10 октомври 2010 г.

Картофени кюфтета

В първите години, когато започнах да готвя, за мен бе ужас да правя картофените кюфтета, а много ги обичах. Сигурно килограми съм изкарала от тигана на малки, разпаднати парченца, нямащи нищо общо с името "кюфте".
Това беше хубаво на големите предприятия преди години с много колежки, че ако имаш провал, все някой ще те научи как. Дори не помня вече коя колежка беше, но откакто ги правя така, няма фирА.
И разбира се, не съм открила топлата вода, но надявам се на някого ще е полезно smile1

Продукти: за около 20бр. кюфтета ( което си зависи от големината им)
около килограм картофи
200 гр. сирене
100 гр кашкавал (или пак сирене)
2-3 яйца ( ако са малки 3, на мен последните партиди все са ми дребни)
2 с.л. кисело мляко с 1 ч.л. сода за хляб
сол на вкус (малко, че сиренето и кашкавала са солени)
1 глава лук
копър и магданоз (по половин връзка зелени)
черен пипер, чубрица
3-4 с.л. брашно (3 л. галета)



за паниране:
6 белтъка (или 3 яйца)
галета и брашно
олио за пържене

Млечно-чеснов сос:

кисело мляко и майонеза - в съотношене 3/1 части
копър, сол, счукана скилидка чесън (или две, три smile1) или чесън напрах/гранули


Приготвяне:
* Картофите се сваряват в подсолена вода до омекването им.
* Отцеждат се и веднага заливат със студена вода за 10 мин.
* Белят се, пасират (с ръчната преса) или намачкват с вилица, заедно с яйцата и киселото мляко.
* Сиренето и кашкавала се настъргват, зелените подправки и лука - ситно нарязват (или мелят в чопър) и с всички останали продукти се омесва добре. (Ако трябва, прибавя се още брашно - лъжица от сместа, поставена не трябва да се "клатушка" или стича)
* В отделни чинии се сипват брашното, галетата, разбиват белтъците.
* Мазнината за пържене се загрява - маслена баня, поне 1 пръст олио или зехтин за готвене.


* С мокри ръце се вземат по лъжица от сместа, овалва се добре в брашното, след това овалва добре с ръце, докато поеме брашното, овалват в галетата; притискат леко с ръце, придавайки им кръгла или елипсовидна форма, потапят в разбитите яйца (белтъци) с щипка сол и поставят в добре загрятата мазнина (не на много силно - на 3/4 от мощността на котлона). Пържат се до зачервяване от двете страни и изваждат на метална скаричка, да се отцедят (или кухненска хартия)




- Като вариант понякога след потапяне в яйцата отново овалвам картофената топка в галета и тогава пържа.
- Ако виждам, че сместа е малко по-рядка (много зависи от сорта картофи) вземам с лъжица от сместа и поставям в горещата мазнина. Пак се изпържват добре, но са малко безформени. Което по никакъв начин не пречи на вкуса.

- Тези са печени на грил плочата - те са по-сухи, защото няма никаква мазнина по тях, освен 3-4 лъж. вътре в самата смес. Също много ги харесаха.

- Най-лесно и бързо стават във фурната (и също не се напиват с много мазнина): След потапянето в белтъците се нареждат на хартия за печене в тавата. Фурната е загрята на 220*, пекат се две тави едновременно на вентилатор, за 15- на мин. бяха готови.
- Не на последно място много успешно се замразяват - нареждат на няколко пласта, между тях свежо фолио. Когато потрябват, изваждат, оставят само 20-на мин. да отдъхнат (докато загре фурната) потапят в разбити яйца и пекат във фурната
Подобни са Рошковците, но с още добавки.
- Ако сместа за картофени кюфета ми е много (или не ми се правят) , най-бързото и вкусно решение е Картофено руло с разни работи nyam nyam

* Всички видове приготвени картофени кюфтета ги хапваме задължително с млечно-чесновия сос.
* Който пък върви съвсем не само на кюфтета, а на салати, на яйца, или други видове хапки и затова често в къщи винаги има готов такъв, който правя направо в бутилката - сипвам продуктите, затварям капачката и разтърсвам добре.


32 коментара:

  1. Пепчо, благодаря :)
    И аз като теб по описаните причини не ги правя :)
    Сега непреммено ще опитам, че ги обожавам и то точно с този сос!
    Хубава вечер и спорна, нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  2. Не си спомням от кога не съм пържила картофени кюфтета, пека ги, но не ги панирам. Много лъскавки изглеждат, ще пробвам и така :)
    Хубава нова седмица, Пепи :)

    ОтговорИзтриване
  3. От панировката е, Зори, аз съм пържила без - нямат такъв "гланц"
    Дани, пробвай печените.
    Хубава и успешна седмица и на вас!

    ОтговорИзтриване
  4. Хайде, нави ме за тези кюфтенца :)
    И аз много ги обичам, ама все от магазина ги сервирам на масата вкъщи :))), което ме подсеща за един случай като студентка как се тръшнахме на гости на една наша колежка, която само разправяше колко вкусно картофено руло правела... та й се натресохме неколцина с торба картофи и разни там меса, кисели краставички и... не помня още какво беше :)

    Хубава нова седмица и от мен :)

    ОтговорИзтриване
  5. Ох, Пепи, приятелко моя....на моите очите им все в твоя блог....и сега мира нямам...нали се сещаш за какво иде реч? Ами да, кИфтаци ще правя! Ани каза че ще донесе чувал с картофи и докато не им "писне" да не спирам да им правя!!!! щото и аз ги гоня из тигана....пък и да се науча най-после....Ама моите са много гадни, нали?
    За бой си мила моя, за бой си!Но си те обичам!
    Нора

    ОтговорИзтриване
  6. Пепчо, ще ги пробвам. Отдавна не съм пържила, все в тавичката ги правя. Благодаря за рецептата :)
    ,,,,,,,,,,,,,,,62
    3

    ОтговорИзтриване
  7. Този път не успях да опазя коментара, последното е от малкият :)

    ОтговорИзтриване
  8. Целувки на малкия сладур, благодаря му :)))
    Тутулинка, чувствата са взаимни, знаеш :) Поне докато не спомена думата л...
    Поздрави на теб и твоите момичета!
    Инче, не е сложно, а тези от магазина в повечето случаи не струват, ще се убедиш сама, като направиш.

