16 октомври 2012 г.

Домашна горчица



     Сега остана и сапун да си правя, нали? Не, че не мога или не знам как или не съм правила :))  обаче както казва девойката Драгомирова - платно за гащите няма да тъка, отказвам.  Същата г-жа Драгомирова знае, че  поне от половин година съм се запенила да си правя домашна горчица и прерових руските сайтове, намерих си.... ама не направих. Наскоро обаче и във форума на бг-мама пуснаха специална тема за горчицата и тъй като там мамите са големи ентусиасти, веднага се включиха, направиха, разработиха деликатесни, люти, едрозърнести, с подправки или без, че дори и шоколадови.
     Аз обаче си направих люта :) дори малко прекалих с лютото и хряна. И тъй като вече я намалих от към  готов продукт, следващата, която ще направя ще бъде без хрян, но пък с чесън на прах. И по-малко количествено, че да не се чудя кой обича, за да му подаря. 
А между другото тук ще допълвам следващите  видове горчици, които направя. Защото следващия синап е купен. 

     Ако някой реши да си прави и не иска да е люта, може да замени черния синап с бял и да пропусне хряна.



Едрозърнеста люта горчица с хрян

50 г. черен синап 
30 г. бял (той е жълт) синап 
150 мл. ябълков оцет (9*)

200 мл олио (тук смесих олио и зехтин, но не запомних от кое колко. Т.е. това количество е мазнината)
сока на половин лимон (~ 20мл)
1 с.л. мед
1 с.л настърган хрян  :heat: 
сол на вкус (1 равна ч.л.) 
50 мл вода

* Семената на синапа се накисват с оцета за 24ч. 
* С пасатора се начукват (не може да се каже, че се разбиват; черния остава цял, белия се начуква, но и аз държах да ми е  едрозърнеста). 
* Прибавя се олиото на 3-4 части; пасира се до гладкост. 
* Прибавя се меда, настъргания хрян, посолява се и отново пасира. 

     До тук сместа е много гъста. Като се обърне купата на пасатора  тя не се стича. И тъй като ще следва няколко дни зреене и набъбване още на семената, прибавих сока от лимона и водата, отново пасирах и прибрах в затворена купа  в хладилника да зрее. Най-вече да изчезва леката горчивина, която има  готовата прясна горчица.  Тя изчезна за 4 дни и стана перфектна за вкуса ми, малко люта, да, но като се яде с нещо друго (като онези раираните от снимката) или  пикантни крилца е приятно, не отровно люта. Изводи: За повече, или по-малко люто коригирането може да става с хрян или с лют червен пипер. Или без. 
     Другото, което ще направя следващия път е да смеля семената предварително, да пасирам всичко и да оставя  така да зрее. Няма да е новост, момичета от мамата вече са го правили това. Необходима е само електрическа мелница за подправки (каквато имам за щастие тук). За това - отчет следващата седмица  :))





46 коментара:

  1. :))))Пепи,от теб горчицата,от мен лютеницата...Търсим от кой са кюфтетата...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Иглика пожела да направи кюфтетата :)
      Да и уважим решението?

      Изтриване
  2. Мм. много обичам едрозърнеста горчица, Пепи! Разкошна си я направила, Aко е парлива, тъкмо ще пази от вируси! ;))
    А ако е блага, мога да си топя какво ли не в нея - например разреждам я с маалко майонеза и топя фишфингърите :)
    Или разбивам сирене Бри с мъничко от нея и гарнирам с това нектарини, праскови или круши... и с хубаво плодово вино! Ии, Пепи, какви блянове провокира сега с тая горчица! Еей, не знам ти ли си за бой че мамиш толкова или аз, че все надничам когато трябва да диетувам :))
    Хубава вечер ти желая, мила! ;))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Като ти е било на сърце и си бленувала толкова как да не я направиш, вече е факт и"крастата е начесана", ама пък сигурно ще е по-ароматна от купешката и поне без консерванти разни. Чакам отчета след седмица.
      Прежалвам се да направя кюфтетата, ама горчицата е далеч нещо...

      Изтриване
    2. Ирма, парлива е, обаче в момента съм се разкихала яко и се наливам с чай (ужас, колко вода има в него) За топване на разни хапки (снощи пилешки) и аз правя, но пак лютата си слагам :) там се убива лютото. Абе я вземи пробвай, потърси нещо около диетата, което включва и горчица :))
      Хубав ден и на теб!

