5 юли 2012 г.

Сок от вишни

       По-скоро сироп. Защото се разрежда. В бутилките е сироп, в чашите е сок :)
       Това е онзи вишнев сок, от недалечното соц-минало,  чиято рецепта се разпространяваше на листчета :) и тъй като нямаше изобилие от сокове, безалкохолни напитки и плодове и през зимата се правеше в поне половината домакинства (които познавам).  А аз имах една леля, която освен, че ми даде рецептата ми и пълнеше всяко лято по една кофа с вишни и необходимия брой листа. Според нея, листата са консервант тук. Не съм убедена, но така е рецептата,  а листата придават приятен,  леко тръпчив аромат.  Разбира се, хубаво е листата да не са от някое дърво до улицата Wink .
       От тази доза продукти излиза около 5л. готов сок. Тъй като е малко трудно запечатването в бутилки и обръщането им на капачка, същите могат да се напълнят и затворят и в буркани. 



Необходими са:
80 бр. вишни
100 листа
3л. вода
2 кг захар
10 гр. (1 малко пакетче) лимонена киселина

А се приготвя така:
* Водата се кипва с измитите листа и оставя да ври 10 мин.
* Изваждат се листата и слагат почистените от костилките  вишни.
* Варят се  15 мин. и се изваждат, но се оставят в гевгир или цедка, да се отцедят, а сока, който пуснат се връща обратно в тенджерата. 
* Сипва се захарта, разбърква се, докато се разтопи. Отпенва се през цялото време и се оставя да ври, докато спре да се образува пяна.  Прибавя се лимонената киселина, разбърква се и прецежда. 
* Още горещ,  сокът се налива в бутилки. Запечатват се и се обръщат веднага на капачка, докато изстинат.

Както писах - сироп е,  от тези, които се разреждат с вода. Точна пропорция няма, зависи на кой колко сладко му харесва. На мен най-много ми харесва с няколко бучки лед :)) 


31 коментара:

  1. Вълшебен!!!И......без шумата не е "истински"!
    Да ти е сладко и прохладно!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Вярно, Вили, така е :)
      Дано е по-хладно тези дни, но май никой не ни го обещава :)

      Изтриване
  2. Любимият ми сок...Баба на времето правеше в тенжерата и сега имам ли вишни ,задължително си правя-обожавам го.
    Хубав ден,Пепи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Живе, ти не си ли на морето вече?
      Аз пък не съм се сещала да направя в тенджерка за "веднага". Пълня си бутилки, после бързам да ги отварям :)) Ще знам.
      Много хубава почивка ти пожелавам и много слънце да събереш!

      Изтриване
  3. Пепи, а защо почистени от костилките? Така и така после плода се изцежда и не се ползва. Иначе сока го правя и аз от миналата година и се изпива доста преди зимата :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не знам, Албенка. Може би защото се варят малко време, да могат да си пуснат всичко, щом не са цели и затворени. Така си пишеше и така правя :)

      Изтриване
    2. Ясно :) Аз понеже си спестявам това вадене на костилките...никак не го обичам понеже... но хубаво ме подсети да наобиколя довечера кварталните вишни за една доза сок :))) В София, в Младост-4 е пълно с вишневи дръвчета около блока ни...

      Изтриване
    3. леле, да пращам младежа при теб за вишни :)) Тук вече няма и по пазара.
      Иначе ваденето на костилки и аз не обичам и ме втриса, но преди години някой подшушна за безопасна игла и много по-лесно и бързо става с нея, отколкото с уреда за костилки.

      Изтриване
  4. Мм, наистина разхлажда сокчето и ободрява даже! У нас Пепи, такива сокове отдавна не се правят, компоти също все по рядко. Не за друго, ами няма кой да ги консумира. Виж, нектари разни и цитрусови там фрешове, смутита не стигат.
    А сега как ме разтъжи с това рубинено сокче ти! Най-го харесвам неразредено, върху крем ванилия или лимон, така както ни го поднасяха в детската градина, някога по соц. времето... :(( Като гребнеш с лъжицата и се оказва, че цялото кремче е потопено в сладко-кисел сок. Ммм! :)

    Лек и успешен ден, мила! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И у нас не щат да ядат компот, Ирма. Ама и аз не се натискам да правя. А сокове - само от вишни, друго не върви и то да не нахалствам с количества. А сега като направя малко - ей го, почти замина. Но няма да правя повече; по малко, че да им е сладко 7)
      Виж, от време на време се сещат за фрешове, но там знаят, че сами трябва да си правят.
      И с този крем и сок направо ме разнежи сега :))
      Лек и хубав да е на теб деня :-)

