20 юли 2012 г.

Петък, постно, патладжани. Пак




Мдаааа, патладжана е един от любимите ми зеленчуци. Който можем да го ядем и в постен вариант, както се вижда. Рецептата за този ми даде приятелка преди седмица, като ме предупреди, че е много вкусен така приготвен. И се оказа права. До сега патладжан с доматен сос правех така,  но там се пържи, висенето пред котлона е мнооооого по-дълго,  а околните температури упорито стоят над 35*.  И преди да съм се впуснала в метеорологична прогноза, декларирам, че това е най-вкусния патладжан с доматен сос, който сме хапвали. И че следващия път ще извадя тавата от фурната веднага, когато е готово ястието, вместо да го забравя вътре..... и да търся сос под лупа :))

Продукти за ~ 4 порции: 
1 кг. патладжани 
5-6 с.л. олио 
сол, брашно 

~1.2 - 1.5 кг. домати 
малка глава лук***
голяма глава чесън :) 
сол  
2-3 с. л. олио 
1 с.л. захар 
риган***

Преди приготвянето да уточня  пак за патладжаните.  В публикацията за патладжан-кебапа писах, но пак :)  тези патладжани, които ползвам и се виждат на снимката са със съвсем ниско съдържание на соланин и съответно не са горчиви. Затова не посолявам, не отцеждам и дори след готвене те не нагарчат  ни най-малко. Светло лилавите са и с тънки ципи. Тях не ги беля. Черните понякога беля, но белите са с дебела  кора и винаги ги беля.  Затова долу пиша без посоляването и отцеждането на патладжаните, но ако решите да правите - вие си знаете патладжаните и действайте според тях. Ако трябва - посолете и отцедете за час, измийте и тогава оваляйте в брашното.


Приготвяне: 
* Фурната се загрява на 220* 
* Патладжаните се нарязват на резени като диня - тънките на 4, дебелите (кръглите) на 6.
* Посоляват се  и оставят 2-3 мин, да се изпотят :) 
* Овалват се в брашно и подреждат плътно едно до друго (не се припокрива нищо тук!) в тава за печене с връхчетата нагоре.  Олиото е сложено предварително в тавата.
* Пекат се в загрятата фурна за около 15-20 мин. (зависи от фурната, разбира се), до зачервяване. 
* През това време се приготвя доматения сос: 
* Лукът се нарязва съвсем ситно и запържва за 1-2 мин. в олиото. 
* Прибавят се настърганите домати, солта и  захарта, разбърква се. 
* Ври около 10-15 мин. колкото соса да смени цвета си, прибавят се  счуканите/пасирани  скилидки чесън, ригана и оставя още 2-3 мин. да поври. 
* Изсипва се върху патладжаните, фурната се намалява на 180* и оставя да къкри още 20-30 мин, докато соса придобие желаната гъстота. 


 ***Приятелката, която ми каза рецептата за тези патладжани, каза, че задушава  2-3 глави лук и морков, но на мен моркова не ми допада и го изключих. А повечето лук щеше да доближи към имам-баялдъ. Освен това тя  го поръсва с магданоз, който, сигурно дори и глухите вече са чули, но не  ми е сред любимите подправки, а ригана ми се съчета перфектно на доматите и патладжана. 
Студено,  5-6 часа след приготвянето, ястието за нас беше много по-вкусно, отколкото прясно приготвено и топло. 
Всичко горепосочено обаче е въпрос на личен избор :)) и лично отношение към тези продукти и подправки :))




38 коментара:

  1. Пепи, точно на време - зарината съм с патладжани и в горещото не ми се пържи. Утре сме на тази манджа, аз бих ръснала малко кашкавлче отгоре...
    Хубав следобед!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. щоме кашкавал - може :) ние го ядохме с овче сирене :))
      Хубави почивни дни на теб!

      Изтриване
  2. Много обичам Пепи, патладжани и много ми допада рецептата, но за разлика от теб харесвам магданоз и то много, а ригана не :) Това не е сирене, зеленийки са и имат различен мирис и вкус ;) Но пък, с удоволствие ще си го няправя с мащерка Благодаря и тебе и на прияелката ти!
    Весела и разпускаща петъчна вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. с каквато ти харесва подправка, Ирма :) аз харесвам аромата на магданоза - виж, песто ям :)) но нарязан не. И знаеш ли защо? листенцата, колкото и да са ситни ,ми се лепят за небцето :))))
      Весела и хубава вечер да е и на теб!

      Изтриване
  3. Пепи, и аз предпочитам печени патладжани пред пържени. Ястието е класика за лятото :) Благодаря ти :)))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, Ани, лято и патладжани :)) обожавам го този зеленчук, но наистина летните, сочни патладжани. Зимата за нищо на света не готвя от "вноса"
      Хубав и усмихнат ден да имаш!

      Изтриване
  4. Браво Пеп!Днес г-жа Драгомирова се скъса да ги хвали колко са вкусни. И аз ще се възползвам.Мерси!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ауу, тя пък как ги споделя тия патладжани днес :)) Хайде, давай, Йоли :)

      Изтриване
  5. Изглеждат доста вкусно на снимката! Записвам си и аз рецептата :) Благодаря, че я сподели!
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мерси, Елти :) Хубави почивни дни и на теб!