      Иглика, така е :) крастата начесана, но докато не опитам чеснова как е, няма да мирясам. Ако направиш кюфтета, ще донеса горчица :)

      Изтриване
  3. Пеп, обилно слюноотделям в момента. Обожавам горчица всякаква. Може и да се пробвам и аз :)
    Благодаря, че сподели опит :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. тепърва го трупам, Зори. Но като гледам тази как изчезва, очертава се да натрупам :)
      Черен сипан има в аптеките. Бял (жълт) при подправките в хранителните магазини.

      Изтриване
  4. Много ми харесва идеята и подкрепям с две ръце ентусиазма :) На снимките изглежда досущ като тази от магазина. Записвам си рецептата и благодаря за споделянето.
    Поздрави и хубав утрешен ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Преди малко се прибрахме от среща с приятели, където я носех.
      Елти, много по-добра от всяка купешка е. Пробвай :)
      Поздрави и на теб и хубав ден!

      Изтриване
  5. pep4o, има ли нещо,което да не си направила и изпробвала?И ти се получава и то повече от отлично!Не можах да намеря рецептата за чирпанските наденички.Някъде ги видях включени,но без рецепта за тях.Интересни са ми подправките.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Таня, ето ги http://pep-4o.blogspot.com/2010/01/blog-post.html
      Има неща, които не ми се получават, да :) и това е пиле на сол. Два пъти го правих, е не се яде от сол и бях заплашена трети опит да не правя. Вярно, вътре месото е хубаво, но кожичката и месото, които са на солта - са ни солени.
      И макарони не съм правила. От онези, френските.

      Изтриване
  6. Здравей,

    До момента не съм засичала рецепта за домашна горцича. Тази ще си я запазя, че моя любим е любител на горчицата :) :)

    Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. В руските сайтове отдавна има. Но в български и аз не бях.
      Опитай :)
      Хубав ден!

      Изтриване
  7. Ей, много хубаво, че я пусна тази тецептичка - и аз съм се навила от сумати време да пробвам така да си направя горчица и то точно такава едрозърнеста - браво, Пепчо! И искам да пробвам и горчица с плодове...Много хубава тема отвори (-:

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Става, Диде. Пробвай, направи основната, пък от там нататък - каквато си замисмиш :)

      Изтриване
  8. Ама аз като казвам,че си енциклопедия няма да се хабя напразно,я!
    Сега и горчица....хич и не знаех,че има тема.
    Чудесно ми изглежда ,а и ти имам доверие,че е супер на вкус!
    Аз съм фен на слабо люти и сладникави горчици.
    Прегръдка и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Следва да си направиш такава, Роси.
      С повечко мед и естрагон сложи. Изобщо - пробвай. С малки количества, но редовно :))
      Прегръдка пращам и хубав ден ти желая!

      Изтриване
  9. Пепче, аз пък правих домашен кетчуп и ще го пусна скоро.
    Сега ме запали и горчица да си приготвя.
    Сигурна съм, че е станала невероятна.
    Аз обичам лютичко та ще спазя рецептата ти.
    Пожелавам ти хубав и слънчев ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Щом обичаш - непреенно пробвай, Кате.
      Чакам да видя кетчупа ти. При нас "производството на кетчуп" :)) е вече с традиции, над 10 години си го правя по тази рецепта и освен, че зарибих сума народ с нея ми е лесна, защото мога да си правя и през зимата, когато свърши летния.
      Хубав и слънчев ден и на теб да е! (я какво слънце се е облещило днес :)

      Изтриване
  10. Разби ме тотално, Пепи! Не ползваме вкъщи, но пък ми беше интересна и любопитна рецептата. Прегръдки! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря :) и за теб!
      Не се знае кога ще потрябва, Еви :) и у дома не ползвахме до преди 4-5 години. Е, и сега само аз и едното гардже сме му фенове, но пък ползвам и за мариноване на разни работи.

      Изтриване
  11. Пепи, ти си страхотна. Рецептата ми хареса и определено ме предизвиква. Тази за кетчупа от отговора на коментара на Катерина - също.
    Засмях се на "платно за гащи няма да тъка", но да се похваля, че аз си направих килим от парцалки.
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хехехе, Станислава, вярно ли килим направи? Това е много интересно и предлагам да го вкючиш в някоя публикация.
      Така де :) направиш ли нещо над три пъти вече си е традиция :)

      Поздрави и хубава вечер и на теб!

