26 май 2014 г.

Сушен лук и Лучени крутони


       Най-подходящото време да си изсушим лук за зимата е сега. Топло е, ползваме основно бялата част за салати и готвене. И да знаете :smile1: не приемам предложения за съхраняването му във фризера. Вече съм се опитвала да запазя там и лук и праз нарязани, но след няколко дни като отворя фризера отвътре ме лъхва миризма на лук, а нямам желание да вмирисвам основните продукти в него. Така че с лука във фризера съм приключила. 
       Сушен обаче видях миналата година, че някой показа, но беше края на лятото, а смисъл да купувам от пазара и суша - лично аз не виждам. Сега освен от градината на мама, пак купувам от пазара, но ползваме за салати бялата му част и зелената все изостава. За зимата пък съм показала идеята как да си отглеждаме  в къщи зелен лук. Идеята тук е да е сушен,  да се използва като подправка, а аз побързах да направя крутони с него, тъй като много обичам да ги хрупа по всяко време. Пък са и чудесно мезе за бира през лятото :smile1:.  В следващите дни и едно парче месо ще покажа, което е подправено със  сухия лук и му прилегна много по-добре, отколкото пресния. 




Ето и  как да си изсушим лук - кратичко обяснение: 

* Подбират се листата - зелената част на лука или чесъна.
* Измиват се, подсушават се (може да ползвате и центрофугата за зеленчуци - един много полезен домакински уред за всички листни зеленчуци) 
* Нарязват се съвсем ситно и се разстилат - сравнително дебел пласт на хартия или вестник, покрит с тензух или марля. 
* Лукът е с по-нежни листа и съхне дори поставен в тава - за един  ден толкова се дехидратира, че  от пълна тава  след 48 часа остава  1/5 от количеството
*Оставя се да се суши на сенчесто и топло място и  за 4-5  дни е готов. 

Когато е готов и се пипне лука -  листата са трошливи и сухи.  Съхранява се затворен в стъклен буркан. Аз обаче веднага смлях (с бившата кафемелачка - сега е ел.мелничка за подправки), вложих в намазката за едно печено бутче и напълних  една тава с крутони. 




ЛУЧЕНИ КРУТОНИ 
за 1 хляб :smile1: 

5-6 лъжици сушен лук 
1-2  лъжици сушен чесън 
5-6 сл. олио/зехтин
1 ч.л. сол
щипка риган

* Сушеният лук се мели и смесва с олиото и солта. 
* Филиите хляб се намазват от двете страни и нарязват на пръчки, или на хапки. 
* Поръсват се съвсем леко с риган. 
* Поставят се на хартия за печене в тава и пекат в предварително загрята фурна на 200* за около 10  мин. на средна скара. 
* Оставят се да изстинат напълно, преди да се приберат в кутия (метална) за съхранение (ако останат).

***Много подходящо мезе за бира по време на филма, за хрупане по никое време или за "гарниране" на супа. 

Ето и другия вид, червени крутони.




26 коментара:

  1. Пепи, много хубава идея! Това с вмирисването на фризера и аз вече го открих. А така като се изсуши лукът, не се ли губи част от аромата?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, Радост, като е изсушен - не мирише. Но когато се нагря във фурната пак замириса на лук :) Та явно като се готви аромата ще се възбужда от топлината.

      Изтриване
  2. Даже не ми е минавало през ума да суша лук! Обаче много ми хареса идеята за лучени крутони (а сигурно и чеснови :) и ще взема да опитам :) И за парчето месо ще чакам да видя ...
    Поздрави, Пепи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. и с лук и с чесън ще станат, Албенка :) Аз тук смлях от двата вида, защото не бях сигурна дали сухия лук ще си върне аромата. А месото - скоро ще покажа :)
      Поздрави и на теб!

      Изтриване
  3. Охооо... тия крутони непременно ще ги направя!
    Благодаря за рецептата!

