27 юли 2012 г.

Първо, второ и десерт - Еликсир по три


       Днес е пилотното издание  :smile1:  на новата ми категория в блога "В петък на гости".  До тук гостувах в различни блогове и сайтове, представяйки техни рецепти, които са ме впечатлили, но съм ги приготвяла аз.  Реших, че е време  да си поканя  гости тук. Или по-скоро любителя кулинар  - аз, да заведе любителя на кулинарните блогове на гости на приятел, който ще ни представи своите рецепти и изпълнение.
       А знаете за гости човек се приготвя  с тристепенно меню. Поне. И посреща с питка.


            За първи гост в рубриката, много бързо реших кого да поканя, водена от следните (егоистични) подбуди:
1.
да се представи с ястие, далеч от  сочното свинско месо, което  в моят  блог преобладава, за да внесе свежест в ястията;
да се представи с десерт, тъй като в боя блог дефицита на десертите е изключително голям;
да има пита или погача, тъй като такива в моя блог почти няма............

2. известно е, че съм много контактна личност  :parting2: и  с голяма част  от пишещите в любимия ми форум на Гответе с мен и блогъри се познаваме лично.  С други имам огромно желание да се видим на живо и запознаем и се надявам с това гостуване да ускоря една такава среща  с днешния ми гост.

3. Гостът ми да е сродна душа и със същото хоби, което се подразбира, но и да бъде много позитивен човек, който се радва на живота, за разлика от моето сивогледство в някои делнични дни.

и  никой не  би отговорил  по-добре на тези критерии от Роси, позната в кулинарните блогове с нейния Кулинарен еликсир, а готварските форуми на Гответе с мен и бг-мама  като Еликсир.

Вижда се вече, че първият ми гост в блога е Кулинарния Еликсир -  Роси.
 
1. В публикациите си в блога Роси обикновено ни представя първо, второ и десерт  :smile1:
2. Роси е човекът, с когото се надявам в скоро време да се срещнем извън виртуалното пространство.
3. И тя като мен е превърнала пребиването в кухнята в удоволствие,  с което да радва близките си и вместо да го приема като неприятна и досадна част от след-работното време, тя се забавлява не само, докато  готви, но и докато аранжира, увековечава крайния продукт на снимка, поднася своите ястия и не на последно място сяда  в среднощните часове и пише публикации не просто "Продукти...., приготвяне", а влага и частица от себе си във всяка публикация.
      И  съвсем не на последно място, Роси е позитивен, непринуден, земен  и мил приятел, с когото мога и обичам да говоря (пиша в случая)  и на  теми, нямащи нищо общо с  кулинарните шедьоври, които готвим в ежедневието.  И имам чувството, че се познаваме от години и ме зарежда с изключително позитивната си  енергия, която струи от всеки неин пост, коментар или писмо. 
      А нейният блог е едно изключително  място, в което всеки, попаднал там, се чувства уютно. Начинът на поднасяне на ястията, много от тях и постъпково приготвени; аранжирането им  и подредбата на постовете и е нещо, на което се възхищавам всеки път; разнообразието от рецепти е огромно - както традиционни, така и за  експериментаторите в кухнята - всичко там е истински Еликсир за окото и душата и и  съвършено удоволствие за всички сетива. Тя е и човекът, който следи публикациите на приятелите си, не пропуска никога да остави топла и сърдечна дума в коментарите, като преди това е изчела цялата публикация  и е в час с всички събития и ситуации около публикациите и никога  не прави едното разписване от куртоазия. 
С огромно удоволствие Ви представям   Кулинарен еликсир с Роси -  Първо, второ и десерт,  насладете се! 