      Изтриване
  6. Всичко с П, затова само ще кажа: ПППрекрасно!:)

    ОтговорИзтриване
  7. Щом са печени, а не пържени, това е и по моя вкус! И с магданоз! (да не чуе дъщерята, че и тя е върл противник на "тоя треволяк"! :):):)
    Приятни почивни дни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря Тилия, хубави почивни дни и на теб :)
      Абе хубавото му на треволяка е, че винаги може да забравиш да го сложиш :))

      Изтриване
  8. Пепчо, а не ги ли обръщаш в тавата? Ще я пробвам таз идейка, защото пърженето наистина е досадно, а досега нещо вариантите, които съм пробвала само с печене не можаха да ме убедят много-много...Иначе изглежда мноого вкусно..Само дето не ти вярвам, че е нямало и някоя друга мръвчица за гарнитура (-:

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не, Диде, не ги обръщам. Тавата е поставена не най-долу във фурната, а едно ниво нагоре и се запичат и отдолу и отгоре.
      Ама вярвай, наистина само със сирене ги придружих :))

      Изтриване
  9. Много апетитно изглежда поредната ти патладжанена манджичка. Обаче днес се запасих с тънки и дълги патладжани за кебапа от предната ти публикация. Идната седмица ще е патладжанена, пак по твоя вина, хихихихи.

    ОтговорИзтриване
  10. Пепинко и аз не мога да спра с патладжаните :) Вкъщи много си падаме по тях (без дечковците естествено, те не ги и помирисват, ама не знаят какво изпускат)
    Страхотна рецепта! Ще се изпробва, благодаря ти.
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  11. Добре,че все пак имам патладжанче с домат и моцарела ,сготвено у дома,за да не завидя много люто на таз чинийка :),но следващия път ще направя по твоята рецепта,Пеп,обезателно,много вкусно ми звучи и сосчето едно такова гъстинко,на мен ми е супер!За магданоза съм съгласна-няма работа той тук,при наличие на пресни риган и босилек.
    Още другата седмица ще си го приготвя манджето и туй то!
    Хайде,останете си със здраве и дано с прохлада цялото фемили в неделния ден!Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  12. Наистина много добра идея за печене, а не за пържене!Обезателно ще я пробвам!

    ОтговорИзтриване
  13. Много вкусно и цветно изглеждат тези патладжанчета, Пепи! Страхотни са, благодаря за рецептата! :)

    ОтговорИзтриване
  14. Задължително ще ги пробвам по този начин! Изглежда лесно, вкусно и много по - здравословно!

    Поздрави и хубава седмица :)

    ОтговорИзтриване
  15. Дами, пропуснала съм коментарите ви, съжалявам.
    Благодаря, че наминахте :)

    ОтговорИзтриване
  16. въобще не мога да си представя как се реже патладжан като диня хихих и ги нарязах на шайби - дано да се получи:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ще се получи :) няма начин.
      Ами на резени, нали се сещаш - от дръжката, към дупето на динята:) Така широката част остава да се пече в тавата, а нагоре - връхчето на тезирезени.

      Изтриване
  17. Благодаря за идеята,супер се получи!!!Разликите бяха две-Моцарела отгоре и мнооого магданоз:))

    ОтговорИзтриване
  18. Пепи, от известно време следя блога ти и съм възхитена от чудесиите, които приготвяш. А като я видях тази рецепта, сън не ме хвана. Досега патладжани не съм готвила (студентска му работа) и не съм си и мислила, че ще ми хванат окото, нали не растат на кокал, но уви! Станаха великолепни! Благодаря, прекрасна рецепта! Другият път мисля да я пробвам с чушките от буркан, дето мама ми ги праща :D

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пак ще получи добре - чушки с доматен сос винаги е вкусен. Да споделиш резултата после, дали ти е харесал. Но сега вече и доматите ще са от буркан.
      А за раслото на кокал - винаги има решение - вадиш дъската и режеш нещо чинията с постните патладжани :)
      Поздрави и успех, Мирослава!

      Изтриване
  19. Пепи, от известно време следя блога ти и съм възхитена от чудесиите, които приготвяш. А тази рецепта като я видях, сън не ме хвана. От доста време ми се похапва някаква доматена манджа и тези съблазнителни снимки сякаш ми заговориха. Досега патладжан не съм готвила (студентска му работа) и не съм си мислила, че ще ми хване окото, нали не расте на кокал, но уви. Получи се просто прекрасно - с този чеснов аромат и сиренцето ммм. Благодаря за хубавата рецепта, дойде ли им сезона на патладжаните, няма да има прошка :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Лелеее, сега виждам този коментар, Мирослава :)
      Надявам се да си ги сготвила вече и опитала :)

      Изтриване
  20. Невероятна чудесия стана!Много,много вкусно!Вече ще е №1 в седмичното меню!Благодаря от сърце за страхотната рецепта! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много се радвам, Росица :) Хапвайте си ги със здраве всяка седмица, ако може и мен включете в хапващите, че у нас само лятото ги хапваме.
      Поздрави на теб!

      Изтриване
  21. Страхотна лятна рецепта ,и аз предпочитам печено пред пърженото .Благодаря ще я направя непременно .Хубава вечер ! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Надявам се да споделите после дали ви е харесало :)
      Поздрави и хубава нова седмица!

      Изтриване
  22. Благодаря за рецептата! Чудесно съчетание на вкусове. Няма да продължавам със суперлативите, но браво! Изпълних твоята рецепта, но дабавих и 1 морков в соса.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ооо, много се радвам, че сте сготвили тези патладжани :) много любими на мен. Няма как и с морковче да не се получи ддобре.

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...