18 юли 2018 г.

Чахохбили

       Чахохбили е едно от най-популярните ястия от грузинската кухня. В древността  се е готвило от фазан, от където идва и името ხოხობი — хохоби. Сега се готви от всякакво птиче месо, но най-подходящи за него са пуешкото и домашното пилешко, като по-близки до месото на фазана.  Чахохбили - задушено до пълно омекване месо в доматен сос с много подправки и чесън. Сходно на нашата пилешка кавърма, но и доста различна заради специфичния аромат на кориандър в подправката хмели-сунели, характерна за кавказката кухня.  Тази подправка в такъв вид се продава отдавна и тук, в руските магазини "Берьозка", но преди да отворят такъв магазин в Стара Загора си я забърквах сама. Ако отворите първата снимка се виждат съставките на подправката. Мелят се заедно; от всичко по 1 ч.л. , само кориандър половин :) ароматът му е доста  натрапчив.  
  
       Подправката споделих как да си я направите, сега за месото :) да си кажа. Ако не намерите пуешко месо и нямате домашно пиле, ползвайте месо от пилешки бутчета.     
       Преди години Ели ми подари първото  такова пакетче  за супа Харчо, но на мен повече ми хареса  птичето ястие със звучно име Чахохбили :) Първите ми опити с готвенето му бяха с пиле и спазвайки намерената тогава рецепта, доматите оставаха на едри парченца и се усещаха много. Преди малко повече от месец в Петербург го видях в менюто и не устоях да поръчам :) доматите и лука  бяха готвени по-дълго,  и много, много ми хареса така. Та пак подхванах да го готвя и този път съм  доволна от себе си 🙃

        И няма как да не споделя тази вкусна рецепта за Чахохбили с пуешко месо - рецептата е от книгата "Сборник рецептур блюд и кулинарных изделий для предприятий общественного питания".
Продукти за 4 порции: 
1200г пуешко месо без кост (или друго птиче месо) 
500 г лук (4 средни глави е) 
60г масло и 60 г олио 
400г домати 
100г доматено пюре 
300мл пилешки бульон, или вода (вода слагам) 
40 мл оцет 6%
5-6 скилидки чесън
1 зелена чушка 150 г  (тип Сиврия) 
1 равна  с.л. сол 
1 с.л. захар с връх 
1 равна с.л. подправка хмели-сунели
1 равна  с.л. брашно

Приготвяне

* Месото се нарязва на късчета с големина по желание - моите са колкото 2 слепени кибритени кутии  :)
* Лукът се почиства и нарязва на полумесеци. Посолява се, претрива се с ръка  и оставя за 30 мин. (това си е мой начин да му излезе лютивината, той омеква и се готви/пържи по-бързо).
* Чушката се почиства и нарязва на дребно. 
* Доматите се белят и нарязват на дребни кубчета. 

* В сух тиган се запича брашното до леко покафеняване (този момент аз го пропускам, защото винаги си  имам буркан с препечено във фурната брашно) . Готовото брашно се прехвърля в тенджера, в която ще се готви всичко накрая. 

* В същият тиган се загряват половината масло и олио; прибавя се отцеденият нарязан лук и пържи до златисто. Готовият лук се прехвърля в тенджерата. 
* В същият тиган се загряват останалите масло и олио и запържва месото до златисто от всички страни  - ако тиганът е малък,  това се прави на два пъти, за да може наистина да се запържи месото. 
* Месото също се прехвърля в тенджерата. 
* Последно в тигана се изсипват нарязаните домати и чушката и готвят 4-5- мин - само да омекнат малко. 
* Изсипват се в тенджерата при останалите подготвени продукти. 
* Прибавя се всичко останало - подправките, доматеното пюре, водата, оцета и  пасираните скилидки чесън. 
* Разбърква се и тенджерата се премества на котлона. Щом заври, степента на котлона се намалява и се оставя тихо да къкри, без да се разбърква често :) 
* Пуешкото месо се готви за около час.  Домашното пиле се готви за около час и половина (за него може да нарежете доматите малко по-едро).  А бройлерите от магазина се готвят за около 40 мин.  

