9 август 2010 г.

Маринования патладжан на Танчето


Една много вкусна, апетитна зимна салата. Пък и е време за зимнини вече. Не правя много, защото и сред зимата гумените домати и краставици с никакъв аромат са предпочитани от едни  любимци у дома. И след няколко пролетни почиствания на мазето, вече правя няколко вида и по малко - основно корнишони, които винаги остават за следващата година , едва тази зима за пръв път не стигнаха и се наложи да купвам (и изпращам на Н.С.), малко цветна туршия, малко камби, маринованата бамя, малко маринован патладжан, на който само аз не свивам вежди и много, много лютеница.
Миналата година пробвах този маринован патладжан на Таня и smile1 ако не беше късна есен и цена на патладжана вече 4-5 лева, бих го направила още тогава. Може да се хапва и веднага, след като изстинат стерилизираните буркани. Поне аз така направих, отворих един blush2blush2, нали все пак трябва да знам дали съм го докарала на вкус 

Това е точната рецепта на Таня. Нищо не съм променяла, само намалих количествата, знаейки кои ще са основно консуматорите и у нас smile1 , (пък и нямам как да стерилизирам повече количество тук) но увеличих морковите и чесъна, защото са невероятно вкусни с патладжаните в тази марината.

От това количество излязоха 5 буркана с винт от по 500г.

3 кг. патладжан
0.6-0.8 кг. моркови -почистени, нарязани на полу-или кръгчета
3 глави чесън - почистен, нарязани скилидките на филийки
2 връзки магданоз - ситно накълцан (пък може и едро, да се отдели smile1 )
150 мл вода
180 мл оцет
една чаша от 150 мл захар (трябваше да измеря грамажа де)
1 съвсем равна супена лъжица сол
1 литър олио за пържене***

Приготвяне:
* Патладжанът се бели, нарязва на кръгчета с дебелина 1-1.5 см, посолява и оставя да се отцеди за час.
* През това време в тенджера се приготвя сиропа - затопля се водата с оцета, захарта и солта до толкова, до колкото да се разтопи захарта. Охлажда се.
* В дълбока тенджера се сипва олиото да загрее(на макс. степен на котлона).
* Кръгчетата патладжан се подсушават в мека кърпа без власинки (или няколко пласта кухненска хартия) и приготвят за пържене - пържат се до смяна на цвета - съвсем леко зачервяване (става много бързо). !!!Във врящото олио това става буквално за секунди, затова предварително подсуших цялото количество патладжан.
* Изваждат се с цедка или гевгир (или кошница от фритюрник - тук е мястото да спомена, че могат да се изпържат и в него, но нашия се ползва само за картофи) и пускат в сиропа. Там се държат, докато се изпържи цялото количество.
* Отцежда се сиропа в друг съд и се запазва.
* В бурканчетата се нареждат кръгчета патладжан, морковите, чесъна и магданоза, редувайки се на пластове и добре притискат.
* Допълват се до горе с отделения сироп (ако трябва още), запечатват и стерилизират за 20-25 мин.
* Веднага се изваждат и обръщат с капачките надолу да се охладят.

*** Имах опасения да не стане тежък изпържения патладжан. Но не е. За да видя колко мазнина е поел, премерих останалото олио - налично 850 мл. За това количество патладжан 150 мл не е много. И на вкус не е тежко. Опитайте, ще ви хареса smile1

42 коментара:

  1. Ооо, яла съм го тоя маринован патладжан. Божествен е! Благодаря, че ме подсети.

    ОтговорИзтриване
  2. Ох, Пепчо, много изкушаваща рецепта, особено за чесънчето :)))

    Поздрави !!!!

    ОтговорИзтриване
  3. Миналата година го изпробвах и тази годита ще правя не две, а три дози:-) Страхотен е

    ОтговорИзтриване
  4. Аз все гледам да икономисам, та се чудя, след като от литър олио остава 850 мл, дали ще е удачно да се пържи в половин литър? всичкия патладжан наведнъж ли се изсипва във врящото олио?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. е не, всичкия патладжан е 3 кг, как ще го сипеш наведнъж? Там горе пише...докато се изпържи цялото количество.
      Олиото е 1л. Тенджерата, в която пържих е с d ~ 26-28 см. и този 1л. беше за патладжаните маслена баня (4 пръста височина, за да могат да плуват, обръщат се) . Та идеята е да се пържат в маслена баня (или по-скоро бланшират в мазнината) и да ги грабва олиото от всички страни равномерно и запечата.
      На половин литър мазнина - ще трябва да ползваш малка тенджера - не по-голяма от ... най-много 18см. и ще ги пържиш над час, защото е тясно, няма да могат да се разбъркват и запечатват от всички страни добре...