А аз, мила Роси, сърдечно ти благодаря  за   това, че откликна на поканата ми; че приготви не едно, а цели три вкусни предложения,  които виждам, са изключително съобразени с вкусовите предпочитания  на моето семейство!  newsm51


 ***************************************************************************

Какъв изкусен кулинар е Пепи съм убедена,че няма нужда да ви казвам,защото всички отдавна сте се убедили!
Какво необятно море от рецепти има  тук - също!
Абсолютно съм сигурна  ,че няма блогър,който да не е черпил вдъхновение от нейното кътче и,че всеки който е затърсил рецепта за нещо със сигурност е минал и от тук!
И има защо!
По същия начин и аз още,когато ме обхвана кулинарната муза за нещо по-различно от традиционните домашни гозби,много често надниквах тук,опитвах рецепти-все отлични,и все още продължавам да пълня очи при всяка нова публикация!
Онова,което винаги ме е впечатлявало в Пепи  е какъв колосален обем от ястия и десерти може да приготви за един ден,колко отдадена и предана е на семейните предпочитания и как всяка рецепта те грабва и е  лежерно представена с едно много приятно и свежо чувство за хумор.
Всяка покана да гостувам в нечий блог за мен е особен израз на уважение и внимание.
Пепи успя да ме изненада изключително приятно предоставяйки ми огромната чест да бъда неин първи гост и аз се чувствам невероятно щастлива и поласкана от подобен жест,в основата на който вярвам са нашите взаимни симпатии и близки,приятелски контакти!
Пепи,благодаря за доверието и за възможността първа да оставя своя скромен щрих в необятната кулинарна картина,която си създала с това твое местенце през годините,влагайки много труд,време,последователност и любов!

При цялото това разнообразие от рецепти се досещате,че избора ми не беше лесен.
Постарах се да се съобразя изцяло с вкуса и предпочитанията на Пепи и сие компания,за които знам,че ключовите думи са месо,сирена и шоколад.
И въпреки тази добре очертана изходна позиция прерових много щателно кулинарното пространство в търсене на нещо подходящо.Първоначално ми се искаше да избегна месната тема,защото тук тя е застъпена толкова богато,че едва ли можех да добавя нещо повече .
Но от всичко прегледано нищо постно или със сирене не успя да ме заинтригува достатъчно,да е като за Пепи тъй да се каже. :)
Затова сирената намериха място в питката.
Десерта категорично трябваше да е шоколадов,за да е по вкуса на "канибалите",но и плодов,защото знам,че Пепи обича плодови сладкиши.
За ястието съм почерпила идея от едно много фино блюдо,което консумирах  наскоро в хотела в Банско и много ми хареса като едно вкусно и леко предложение за лятото .
Само че в оригинал беше приготвено с филе от пъстърва ,но Пепи не си пада по нея,затова я замених с филетиран лаврак.Знам,че броколите няма да й допаднат,но те са повече за колорит в порцията. :)

Скъпа Пепи,надявам се да съм уцелила правилната комбинация и с това меню да съм се вписала максимално близо до вашия вкус и в тематиката на този блог,който за мен винаги е бил като една богата кулинарна енциклопедия!

  *****************************************************************
Сметанова погача с чедър,камамбер и гауда


Продукти:
за тестото:
100 мл. топла вода
20 гр. жива мая
200 гр. квасена сметана
1 ч.л. захар
1 с.л. сол
4 с.л. зехтин
420 гр. брашно


 за пълнежа:
чедър,камамбер и гауда  /или други сирена по избор /
босилек,риган и мащерка / или други билки по избор /

за намазване отгоре - жълтък + 1 ч.л. олио + 2-3 капки прясно мляко
за поръсване  - семенца мак или сусам,ленено семе,ким


Приготвяне:

Разтворете маята в топлата вода.Добавете сметаната,разбъркайте.Добавете и другите продукти и половината от брашното и започнете да замесвате тестото.Добавяйте постепенно останалото брашно,докато получите не лепнещо,но меко като за козунак тесто.
Оставете го настрана да почива,покрито с кърпа да не съхне.
През това време нарежете подправките на ситно и сирената на кубчета.
Подгответе си тавичка.Аз ползвах с диаметър ф 26 ,напръскана със спрей за печене.
Разделете тестото на две части.
Първата половина разплескайте на дъното на тавичката,като се постараете да изтеглите една част от тестото настрани като малък борд.
Разпределете кубчетата сирена,поръсете подправки.
Разплескайте другата половина тесто и с него покрийте отгоре плънката.Притиснете по края да се слепят двата пласта тесто.
Покрийте тавичката със свежо фолио или кърпа и оставете на топло да втаса до удвояване на обема.
Намажете с жълтъка и поръсете семена.
Печете на 170 гр. до суха клечка,при мен на функция долен реотан с вентилатор .