 Това е по книгата  :nyam: от мен    поръсване с малко нарязан магдазон и  2-3 лъжици сварен ориз (басмати е тук) - много подхождат на соса. По рецептата от книгата се поръсва с нарязан кориандър, но тази подправка мирише доста натрапчиво и тази година я изкорених от саксията малко, след като пуснаха втория комплект листа. Сушените зърна ми стигат. 
***Пробвайте на вкус. Доматите са различно сладки, или кисели, ако трябва - сложете още захар.  Пробвайте с тази подправка, може и да Ви хареса :wink1:  , може да сложите половин лъжичка, а към края, като опитате - ако искате - останалата половина. Важното е първият път да не прекалявате с подправката. Това ястие го сравних с пилешката ни кавърма, но ровейки през годините в рускоезични кулинарни сайтове, може да се каже, че кухните ни са сходни :) и ние, и те обичаме шишове, месо и тестени ястия, като тези хачапури, които са съвсем близки дообичаните от нас  гюзлеми

16 коментара:

  1. Чудесно ти се е получило, Пепи!
    Бях забравила тази рецепта.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз не я бях правила поне 2 години :) но като го видях в Русия и не се двуумих дали да поръчвам :)

      Изтриване
  2. Пепи,
    преди време и аз си закупих тази подправка от магазини " Берьозка ".Но аз си правя много подправки и сама, обичам ароматите и много подправки използвам.А това ястие не съм приготвяла, интересно съчетание на вкусове и подравки.
    Поздрави и усмихнато и топло лято !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пробвай го, ели, щом обичаш различните подправки ще ти хареса :)
      Поздрави и на теб и хубаво лято :) дано вече с по-малко дъждове да е!

      Изтриване
  3. Пепи, получаваш прегръдка и хиляда целувки!
    В събота ще зарадвам ламите с това чудо чахохбили.
    Благодарско! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. стискам палци да им хареса, Норче, да не ме споменава с лошо Ани :)

      Изтриване
  4. Уау, грабна ме с тази прелест! Непременно ще я пробвам и аз! Изглежда фантастично, сигурна съм, че и вкусът ще е такъв! Благодаря за рецептата!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ще се радвам да опиташ, Сонче, пъко ще повече - да Ви хареса :)
      Благодаря ти :)

      Изтриване
  5. Ястието стана страхотно, правих го изцяло в мултикукър (моят е instant pot), благодаря за чудесната рецепта! ❤️

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Моля :) Пак заповядай. Наистина е страхотна яхния!

      Изтриване
  6. Здравейте,
    Аз попаднах на блога Ви поради факта, че в Березка вече не предлагат 'хмели-сунели".
    Опитах да направя подправката със съставките, които са описани на показаното от Вас пликче и в пропоциите, които сте дали.
    В същност, по подобни рецепти и в подобни пропорции съм опитвал и преди и до сега никога не се е получавлао нищо, което да прилича поне малко на това, което се намираше в показаното от Вас пликче.
    Аз смятам ,че всичко се дължи на факта ,че ние ползваме СМИНДУХ, а би трябвало да ползваме смлени семена от Trigonella caerulea (пажитник голубой), а такъв не се намира в БГ. Мисля, че в превода е грешката, защото както ние нямаме син сминдух, така в кавказ нямат жълт такъв, а и двете се водят сминдух. Както и факта, че смлени семена на са същото като смлени тревисти части. За сравнение давам смлян чимен и смялн сминдух.
    Успехи на блога и благодаря за рецептата!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Ви! Да, чименът и сминдуха са различни продукти от едно и също растение :) убедих се преди години, когато започнах да търся чимен за пастърмите. А най-вероятно там ползват другия сминдух и от там идва разликата :) За мен е минимална, но докато има Хмели Сунели в Берьозка, няма да правя. Тук впрочем все още има - може би не е познат толкова и не се търси, но преди 2 седмици бях в магазина и имаше. Мисля, че имат и онлайн магазин, ако искате - потърсете, ако не, пишете тук , другата седмица имам ходене към магазина ще взема и ще Ви изпратя.
      Поздрави!

      Изтриване
  7. Вече няколко пъти правя рецептата с пуешко, много ми харесва! 🌺

    ОтговорИзтриване
  8. Няколко пъти правя ястието с обезкостени пуешки бутчета в Мултикукър и домашна консерва от домати , като съставките на подправката импровизирах с малко мадраско къри, куркума, червен пипер, дафинов лист, черен пипер и задължително босилек. Винаги отличен резултат! Благодаря!

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...