      Олиото не почернява. Не го изхвърляй. Запържи в него няколко парчета ябълки и го прибери в хладилник. Няма миризма, не е тъмно и можеш да пържиш патладжани в него пак, картофи и картофени кюфтета или риба.

      Изтриване
    2. сега видях, че пише "докато се изпържи цялото количество";
      благодаря за разясненията, Пепчо :) ще направя половин доза за проба дали ще им хареса на моите хора (почти съм сигурна, че да, ама все пак) и после ще видим, 2 дози ли, три ли.. :))

      Изтриване
    3. Само за захарта да напомня пак. Ако не обичате сладникави трушии и салати - намали я.

      Изтриване
  5. Жалко,че не видях по-рано пояснението за захарта,а направо изсипах всичката.Сега ми е доста сладко,ама нищо - другия път.Иначе стана страхотно,тъкмо се чудех как да накарам мъжът ми да яде патладжан :)

    ОтговорИзтриване
  6. Харесва ми рецептата и искам да я направя. Но тъй като нямам условия за стерилизиране, а имам горчив опит от стерилизирането на една лютеница, която незнайно как се отзова на тавана - искам да попитам. Дали ако залея наредените вече с патладжан, чесън и морков буркани с вряла марината, затворя и обърна бурканите ще ми се получи?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Принципно ще се получи :) но де факто е малко рисковано.
      Пробвай да направиш следното - врелите изпържени патладжани, в марината, веднага в буркана, допълваш в марина, запечатваш, обръщаш и ги завиваш с дебела кърпа/одеало, което да ги държи повече време топли.
      Стерилизирането е лесно, стига да не даваш силен огън в началото. Това е най-важното.

      Изтриване
    2. Патладжан е капризен, задължително трябва стерилизация.

      Изтриване
  7. Много благодаря за бързия отговор. В момента режа морковите и доизкисван последния патладжан. Днес ще я завърша, надявам се. Ще пробвам варианта без стерилизиране и ако не хлътнат капачките ще я мъча да я стерилизирам. О, Боже, дано не се наложи:) Вече ми е трудно да се катеря и да чистя тавана. Дори си мисля да мушвам буркана в микровълновата за малко преди да врътна капачката.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. така в мв-то връткам бурканите за младежа за СФ, издържат повече. Ако искаш и така прави, но да се повторя - после ги завивай, както са обърнати, за да изстинат по-бързо.

      Изтриване
    2. Грешка: За да изстиват по-бавно.

      Изтриване
  8. Е, сега ме заинтригува, но въпросите са лични и не знам дали е удачно да ги задавам. И аз имам син, който учи право трета година. Обожава патладжан. Най-вече в мусака. Аз също обичам патладжан. Такава туршия съм яла като дете в една колежка на майка ми. Умирах за нея. За съжаление, майка отдавна я няма за да я питам. Дано да я докарам като в детските си спомени. От където пък си вадя извода, че явно одъртявам. Ох, извини ме, казвам се Жени.

    ОтговорИзтриване
    Отговори

    1. Ехех, не може да сме вечно млади. Щом синовете са над 20 :)
      Пробвай салатата още утре (предполагам вече е готова) на вкус и виж как ще ти е. Все още има много патладжани на пазара и ще можеш да направиш пак, като коригираш сладост, киселина, соленост на твой вкус.-
      За личните въпроси - можеш да пишеш на e-mail ми - тук през профила трябва да излезе, ако ли не - jo_letka@abv.bg
      Приятно ми е :)

      Изтриване
  9. Пепчо, я ми кажи. Сътворих дивна идиотия. Както вече споделих, нямам условия за стерилизиране. Кухнята ми е метър на метър - е добре де - метър и половина на два и малко. Имам една тенджера, в която преко сили да влязат три буркана и то ако не са много високи. Та това, което измислих - със стерилизирането на тая туршийка. След като затворих бурканите още топли ги сложих във фурната на 100 градуса с капачките надолу в тавичката на фурната. След малко намалих на 70 градуса и там откараха два часа. Оставила съм ги да се изстудяват във фурната - и сега - шест часа по-късно са си бая топли. (Това заради съвета ти да изстиват по-бавно). Та въпросът ми е - мога ли да практикувам ТАКОВА стерилизиране там, където се изисква стерилизиране? Жени

