11 април 2017 г.

Телешки котлети с ябълки и сметаново горчичен сос

      Уточнявам, че месото е млечно телешко - от животно, което се изхранва само с мляко. Месото му е розово и много крехко и няма общо  дори с домашни телета, които се изхранват на ясла,  или на паша. Имала съм късмет преди години да опитваме домашно такова и сега, когато най-после убедих приятелка да ми вземе поръчката от "Вашата месарница"  съм обявила седмица на телешкото в къщи. За голямо мое съжаление магазините на  "Вашата месарница"  са  в София и много удобно за своите клиенти доставят поръчките и на адрес. Младите хора често ходят в София, но рядко ме отразяват  за поръчки :smile1:  затова включих приятелка в мисия "млечно телешко" и сега се надявам и тя да е доволна. Тук, в Стара Загора също съм попадала на хубаво и крехко млечно телешко, но в голяма верига хипермаркет и на тройна цена. Дано месарските магазини да ме прочетат и да помислят и тук за продажбата му.  Очаквайте скоро Салтимбока оригинал с телешко :smile1:  само да намеря Марсала. Салвията вече е градинка.  А може и това да повторим пак, само с месо :)  Днес вечерята е котлети от млечно телешко с ябълки и сметаново-горчичен сос. Инспирирано от това свинско филе с ябълки , което   девойката Жул се научи да готви  под нервния надзор на мама;D


Продукти: (за 3, или 5 порции, зависи колко сте гладни)   :wink1:
5 бр котлети от млечно телешко 
50 г   масло и 30-40 мл. зехтин/олио
2 големи  кисели ябълки  
1 ч.л. захар (кафява) 
100 мл бяло вино  
100 мл бульон, или вода 
2 с.л.  горчица
250 мл. готварска сметана
подправки - щипка от готовата, която ми изпратиха от месарницата и още толкова добавени от мен риган и мащерка - варианта със свинско бонфиле го приготвям със салвия, но за това крехко телешко и сметановия сос салвията ми се видя силна подправка. Обикновено го подправям с равни части смесени сухи: риган, мащерка и целина.
сол 


Приготвяне: 
* Котлетите се поръсват с подправките и оставят за ~ 30 мин. в хладилник. 
* Ябълките се нарязват на четвъртинки/шестинки, обелват  и  почистват от  семките.
* Сотират се в маслото и захарта за по 2-3  мин. от всяка страна, докато започнат да се карамелизират.  

 
* Изваждат се в чиния.
* В тигана се налива олиото/зехтинът и запържват котлетите  за по 3-4мин. от двете страни (до леко зачервяване). 
* Налива се половината от виното и готви под капак, докато се изпари. 
* Отново се обръщат котлетите, налива останалата част от виното и отново готвят затворени под капак - това е по около 5-6 мин. от всяка страна.
* Горчицата се разбърква с  бульона и заедно с него прибавя към котлетите. 
* Оставя се да къкри, докато течността се изпари наполовина. 
* Тук месото се посолява,  връщат се ябълките и налива сметаната.  Посолява се и соса - като се съобразим с вкуса  на бульона - дали е солен, или не.  Тиганът отново се затваря с капака. 
* Готвят се така 2-3 мин, обръщат се и готвят още толкова време. 
* Тиганът се отмества от котлона, но оставят затворени за  още няколко минути :) преди да сервираме. 

Така готвеното свинско го харесваме  гарнирано с конфитюр от червен лук, но  днес аз приготвих любимия на младите хора пъстър ориз  
:ok:


Много нефотогенични са тези сметанови сосове :) но вярвайте - много са вкусни. Особено съчетани с месо и ябълки.  


8 коментара:

  1. И аз те обичам :* Кога ще ми сготвиш млечно телешко и на мен?

    ОтговорИзтриване
  2. Днес ще бъдат сготвени и моите котлети по тази рецепта и още довечера ще споделя какви са отзивите на моите"канибали"

    ОтговорИзтриване
  3. Чудесни, за мен всичко без ориза, моля!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И Христос Воскресе, Пеп!
      Бъдете здрави!

      Изтриване
    2. Воистина воскресе!
      Здрави да сте и вие!

      Изтриване
  4. Знаеш мнението ми за твоите месни предложение /и не само/ -
    Страхотна!
    Светли и благословени Великденски празници, Пепи,
    с пожелания за здраве, любов и благоденствие!

    ОтговорИзтриване
  5. Как съм пропуснала таз хубава рецепта?!?!?!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ако Ви попадне хубаво млечно, направете. Ако ли не -и оригинала със свинското е много вкусен

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...