    ОтговорИзтриване
  4. Пепи, идеята да изсушиш лук много си я бива! Не ми е хрумвало, даже :) А от крутоните явно се носи аромат на чеснови и лучени хлебчета, едновременно. Ох, колко го обичам това... Изглеждат ми малко в стил Шрек ;))
    Сега ми пусна мухата лук да суша. Хей, от къде ти идват такива,а :))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. и НА МЕН НЕ БЕШЕ, сНЕЖИ :) ВИДЯХ МИНАЛАТА ГОДИНА НЯКОЙ ПОКАЗА В ЧУЖД САЙТА.
      а цвета е точно Шрек, да :) много свеж :)
      Хайде залагай няколко тави да изсушиш и ти :)

      Изтриване
  5. И аз като Снежа - от къде ти идват такива?! :) В групата щях да те питам как сушиш зелен лук, но докато се наканя, ти си публикувала! Супер идея , а и тези крутони са ми по вкуса.
    С прораслия лук и аз действам така, само че реда главите лук една до друга в тавичка и сипвам съвсем малко вода, само колкото да навлажни лука отдолу.
    Поздрави и приятна вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Това с лука в тава ще го пробвам идната зима, благодаря, че сподели, Ина :)
      Поздрави и приятна вечер и на теб!

      Изтриване
  6. Крутоните ми хванаха окото, ще следя и другите предложения с изсушения лук.
    Това с бившата кафемелача ми хареса :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. така де, Веси, бивша е :)
      Другото предложение ще се хареса на Росен, нали е от моята кръвна група :)

      Изтриване
  7. Уникална си, Пепи! Много ми харесват и двете ти предложения, ще се възползвам. Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  8. Брей, че интересно! Браво,Пепи! Но няма да имам нерви да го изсуша, пък и винаги си наблизо:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. За там нерви не трябват, само режеш лука и след 4-5 дни го събираш в буркана.

      Изтриване
  9. Уж сутринта писах коментар, но явно нещо се е объркало,
    така че отново - чудесни са новите ти предложения, Пепи.
    Харесах маслиновия дип и тези лучени крутони, за место си знаеш,
    а идеята за сушен лук ми особено допада в частта, че в последствие ароматът не е много силен :)
    Благодаря ти, поздрави и хубав ден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Нищо, сега го има коментара :)
      Радвам се, че ти допада лучената идея, Дианка :)
      Поздрави и хубава вечер на теб!

      Изтриване
  10. Тук винаги мога да открия някоя хитринка ,Пепи!Ето и този път как хитро първо си намазваш филийките и после нарязваш...благодаря ти за споделената чудесна идея и за крутоните ,и за сушения пресен лук!Със сигурност са много ароматни и вкусни тези хрупанки,а и у вас имах възможност да се убедя,че ги правиш страхотни!
    Прегръдка от мен,другарче мило и хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, Роси, винаги, когато правя крутони мажа първо филиите и тогава ги режа на хапки, или на хрупки :) Така е по лесно и чисто, отколкото да ги поставям в купа, бъркам...
      прегръдка и за теб, другарче мило и хубава седмица!

      Изтриване
  11. Супер идея,Пепче!
    Тези дни ще обера лука от градина ,за да си имам за зимата....

    ОтговорИзтриване
  12. Това е идея и направо ме яд дето съм изхвърлила толкова перца тази пролет, защо не сподели по-рано Пепи? Страхотна си, прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Нищо, Кате :) ето аз пазих "тайната" почти година и тази пролет направих. Догодина да се сетиш навреме и ти :)
      Прегръдка и за теб!

      Изтриване
    2. в бившата кафемелачка баща ми мели сухи люти чушки :) след това всички смлени в нея подправки имат приятно лют вкус :)
      страхотна идея с този лук, у дома любимият си прави бъркани яйца с перцата, ако успея да спася няколко ще пробвам и аз :)
      хубава нова седмица от мен, Пеп :)

      Изтриване
    3. оо, яйчица с перца и у нас много се тачат, Зори :)
      Знае баща ти как да направи подправките пикантни :)
      Благодаря ти, хубава нова седмица и на теб!

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...