 
 
Питката стана душичка-пръхкава,мекичка,ароматна и богато гарнирана.

****************************************************************
Филе от лаврак  със сос Холандез и крутони от сьомга



Продукти за 4 порции:

4 филета от лаврак / или друга риба,например пъстърва /
1 малко котлетче от сьомга / не е задължително /
подправка за риба,млян пипер меланж,сол
3-4 с.л. топено масло

700 гр. моркови,сол,2 с.л. топено масло,млян пипер меланж
за гарниране :
броколи или брюкселско зеле,аспержи,грах,спанак / по желание /
за соса Холандез :
2 жълтъка
1 ч.л. лимонов сок
сол и млян пипер меланж
2 с.л. бяло вино
4 с.л. топено масло


Приготвяне:
Нарежете сьомгата на кубчета,овкусете я с млян пипер и подправка за риба.По същия начин овкусете рибните филета .
В тенджерка нарежете морковите и ги сложете да се сварят в подсолена вода.
В друга малка тенджерка бланширайте броколите в подсолена вода,и когато омекнат веднага ги прецедете и облейте със студена вода.Овкусете ги с капки лимонов сок и 1 лъжица топено масло.


В подходяща купа сложете жълтъците и използвайте тенджерката с варящите се моркови за водна баня.Бийте жълтъците непрекъснато над водната баня,те много бързо ще си сменят цвета и ще избледнеят.Добавете сол,млян пипер,топеното масло и лимонов сок и продължете да разбивате .Разредете соса с бяло вино до желаната гъстота.
В тиган сложете топено масло и изпържете рибните филета,отцедете ги на салфетка.Накрая джъзнете за кратко крутоните от сьомга.
Когато се сварят морковите  ги отцедете,пасирайте и овкусете с млян пипер и масло.


Сервирайте рибните филета положени върху канапе от пюре от моркови,поръсете няколко крутончета сьомга,полейте сос холандез и гарнирайте с броколи.
Вместо броколи за зелената нотка в порцията могат да ви послужат сотиран грах,брюкселско зеле,задушен спанак с масло или аспержи.

*****************************************************************
Шоколадов тарт Татен с кайсии



Снимката на тази рецепта бе една от първите от шоколадовата книга,която много ме впечатли.
Кайсиите изпъкваха невероятно красиво на фона на шоколадовата основа.
Понеже не бях правила до сега този всеизвестен десерт,се поразрових в кулинарното пространство и забелязах,че в почти всички клипчета и рецепти,особено чуждоезични,той се прави с многолистно тесто.
В българските блогове често присъства направен и с маслено тесто.
В Златната книга е предвидено в рецептата да се приготви домашно многослойно шоколадово тесто,което аз лично не бих се захванала да правя,защото не ми се точи,сгъва,прибира за охлаждане и изважда N пъти,а и предвидените близо 400 гр. масло за сладкиш с  диаметър 26 см. ме хвърлят моментално в лек потрес и още по-категоричен отказ от тази процедура.



Аз направих предварително кратко карамелизиране на плодовете /както видях в доста клипчета/,но сега го отчитам ненужно за кайсиите,защото те са достатъчно меки и ще се сготвят много бързо дори и само от процеса на печене.