      Изтриване
  5. Обожавам го! Почти не пропускам година да си го направя. Вишните за мен са един от най-обичаните плодове, особено за консерви.
    Когато го разреждам задължително изцелждам лимон и пускам няколко резенчета да плуват вътре. Макар да изглежда, че няма накъде, сокът успява да стане дори още по-ароматен.
    Разбира се, че може да се ползва като топинг за сладолед, но в къщи правим и още нещо, на което казваме "детски сладолед" - просто заливам цедено кисело мляко (може и овче - колкото по-гъсто, толкова по-добре)със сиропа. Супер е!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. хич пък не към се сещала лимонче да пусна вътре, но още тази вечер ще поправя тази несправедливост :)
      Имайки предвид, че и цедено мляко хапваме за десерт, ще полея и него. Благодаря ти :)

      Изтриване
  6. Пепи, това е любимият ми сироп от детството:) За съжаление вишнята в двора изсъхна и скоро не сме правили. Благодаря, че ми я напомни!

    Приятна вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Моля, моля :) Може пък догодина да намериш на пазара навреме :)
      Хубва вечер и на теб!

      Изтриване
  7. Любимият! И от вишни, и от малини по студен начин - мама правеше разкошен сироп, още помня посипаните със стрит аспирин гърловини на бутилките от водка Столичная в мазата /чак сега се замислям откъде всъщност сме имали толкова бутилки, като баща ми не пие водка.../. А иначи ние вкъщи продължаваме да си правим сок от всякакви плодове, с руска соковарка /абе все Русия е намесена:)) /, но вишната изсъхна миналата година...така че си открадвам онова, пълното шише дето едва се подава на снимката и изчезвам!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. ауу, с аспирин не съм правила сиропи. Да вземеш да направиш, докато има малини и да споделиш? А Русията си е била майка на техниката у нас. Ние също имаме няколко руски машини още, между които "електро-мясорубката", която е и комбайн и да чукам на дърво ми е вярна и жизненонужна.
      Наздраве :) независимо с коя бутилка :)

      Изтриване
  8. Е, това е! Вкусен, освежаващ и много ароматен! Браво, Пепчо! Приятни и прохладни почивни дни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мерси, Кате!
      Дано са по-прохладни почивните дни, но май надеждите за това са направи :)

      Изтриване
  9. Май никой вкъщи не е приготвял този възхитителен сок, защото за чалъма с листата не съм чувала, а много ме впечатли!!! Чак ми идва да си придърпам през монитора тази неустоима чаша с ледчетата, дето ме изкушава от тук и там тия дни :) прекрасно предложение, Пепи!!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. значи си се видяла с повечко свободно време, Мина и гледаш ту тук, ту там :))
      Благодаря ти :) и хубави почивни дни!

      Изтриване
  10. Обожавам сок от вишни. Разхлаждащо и свежо, и вкусно, и кисело мммм.
    Твоят сок е толкова червен и неустоим ммм

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. от добре узрели плодове :)) чак на разкапване бяха и костилките излизаха заедно с дръжките, което много ме устройваше.

      Изтриване
  11. Май ще ме накараш да го пробвам.Утре така и така ще ходя да бера вишни в Дивотино.Е,ако не ме тресне някое земетресение ... ха,ха ... черен хумор.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. хайде стига ни е тресло. САмо това ни липсва. А сока е грехота да не пробаш, точно пък ти :)) Може и повечко да извариш, за топинг да си оставиш, истински. Не менте :))

      Изтриване
  12. Направо ожаднях и преглъщам ли преглъщам-страшни снимки и цвят извади с този сироп,Пеп!
    Неуморна си ми ти и съм те признала за ударник на цялата кулинарна гилдия!
    Аз още едно сладко не съм се наканила да сваря...срам и ужас :) .
    Ама сиропчето ти е убиец!
    Много прегръдки от мен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ще свариш, има време :) Като се прибереш от скитосване сега. Надявам се хубаво да си изкараш, Роси :))

      Изтриване
  13. И аз съм на подобна вълна тези дни;) И да ти кажа, предпочитам в пъти такива напитки пред онези по рафтовете в магазина. Много хубав сок, Пепчо, пардон сироп!

    ОтговорИзтриване
  14. чудесна рецепта,но я преработих малко. 200 бр вишни може би защото са от дива вишна саморасляк и са ситни и затова не се усещаше много аромата на вишните, а предимно на листата. на всичкото отгоре понеже знам че чай от дръжките на вишните е полезен за бъбреците и други неща сложих и тях, а цианида от бадемовите и кайсиевите костилки борил успешно болестта рак та не си играх да ги махам и тях. просто смачках с ръка добре всички вишни като се постарах да няма здрави и след като извадих листата бутнах всичко вътре. от там нататък всичко е по рецептата. стана невероятен сироп и около 5 литра изчезнаха за един миг

    ОтговорИзтриване
  15. благодаря за информация за костилките и дръжките! Радвам се, че Ви е полезна рецептата и ако успея да намеря вишни тази година, със сигурност и аз така ще ги направя. Нещо са дефицит на пазара при нас това лято.

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...