за да си помогна за вечерята, но да е в нормална тенджера и да ври тихо.
    Или да приготвя всичко и да сложа в глиненото гърне/гювеч.
    А език съм си правила и само за себе си :) Е, като е ядат...ако искат. Но последния път девойката видя снимката, че стои на монитора и пита "Кога, как и защо на мен няма?"

    Соса е чуден, Иве! И на всичко върви, да ти кажа :)

    ОтговорИзтриване
  4. Ииии, тъкмо се върнах от магазина, 5 пъти се чудих дали да купя език и не го купих. Утре пак ще ходя няма начин :)
    За последно го правих май преди 5 години и много му се услади на мъжа ми (той не беше ял преди). Сега направо яд ме хвана, че не го купих.
    Ще го пробвам със соса от каперси и ще дам отзив :)

    ОтговорИзтриване
  5. Не мисля да показвам тези рецепти на любимия, но понеже и той ти е фен, Пеп :) най-вероятно ще си ги види сам :)

    ОтговорИзтриване
  6. Пепи, невероятен фен съм на език!!!!
    И този пащърнак щях да го търся в Ст. Загора :)
    Ох, сега няма да имам търпение да си купя!!!!!!
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  7. Много елегантни и апетитни са и двете рецепти, Пепи! Истински деликатес, придружени с финес и неустоим вкус! Прегръдки! :)

    ОтговорИзтриване
  8. Да ти кажа ли какво ми причини публикацията ти или сама си знаеш вече :( -разби ми сърцето от раз!
    Пепи,че ще го сънувам е повече от сигурно,но и че ще се пробвам да си направя у дома дори само за мен ,също вече е решено!!!
    Аххххх,Пепи,Пепи,напълни ми очите с тези снимки!

    Приятен утрешен ден,мила! :))

    ОтговорИзтриване
  9. Маргарита, ако сме си в къщи и няма да излизаме, предпочитам този с чесъна :) По крехък е, имай го предвид. Нищо де, пак ще купиш. Щом има често при вас. Тук само на два магазина го виждам и то не винаги.

    Зори, половинът ти би се справил отлично с приготвянето му :), показала си неведнъж; нека гледа.

    Иххх, Дани! Много ме е яд, че беше лошо времето. Като се разделихме, ние с Норче и Таня минахме през пазара (видимо от отчетите на г-жа Нора) - имаше тук там пащърнак, макар и не много хубав, но поне щеше да го пробваш. Ще трябва да го измислим някак.... Лека нощ на теб!

    Евка, благодаря ти! За мен зимата е хубав сезон - имаме не само домашни, но и глигански :))) които са по-малки, но и по-нежни. Деликатеси :-) Прегръдка и хубаво утре!

    Ароматно е, Нели, точно като за вечеря :)

    Роси, сърцетуп? :))
    Направи за себе си. Пък може и на друг да хареса. Стоев твърдеше преди години, че не яде език, но сега пък твърди, че нищо такова не е твърдял :)) Дори на Жул хареса.
    Хубав утрешен ден и на теб!

    ОтговорИзтриване
  10. Изглежда страхотно и в двата варианта, Пепи,
    чудесни са и допълненията с пастата и соса.
    Поздрави и усмихнат ден, Диана

    ОтговорИзтриване
  11. Много изкушаващо...Заповядай в моя блог, имам изненада за теб :)

    ОтговорИзтриване
  12. Пепи, обичам го това чудо. Сосчето от хрян вече го пробвах - уникално вкусен е и с езичето ще върви добре. И другото сосче си го бива:)) А втората снимка може да ме накара да забравя всички принципи на диетата! Лошо момиче такова!:))

    ОтговорИзтриване
  13. Пепи,а не си ли попадала да продават някъде сварен и избелен език, за палачорки като мен?Нали уж вече имало сварено шкембе,никой ли не се сети и език да продава сварен и замразен?

    ОтговорИзтриване
  14. Роси, сварено шкембе отдавна има - продава се или вакумирано, или в месарски магазини на големи "черва" като преди години саздърмата. И други работи продават сварени, но точно езици - не.

    Гуинет :) първата и втората снимка са ми фаворити... съдържанието им де. Обожавам езика, приготвен така. Но и другия сос е хубав. Ти май него не си пробвала :) Хайде, след края на д.... да е!

    Благодаря, Маги! Сега ще ида да си я взема :)

    Благодаря ти, Дианка, радвам се, че ти допадат тези предложения!

    Хубави почивни дни на вас, дами!~

    ОтговорИзтриване
  15. Пепи,заповядай при мен да получиш награда!

    ОтговорИзтриване
  16. Пепи аз залагам на този с маслото и чесъна! Като я гледам тази снимки и ми се прииска да си сипя една чаша червено винце и да си бодна от езика за мезе:) За тази вечер май ще си остана само с червеното винце, но за утре ще видим:)
    Аз съм от тези, които ползват тенджера под налягане, но не и за месо. И аз като теб предпочитам да си го готвя на бавен огън. И без това толкова рядко ядем месо у нас, че си е цяла съсипия да го бодна в тенджерата под налягане...

    ОтговорИзтриване
  17. Лулу, на правилния заложи :)) Наздраве!
    Аз... някой път ще ти прошепна за какво последно използвах тенджерата под налягане.

    Понякога тормозя моите хора още след вечеря да ги питам "утре какво ще вечеряме", а те отказват да отговарят с мотива, че са наранени и не могат да мислят.... А не правят сметка, че трябва да приготвя "заготовката" от предната вечер.

    Нинка, благодаря, сега ще видя!

    ОтговорИзтриване
  18. Стана върховен мерси за рецептата

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Моля, радвам се, че сте харесали :)

      Изтриване
  19. Мултикукър с функция под налягане може да се настрои така, че да има вкуса на бавно сготвено. На моя се регулира температурата (от 90 до 200) и степента на налягане (ниска, средна,висока)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Предпочитам слоууккъра :) за бавно готвене. Вътрешния му съд е керамичен.

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...