Продукти:
за тестото:
140 гр. масло
3 с.л. бяла захар + 3 с.л. кафява захар Мусковадо
1 яйце
3 с.л. с връх какао
1 ч.л. бакпулвер
1/2 ч.л. канела
1 ч.л. тъмен ром
250 гр. брашно
1 п. ванилена захар

за карамела:
50 гр. масло
1/4 ч.ч. бяла + 1/4 ч.ч. кафява захар Мусковадо

 разполовени и почистени кайсии


Приготвяне:

В купа сложете всички съставки за тестото / маслото да е студено и нарязано на парчета / и замесете маслено тесто .Аз ползвах миксера с бъркалките за тесто.Когато се образуват маслени трохи ги съберете на топка и я завийте в свежо фолио.Приберете в хладилника за малко да стегне маслото.
В подходяща тава с не откопчаващи се стени и не залепващо покритие / може и тиган,чиято дръжка позволява поставяне във фурната / сложете маслото и загрейте на котлона да се разтопи.Поръсете равномерно със захарта и изчакайте тя да се карамелизира без да бъркате.
Подредете върху карамела кайсиите и ги покрийте с предварително разточената маслена кора.
Прехвърлете съда  в загрята на 180 гр. фурна и печете,докато бодната клечица в тестената кора излезе суха.
Извадете тавичката от фурната.
Изчакайте 2-3 минути да се охлади и обърнете сладкиша на поднос.



Както винаги тарт Татен се препоръчва да се сервира топъл.
Може би ако е приготвен с бутер тесто-да.
Лично на мен масленото тесто ми харесва охладено.



49 коментара:

  1. Пепи, имаш си прекрасна гостенка, позитивна и с фино чувство и усещане за красота, стил и изящество. Кулинарните и´ изкушения са истински еликсир както за очите, така и за душата и небцето.
    Роси, а домакинята ти е една невероятно мила Дама, на която винаги се възхищавам за постоянството и огромната любов, с които приготвя нейните невероятно вкусни и неустоими кулинарни творения.
    Мили Дами, вие сте прекрасен дует и удоволствието и насладата от споделеното от вас тук, са наистина райски.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Вени, сърдечно ти благодаря! Винаги си толкова мила и щедра на комплименти, че караш човек да се чувства специален.
      Благодаря ти, прегръдка от мен и хубави почивни дни!

      Изтриване
  2. Ей, момичета бива ли така да ме измъчвате рано сутринта!
    Две вълшебници на едно място, от които винаги има какво да научиш и да заимстваш!
    Пепи, поздравления за невероятния избор на гост!
    Великолепна погача и ароматен сладкиш !
    Пожелавам и на двете ви скорошна и емоционална среща!
    Прегръдки и пожелания за чудесен ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Кате! Макар моя принос тук да е само избора на гост. Ама то какъв, а :)
      Дано се сбъдне скоро пожеланието ти!
      Поздрави и за теб и хубав петъчен ден!

      Изтриване
  3. Честита рубрика, Пепи!
    Много добър избор на гост :)
    А сега, ако знаеш какви вълнения ми причиняваш... :)

    Роси, прекрасно меню и перфектно изпълнение!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Илианики вълнения, ли Ил :))
      Благодаря ти от мое име :) И .... съм в очакване :)

      Изтриване
  4. Ехеее, аз докато стигна до кометнара...много снимки,изключително и богато меню!!!Харесах си рибата :Р
    Сърдечни поздрави и на двете! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много и все апетитни, нали, Иве!
      И аз харесах рибата, но ако вече си започнала да правиш - да идвам, а :))
      Благодаря ти!

      Изтриване
  5. О, чудесен гост си имаш Пеп! Ако може Роси да повтори изпълнението и да заповяда, ама наистина, у дома:)Менюто е ама...един път! И не се съмнявам, че ще си паснете и при истинска среща - ти си прекрасно другарче, поне за мен, а Към Елексирчето изпитвам симпатия без да я познавам. И аз, като теб се надявам на среща, дори пуснах искане във Варненската тема и ...чакам отзовали се.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ааа, Весе, няма да се разберем така. Само у вас пък... как не. Я да идвам с теб на мястото на почивката, така ще имаме възможност да се срещнем и на живо, пък и Роси да ни нагости с тази вкусна рибка :))
      Надявам се да успеете да се срещнете във Варна, Веси, стискам палци!

