24 февруари 2010 г.

Агнешко яхния с бакла

      Навън се стопли и съвсем сериозно си мисля, че времето на агнешкото месо дойде. А в събота   видях и баклата навързала шушулки  в градината на мама. Мъжката половина у нас не обичат много агнешкото, но все пак и ние жените сме хора, а щом готвя аз - естествено е, че ще си угодим с девойката smile1 

Продукти:
около 1-1,2кг. агнешко месо, без голяма кост
зелена бакла - около 1 килограм (може и стара бакла да е, но трябва да се накиснат зърната  ден-два по-рано)
4-5 лъжици олио
1 с.л. червен пипер
2 гл. лук стар лук (или 2 връзки пресен лук, което е най-добрия избор :) )
2 с.л. брашно
7-8 стръка пресен джоджен/гьозум е желателно, ако няма - може и стар smile1

Приготвяне:
* Месото се нарязва на неголеми късове за готвене.
* Задушава се в мазнината, обръща се, за да се запечата от всички страни.
* Прибавя се ситно нарязания лук, червения пипер и залива с топла вода - на това количество месо - 1,5л. вода
* Баклата се почиства, ако са големи шушулките - срязват на две и прибавя към ястието.
* Щом заври се намаля степента на котлона, за да остане да къкри тихо, докато омекне месото и баклата - за наистина агнешко месо и млада бакла са нужни час, не повече.
* Изваждат се 5-6 лъж. бульон от соса, охлажда и в него размива брашното.
* Прибавя се ситно нарязания джоджен, изчаква 2-3 мин. да поври и след това се сгъстява яхнията с размитото в соса брашно.
Разбърква се и се отмества от котлона.

***Когато бобът изпълни шушулките и стане по-едър, отбирам бобчетата и готвя с тях. Всъщност, аз дори тях предпочитам повече.
***Понякога слагам вместо брашно 2 с.л. ориз, към средата на готвенето, които добре сварени в ястието са си пуснали нишестето и няма нужда от допълнително сгъстяване.
     

        ПП: Две години по-късно :) 
       Вече си имам Крок-пот  и от доста време разбрах, че в него боба, зелето и месото стават най-вкусни.  По тази причина, първата бакла с която се сдобих от мама за готвене  сложих в него и разбира се - останах много доволна от резултата. Е, първия беше постен вариант, без месо, тъй като баклата е с по-специфичен аромат, но втория път  добавих и агнешко месо.  Ясно е, че месото може да бъде свинско, телешко или дори пилешко.   
       Ето как го сготвих в крок-пот-а
* Месото нарязано на хапки отново запечано в тиган с малко мазнина. (тази част може да се пропусне)
* Тук лука е зелен - две връзки, нарязани, поставени в керамичния съд на уреда, заедно с червения пипер,  готовото месо и мазнината от запържването му.
* Баклата - бланширана във вряща подсолена вода за 2 мин. и отцедена, също се прибавя в съда; налива се вода - колкото да покрие всички продукти.
* Прибавя се малко сол (не колкото трябва за цялата яхния, а наполовина) затваря се уреда и включва на степен ІІ за 5 часа. Тук вече зависи дали  агнето наистина е агне,  а не шиле, но тъй като  моето беше домашно това време беше напълно достатъчно месото, за да бъде добре задушено. Ако месото не е младо, времето за приготвяне ще трябва да се увеличи. Но това си личи от проба на месото :)
* Прибавя се нарязания джоджен, още малко сол, 2 лъжици брашно, размити в студена вода (или малко изваден и охладен сос от готвеното) и прибавя към  яхнията, разбърква се, докато се разпредели равномерно. Затваря се отново капака  и оставя за още 5 мин. включен крок-пот-а (или на степен подгряване, което е напълно достатъчно джоджена да си пусне аромата, да се възприеме солта  и сгъсти соса. 



ПП на ПП Smile 9 години по-късно:
По същият начин се готви и яхнията с бакла и свинско месо - тук долу, ребра. Месото се задушава и нататък се процедира по рецептата в началото на публикацията. 





8 коментара:

  1. Пепи,
    да знаеш - като се връщам следващия път, ще мина през вас!

    ОтговорИзтриване
  2. Като вляза в този блог, започва да ми къркори корему. Есента ме домързя и не посях бакла, затова ще чакам, като ходя при майка да ми сготви. Засега само ще преглъщам :) :)

    ОтговорИзтриване
  3. Много вкусно изглежда. Имам двама големи синове,които без мръвка не сядат на масата. това е точно за тях.

    ОтговорИзтриване
  4. Две в едно, нали Русанка? За едните (като мен) боба, за другите мръвката.
    Благодаря ти :)
    Кате, на мен също ми е проблем - замразена не виждам да продават, а когато си ходя при мама много рядко се сещам да си взема.
    Може, Райне, ти носиш от вашите сирена, аз ти правя каквото избереш :)

    ОтговорИзтриване
  5. Пепи, жива да си, че ми припомни баклата. От детството не съм я вкусвала. Сега пишат, че съдържала някакво вредно вещество, което било опасно за някои, но аз, като дете съм яла толкова много бобчета от шушулката, в градината на баба ми. Много я обичах. Мама я слагаше на летни градинарски супи. После не съм я срещала никога по пазарите. В комбинация с агнешко, на яхнийка - даже ни ми се мисли каква вкусотия е. Енциклопедия си ти, казвала съм го. Пък и не само аз...Ана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че ти причинявам мили спомени :)
      Аз все още си ям бобчета от шушулката. Дори от пазара да си купя. Ако ми се играе - предпочитам да я изчистя и така да я сготвя дори. Но тук е много ползвана и от пролет до средата налятото имаме на пазара. А мама сее и късна :)

      Изтриване
    2. Виждам,че само жени са коментирали, но и ние мъжете го умеем готвенето. Един малък принос. Аз при всички случаи предварително попарвам баклата отделно. Да поври осем-десет минути. Тя сега вярно е най-млада, но между всичките шушулки все може да има и някои доста стари. Презастраховам се. Като омекне се добавя към месото половин час преди да се свари. Добре е и заедно с баклата да се добави една шепа /десетина/ зелени сливи. Придават леко кисел вкус и стягат баклата и месото.

      Изтриване
    3. Благодаря за съвета. Джанки може и да сложа да пробвам /днес ще готвя бакла/ дано само не забравя да ги изкарам после :) да не се чуди авджи Стоев що ще в чинията му. За бланширането, ако е по-стара съм съгласна. Но ако е млада, пък и съм набрала собственоръчно, не бланширам - предпочитам аромата да остане в манджата.
      Поздрави на мъжете, които могат и готвят! У нас се случва само със скарата :)

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...