      Изтриване
  12. Харесваме горчица - да си мазнем на някои колбас или за мариноване на месце:)
    И се права, че от домашната по-хубава няма!
    Ще търся бял синап да си направя!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ина, купувам белия синап от супермаркет, при подправките. На Меркурий и на Биосет има. Непременно си направи домашна, щом обичате.
      Хубав и слънчев ден и на теб!~

      Изтриване
  13. Пепчо, тази горчица се загнезди дълбоко в съзнанието ми. Но тъй като в момента избягвам стимулите , които ме карат да ям повече, ще запиша тази рецепта за времето, когато ще мога да контролирам апетита си;) надявам се да е скоро и да ти покажа и моята;)
    Хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Добре, Марти :) щом си нямаш доверие, тогава да бъде :))
      Хубава нова седмица на теб!

      Изтриване
  14. Пепи,докладвам-горчицата ми е вече факт!Благодаря още веднъж за рецептата!Получи се много добре и мисля,че повече няма да си купя готова.:)) Сега зрее...:))
    Поздрави и хубава неделна вечер! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Браво! И да ти е сладко :))
      Аз направих предварително смляна, но по-не ми харесва - вече седмица е в хладилника, а още не е станала достатъчно (според мен) гъста. Естрагонова е, след малко ще покажа.
      Хубава нова седмица на теб, Диде!

      Изтриване
  15. Благодаря за интересната рецепта! Нашето семейство сме феновете на "силната дрога" и веднага я спретнах и то с обилно количество хрян. Сега зрее, доста е люта за моя радост, но ме притеснява това, че е прекалено кисела. Чудя се дали ще изчезне с времето този кисел вкус /правили сме на прах и изчезва, но до другия ден/?? Поздрави за великолепния блог и рецепти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря и аз. Киселината зависи от оцета. Ако не изчезва - прибави мед или захар, да я убие, или смеси с олио + мед/захар.
      Да ви е сладко :) с тази люта горчица!

      Изтриване
  16. Оцетът е най-обикновен ябълков и се надявам да понамалее...иначе ми мина през ум за меда, но това ще е краен вариант ;-) а като я опитах днес направо ми се запотиха очилата, супер е ;-) все пак дано не се усилва много лютостта, хаха...весели празници!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А, лютото няма да се увеличи, не се притеснявай. Дано намалее киселината и без меда :)

      Изтриване
  17. Пепи, направих я най-после :) Резултатът ме изненада много приятно - страхотна е. Още ден ще я оставя да зрее и ще доовкуся с това онова. Направих малка доза и видях зор с разбиването, но в крайна сметка много ми хареса! Благодаря ти за рецептата. Ще залагам пълна доза тези дни :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Давай, Снежи, следващата доза. Писах ти къде има черен синап и за разбиването. Виж и другите 2 рецепти на горчиците тук.

      Изтриване
  18. синапеното семе заедно с оцета ли се пасира или само късне в него?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пасира се след като е накиснат

      Изтриване
    2. въпроса ми беше за след кисненето - синапа е стоял 24 часа в оцет, след това този оцет прецежда ли се или остава и се пасира заедно със синапа, или пък синапа успява да го "изпие"?

      Изтриване
    3. След кисненето, оцета обикновено е поет от семената. Ако случайно не е - изсипи го и смели семената.

      Изтриване
    4. е, при мен остана малко. благодаря ти за отговора, след малко ще пасирам :)

      Изтриване
    5. обг! толкова кисело ли трябва да е?!

      Изтриване
    6. Не, не е отровно кисело, слагайте още мед, ще подтисне киселината. А и след 3-4-5 дни киселината намалява, ако искате изчакайте тези дни да минат и тогава коригирайте.

      Изтриване
    7. да, не е отровно кисела, само дето езика ми се чувстваше все едно е попарен :D тази сутрин я опитах пак - наистина е малко по-добре. може би с времето ще става все по-добре, а и винаги мога да добавя малко мед! благодаря за съвета, ще изчакам и ако има нужда - ще коригирам :)

      Изтриване
    8. ето, ще се оправи. На мен ми е по-скоро тръпчива, когато е прясно направена и вече изобщо не я пробвам в такъв момент. След няколко дни, тогава се пооправя вкуса и, с отлежаването. Ще стане и при Вас. Весели празници!

      Изтриване
  19. За втори път я правя по тази рецепта, супер е вкъщи я обожават, даже не се изчаква 3-4 дни хихи.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. �� Хич нямате търпение.
      Направете по-голяма доза и оставете да отлежи, за да видите колко по-добра е тогава

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...