      Изтриване
  6. Великолепно ! Думи нямам за вкусните и красиви блюда на Роси ! Комплименти за домакинята и за госта !
    Хубав петък ! С поздрав !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хубав и усмихнат ден и на теб, Ивана!
      Благодаря :)

      Изтриване
  7. Дами,благодаря на всички ви за похвалите!
    И най-вече на Пепи са предоставената възможност да се изявя тук с голямо желание от моя страна!
    Пепи,страхотно интро,мноооого ми хареса! :)Ама съм скромна,а?
    Шегата на страна,радвам се,че са ти направили впечатление някои дребни на пръв поглед неща,но на които аз държа много!
    Среща с теб ще има обезателно,стига да имаме допирни точки за осъществяването й!
    Която от двете има път към другата ще свирка веднага.
    Весето ме изненадва,не знаех,че има варненска тема,ще я търся да прочета и дано успеем да се видим!

    Много усмихнати почивни дни пожелавам на цялата кулинарна / и не само / дружина!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Уцели, Роси и още как :) Направо в сърцето с тези апетитна рибка (ще я опитам, но да, броколите ще сменя със спанак), богата на сирена пита и карамелени, шоколадов сладкиш! Не само съм изненадата, че избра рецепти с любими на нас продукти (повтарям се, но е така; дори за пъстървата си запомнила), но си улучила и меню, което изцяло ще се хареса на всички ни.
      Много се радвам, че ти ми беше пръв гост в блога!
      Дано скоро ни се пресекат и пътищата!
      ПП: Към трите ключови думи може да добавим и: сьомга и боровинки. Абе... мечка да съм; или на Аляска, или в нашите гори.

      Голяма прегръдка и хубави почивни дни!

      Изтриване
    2. :) Благодаря ти!Хубави да са и твоите,Пепи!

      Изтриване
  8. Кулинарки -мечта!И двете с Роси имате прекрасни блогове и рецепти на които винаги се възхищавам и съм правила част от вашите вкусотии.Прекрасни сте!
    Поздрави и хубав ден

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. От мен - сърдечно благодаря, Живе :)
      Поздрави и на теб и хубави почивни дни!

      Изтриване
  9. Честита гостенка и рубрика! Страхотно меню и поздрави и за двете ви!

    ОтговорИзтриване
  10. Пепчо, ти тотално си решила да ни побъркаш! Не стига твоите вкусотии тук, ами и Роси извика:):):)! Честно да ти кажа, всичко е толкова апетитно, снимките са красиви, ястията вкусни, а гостенката и домакинята - прекрасни! Възхищавам се и на дете ви, защото сте чудесни Дами, майки, домакини, приятелки и кулинарки! Поздравявам ви!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Като ще е гарга, да е рошава, Кате :) упс, две да са .
      И много ти благодаря за тези ти думи. За мен тези, последните думи винаги са били взаимно свързани и се старая да няма ощетени :)
      Прегръдка на теб и хубава петъчна вечер!

      Изтриване
  11. Ау, браво, браво и на двете ви!

    ОтговорИзтриване
  12. Страхотни сте и двете, а менюто е божествено, Роси перфектна си!
    Солени прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  13. Какъв дебют само на новата категория - блестящ!!! Бих определила това гостуване като "среща на кулинарни великани" - и в твоя блог, pep-4o, и в блога на Роси има страхотни неща! Поздравявам ви! Хубава петъчна вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мерси и от мое име, Елти :)
      Хубав ипочивни дни на теб!

      Изтриване
  14. Сърдечни поздравления за избора като начало на рубриката.Надявам се,че и останалите гости ще бъдат достойни!Успех и на двете домакини!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Всеки кулинар е достоен гост тук :) и добре дошъл :)
      Брагодаря, Таня!

