30 октомври 2010 г.

Тарама хайвер


Продукти:
3 с. л. узрял хайвер***
250мл. олио
сок от половин лимон
1 средна глава лук - настърган (червения лук придава приятния розов цвят на разбития хайвер, както се вижда на долната снимка ⬇️
средите на 3 филии бял хляб - накиснати във вода, след това хубаво изстискани
Най-вкусно обаче става, когато хлябът е накиснат в прясно мляко. 
скилидка чесън - по желание



Приготвяне:
* Всички продукти се поставят в дълбока купа.
* Пасират се и когато започне да сместа да стяга се прибавят 1-2 с. лъжици вряла вода или вряло прясно мляко на капки. Това сгъстява хайвера. Рядко прибавям врялата вода, защото обикновено се получава и без нея. 
* Прибира се за час в хладилника да се охлади, след което може да се хапва smile1 на сухарче, с лимон, маслини, smile1smile1smile1 или водка. 

На долната снимка е без лук. ⬇️⬇️⬇️


*На вкус е по-скоро  като пастет - не мирише много на риба, лукът е достатъчно ароматен. Ако го харесвате по-рядък,  спестете едната филия хляб :) не слагайте цялото количество. 




***Хайверът - в някои рибни магазини така се продава  - "узрял хайвер за разбиване". Количеството на малката кутия е точно толкова - 2-3 лъжици .
Но ако ви попадне рибка с хайвер smile1 - почиствате го от ципата, поставяте в стъклен буркан. Покривате с пласт ситна сол - около 2 мм. над него .... забравяте за 1-2  месеца в хладилник, докато стане розово-оранжев на цвят. Ето такъв



А всъщност за цвета на разбития хайвер основна роля има   рибата.  На първата снимка е от толстолоб и дори с бял хляб  цвета му е по-"розов" от другите, които съм правила с черен хляб. Такъв става и с хайвера на шаран. 




24 коментара:

  1. Пепче, любим хайвер :)
    Сестра ми му е майсторката!
    Врялата вода се слага и за да стане по-бял!
    Да ви е вкусно!

    ОтговорИзтриване
  2. Я, Дани, това не го знаех :)
    Наистина побелява, но си мислех, че е част от процеса (срам, срааам)
    Благодаря ти!
    Хубава неделя на теб!

    ОтговорИзтриване
  3. Хубав е станал хайвера, Пепи!
    Колкото за хитринките при приготвяне, насам по морето хватки колкото искаш :)) При нас в семейството баща ми и майка ми са майсторите и аз азбивам, но в сравнение с тях съм на равнище калфа :))
    Хубава и ведра неделя от мен!
    А и да не забравя, при мен имаш тиквена награда

    ОтговорИзтриване
  4. Страхотно предложение! Ще се възползвам при първа възможност! И за да е по-калорично си го хапвам с пържени картофки ;)
    Успешна седмица!

    ОтговорИзтриване
  5. Лети, благодаря за наградата, отчетох се :)
    Дидка, като на морско чедо, да повярвам и на теб за пържените картофки, а :))
    Много усмивки през тази седмица, момичета!

    ОтговорИзтриване
  6. Аз правя хайвер и по твоята рецепта, Пепи!
    Наистина е чудесен.
    Благодаря,поздрав и усмивки, Диана

    ОтговорИзтриване
  7. Благодаря, Дианка :) Знам, че го харесваш и много се радвам!
    Хубава вечер на теб!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Колко ме изкефи тази публикация. Припомни ми как свекърва ми винаги имаше бурканче осолен хайвер, зреещ на най-горния рафт на хладилника. А тази хитринка с топлата водичка /може и с разтворено в нея лимонтузу/, от която хайверът бухва и побелява, я знаят толкова малко готвачи и рибари - лично аз съм я споделяла много пъти. А колко вино изпива този хайвер...Ана

      Изтриване
    2. Охо, ти сега ли я виждаш :) То и при мен с хайвера е долу горе така - все има някой, чакащ за разбиване :)

      Изтриване
    3. много обичам, а хич не се получи моя..много солен и лют :( как да поправя това?

      Изтриване
  8. Много солен стана моя хайвер :( как да поправя това?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. слагай още хляб и олио. От хайвера е. Преди да се разбие хайвера се почиства от излишната сол, или изплаква със студена вода. Но това за друг път.
      Лютивината обаче ти е от лука, ще намалее, като престои в хладилника. Явно е много лют. Друг път преди да го ползваш - изкисвай в студена вода, не само за хайвера, по принцип на лука така му излиза лютивината.

      Изтриване
  9. А като се пресече хайвера какво правим? Правила съм няколко пъти по твоята рецепта и винаги е бил идеален, но точно сега се посгъсти и пресече

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сигурно е късно, но в такъв случай се започва отноео разбиването, нс ръка, като се прибавя по малко от сместа, още олио и по лъжичка вряла вода или мляко

      Изтриване
    2. На няколко пъти пресичам хайвер и вече се отчаях.Наливам олиото капка по капка.Тук чета, че всичко се слага наведнъж.Така ли е?Включително и олиото?Разчитам на съвет от майстор.

      Изтриване
    3. Така е. Всичко наведнъж, като при майонезата. Пробвайте с малка доза, трябва да се получи, поне веднъж месечно го правя. Понякога ми остава малко рядък, но слагам лъжица галета и тя го сгъстява.

      Изтриване
  10. Пепчо, а къде в Стара Загора продават хайвер?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Понякога продават в рибния магазин на пазара /до чешмичката/, а послединя път като си купувах риба от рибния над БКП-то (по Цар Симеон) човекът, който чистеше щеше да ми изхвърли хайвера и му казах, че си го искам :) То извади още и ми напълни една голяма кутия. Преди това пак една кутия ми напълниха от рибарника до с. Дунавци (там имат много хубава пъстърва) Изобщо там, където чистят, редовно вадят, питай.

      Изтриване
  11. И аз трудно намерих хайвер в София. Продава се в рибния магазин на пазара "Красно село".
    Доста често сме поръчвали разбит хайвер в ресторант, но по тази рецепта вкусът е ненадминат!!
    Пепи, благодаря!!
    Мариана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мооооля :)
      А неразбит хайвер май трудно се намира. Затова :) там, където чистят риба - питаме.

      Изтриване
  12. Здравейте, правя тарама по вашата рецепта многократно, но за първи път ми става доста солена. Възможно ли е да е от хайвера? И какво правим в такъв случай?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, от хайвера е. Слагате още хляб в мляко и олио и пасирате пак. Но ще изгуби наситено рибния аромат.
      Ако пак ползвате солен хайвер, сложете го за малко в студена вода и после отцедете добре

      Изтриване
  13. Знаех си къде мога да намеря такава рецепта, само тук! :)
    Лятото като си бяхме в България купих един шаран, който се оказа пълен с хайвер. Шаранът изядохме, хайвера осолих и си го донесох! Благодаря за рецептата, Пепи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еха, чудесно! Сега ще има да си разбиеш няколко пъти и мажгете филийки :)

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...