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Жени, хвани тази връзка и виж в темата какво пише една дама, според упътването на печката си http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=672142.msg22804380#msg22804380 - стерилизират във фурна. Малко по-нататък ми са "размислите и страсти" за стерилизирането. Защото има консерви, на които им трябват 5 мин., на други им трябват час и 50 минути :))
      Дори там пише и го правят момичетата, но слагат бурканите прави в тавата с вода и включват да загрее. Някой беше показал и буркани с кисели краставички как си стерилизира там.
      Та това добре си го направила. Аз пуканите чушки така оставям в подгрята фурна да изстиват, когато нямам къде да им отделя място да ги завивам.... и да не ги сритам. Той и моя бокс е там някъде - 3,5/1,5м.

      Изтриване
  10. Затвориха се перфектно бурканите. Само един, дето май не си му беше добра капачката не успя, но тъкмо ще го пробвам. Направих и люти чушки в буркани. И ПЪЛЕН ШОК. На цялата красота лъсна един ярко син чесън, включително и при патладжана. Направо щях да припадна като го видях. А чесънът си е доказано български, никакви китайски глупости. Ех, няма пълно щастие. Пак Жени. Отивам да чета за стерилизирането.

    ОтговорИзтриване
  11. Пепчо, аз по принцип доста се зачетох днес за тая технология със стерилизиране във фурната. Ама в упътванията навсякъде пише, че капачките трябва да са стъклени с уплътнение. Аз такива не съм виждала. Пише да не са метални на винт.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. за стъклени - не знам някой дали е пробвал, но и други момичета писаха, че не трябва да се ползват с винт.
      А лютите чушки не знам защо се получават така понякога. Някакво окисляване е. Случвало ми се е и на маринован чесън, а все домашен правя дори, не китайски. На вкус е добре, но на вид - не. Но и българския се тори с разни препарати, така че - нищо чудно да е нитратен.-

      Изтриване
  12. Правя го същото но аз слагам и печен пипер като започна да го редя повярвайте страхотно е !!!!!!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Вяарвам ви :) но предпочитам само патладжани с морковчета :)

      Изтриване
  13. Чудесен патладжан Пепи,вече два пъти го правих.Благодаря за рецептата и поздрави!!!!!!

    ОтговорИзтриване
  14. Днес ги сътворих и съм много доволна от резултата , много са вкусни .Мерси че сподели с нас рецептата.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Моля :) при нас вече патладжана замина :) Догодина пак

      Изтриване
  15. И аз напраних маринования патладжан, пробвах го, много ми хареса. Благодаря за рецептата!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тя не е много моя, но толкова я рекламирам, че хората благодарят на мен :)

      Изтриване
  16. Морковите се слагат в буркана сурови-без да се пържат?

    ОтговорИзтриване
  17. Колко буркана и какъв размер излизат от посочената доза?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. 7-8-9 буркана в размери от 340 до 450 г този тумбестия. Смесени са. Пригответе си 10 буркана по 400 г/или мл, колкото напълните

      Изтриване
  18. Искам да питам като ги изпържат с олиото,после пак ли ги слагам в оцета водата захарта и солта или само заливам с него..и олио да слагам ли

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Изваждат се в сиропа от оцет, вода и захар - така, докато са горещи, те си поемат марината и се овкусяват. После се пълнят в бурканчета, заоедно с другите продукти и доливат с останалата марината.
      Вярно, може да не изваждате в марината, а да нареждате изпържените патладжани в буркан и залеете с маринатата и така стерилизирате, но като си поемат те от нея - в горната част зеленчукът ще остане на сухо, защото ще е поел част от течността.
      Горе е написано точно как се прави.

      Изтриване
  19. От това количество колко бурканчета, с каква вместимост излизат? Благодаря :-)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Писала съм :)
      От това количество излязоха 5 буркана с винт от по 500г.

      Изтриване
    2. Благодаря :-)

      Изтриване
  20. А дали сте пробвал с тиквички ?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не, но не виждам защо да не стане.но ги обработвайте за по-кратко, че са по-нежни

      Изтриване
  21. Ужасно вкусно изглежда, ще се прави... поне двойна доза, защото всички вкъщи обожаваме патладжани. Разаъждавайки, мисля, че за двойната доза няма нужда да увеличавам олиото - предвид, че остава 850 г., би трябвало да ми стигне 1 л. и просто ще остане по-малко... права ли съм?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, права си, няма нужда да увеличаваш олиото.
      Много е вкусна!

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...