      Изтриване
  15. Едни "Радини вълнения" ме затресоха от сутринта като видях
    новата ти рубрика!
    И сега, предвидливо похапнала, съм на "второ четене" вече при теб!
    Чудесен избор на гостенка и прекрасно представяне на Роси!
    Много добре се допълвате като тандем!
    Прегръдка и за двете!
    И като се запознаваш с Роси, гледай и ние да сме там!!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хубаво си направила, Дани :) разумно решение на въпроса - четене на сито :)
      Амм за другото, ще гледам да сме на заедно там :))
      Поздрави и хубави почини дни!

      Изтриване
  16. Пепи, чудесно първо гостуване в рубриката! Роси е приготвила страхотно и много интересно меню! :)
    Сърдечни поздрави и за двете ви и хубави почивни дни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Момичета,страхотни сте,благодаря ви от сърце!Правите утрото ми много позитивно и зареждащо с настроение!
      Много силни прегръдки за всички вас! :)

      Изтриване
  17. Момичета, невероятни сте и двете! Перфектно меню, приготвено и сервирано с много финес и любов! Прегръдки и за двете, с пожелания зяа чудесен уикенд! :)

    ОтговорИзтриване
  18. Много апетитен пост и много талантлив гост!
    Рибата изглежда много вкусно, питката ми е фаворит, прекрасна е, а този слънчев сладкиш направо грее!
    Поздравления и за госта и за домакина!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Поздравленията са изцяло за Роси :)
      А аз благодаря на всички ви и се надявам и другите ми гости да са ви интересни!

      Изтриване
  19. Поздравления за прекрасните анонси,както на домакинята,така и на гостенката......
    Пепи,поздравления за откриването на новата ти "рубрика"-ГОСТИ и за уцелването ти в "10-та" с първия ти гостуващ-Росито!
    Чудесно меню!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Комплимент за правилната ми преценка :) Благодаря, Миленка :)

      Изтриване
  20. Пепчо, честита ти нова рубрика в блога! И при всичките ти желания за гост, Роси е човекът, който може да ги изпълни подобаващо! Поздравления и на двете!
    Ако остана малко от рибката, с радост ще похапна, а също и парченце погача. После с кафето ще имам нужда от малко десерт;)
    Хубава неделя

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мерси, Марти :) Много се радвам, че "пилотния" ми гост е любимец на всички ви!
      Сладкиш едва ли е останал, но с усмивка ще те заредим :)
      Хубава нова седмица на теб!

      Изтриване
  21. Пепи, честита нова рубрика и поздравления за фантастичния избор на първи гост :)!!!! Поздравления и на Еликсирчето за изумителното, елегантно и поднесено с финес меню!!! Уникални сте дами!!!! Благодаря ви, че ви има :)

    ОтговорИзтриване
  22. Сърдечни благодарности на всички,които бяхте съпричастни на моята радост от гостуването при Пепи и за хубавите думи към двете ни!

    Пепи,ще те помоля към продуктите за тестото на десерта да добавиш 250 гр. брашно,че тъкмо преди малко една мила дама ми обърна внимание,че съм го пропуснала.

    Хубав вторник пожелавам :) !

    ОтговорИзтриване
  23. Пепи честита нова рубрика, страхотно хрумване. Гостенката ти е прекрасна, а менюто повече от апетитно. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  24. Хайде и аз да се включа с похвални слова :)
    Ами, какво да кажа като толкова много се изказа преди мен... Роси е страхотен кулинар и го доказа за пореден път! Предложенията са и колкото добри, толкова и хубаво поднесени! Пепи пък, ни залива с кулинарно разнообразие от всякакво естество, а новата и идея да си кани гости, прави блога й още по-интересен. Наистина сте добър тандем, момичета!
    Ако някога решите заедно да пишете кулинарна книга, ме попитайте за името ;) "ПепИРос с еликсири за канибали" как ви се струва? :)) Шегувам се, разбира се, но не е шега респекта, който ми вдъхвате.
    Поздрави и много целувки на двечките!

    ОтговорИзтриване
  25. Ееее,ама определено си заслужаваше старанието при толкова силни приветствия от страна на любезната ми домакиня и всички,които ни поднесохме комплименти!
    Благодаря ви,момичета,безценни сте!

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...