    ОтговорИзтриване
  9. Пепи, страхотно изглеждат!
    Знаеш ли, точно онзи ден, свекърва ми спомена за такава панировка, само с белтъци, при която картофените кюфтенца никога не се разпадали. Не съм пробвала така, за първи път чух да се правят по подобен начин и ето ги твоите апетитни кюфтенца - живо доказателство, за успех на панировката с белтъци, че и с точна рецепта в пропорции.
    Много, много ти благодаря!
    Прегръдка и целувка от мен и пожелание за много хубава седмица!

    ОтговорИзтриване
  10. Пепс, това е нещо любимо на Ради!
    При мен не се разпадат/може да е от картофите/, но ги правя по-различно - с цяло яйце. Другото, което ми направи впечатление е киселото мляко вътре...Понякога слагам сирене и кашкавал, понякога си ги хапваме отделно с кюфтетата.
    Не ми дават да правя във фурната - искат си ги пържени. Ще пробвам и по твоя начин с белтък и мляко.
    Сега и ако коментара ми се появи, ще е чудесно - повечето пъти не се получава нещо.

    ОтговорИзтриване
  11. Весе, появи се :)
    Ние сиренце "отвън" винаги си хапваме, май с всяка манджа. Тази година като започнеш да купваш картофи, ще видиш какво чудо е ......
    И аз обичам пържени...., пък макар и нездравословни, но никой не иска да и пържи.
    А млякото - не знам защо слагам, май остана от годините, когато "гасях" содата в него.
    Лети, ще чакам да пробваш и да кажеш как е.
    Благодаря,хубава седмица и на вас!

    ОтговорИзтриване
  12. Пепи,
    и аз обичам картофени кюфтета.
    Твоите изглеждат много апетитни, а и със сиренце - голямо изкушение.
    Чудесна рецепта, поздрав и хубава вечер, Диана

    ОтговорИзтриване
  13. да, да и аз ти благодаря за подробните обяснения и варианти. Харесва ми и пипер бюрек по-долу! чудни есенни рецепти

    ОтговорИзтриване
  14. благодаря, Дианка, при теб има много картофени предложения, а някои от тях вече съм опитвала :)
    Райна, възползвам се максимално от времето на тези зеленчуци, още малко и идват "гумените"

    Хубав есенен ден на вас, дами!

    ОтговорИзтриване
  15. Аз ли да купувам картофи /компири/...хи-хи...

    ОтговорИзтриване
  16. ти де, нали каза, че тази година нямате хубави картофи :)

    ОтговорИзтриване
  17. Привет и от мен! Скоро попаднах на този блог и страхотно ме кефи! Сърдечно благодаря на pep-4o!
    Ще опитам и аз да дам някакъв, макар и скромен, принос в приятното занимание на готвене и хапване!
    Тук, при тази рецепта, бих предложила един вариант на сос, който аз си измислих в годините, когато нямаше нет...:)
    Слага се на котлона касирола или дълбок тиган, налива се олио да покрие дъното, сгорещява се, добавя се една голяма и пълна с купка лъжица брашно, запържва се колкото да го поеме олиото, отгоре се сипва една кофичка кисело мляко и се бърка докато се изглади брашното и още 2 -3 минутки. Ако не сте нацелили пропорцията брашно - мляко, поправяте или с още малко мляко, или с още малко варене. Сваля се от котлона и се добавя счукан със сол чесън в количество според предпочитанията / в нашия случай това е една цяла глава! /, и подправки на вкус: черен пипер, копър...
    Този сос фантастично допълва всякакви пържени/ панирани/ зеленчукови ястия!

    ОтговорИзтриване
  18. Благодаря за коментара, Галка, а соса ти ще го пробвам - със сигурност, а щом има в него чесън и копър - убедена съм, че ще ми хареса.

    ОтговорИзтриване
  19. Иииих... ама окапах аз клавиатурата!

    Пепи, чудни са кифтачетата! Ако знаеш как обичам такива .. :-D

    Поздрави и много, много :-)))

    ОтговорИзтриване
  20. Благодаря, поздрави и на теб, Дими :)

    ОтговорИзтриване
  21. И аз ще пробвам кифтаците при първа възможност, веднага щом изровим картофелите от калната нива! :)

    ОтговорИзтриване
  22. Страхотна рецепта, Благодаря от сърце
    жалко че не я прочетох цялата от началото инъче щях да ги направя на скара, а не пържени, но пак станаха трепач

    ОтговорИзтриване
  23. Галка, изрови ли картофите :)
    Биби, на скара - на райета не знам дали ще станат - не съм пробвала там. Това е на плоча, където всъщност нямат шанс да се разпадат.

    ОтговорИзтриване
  24. всичко ми харесва цялата кухния

    ОтговорИзтриване
  25. още не съм опитал :(

    ОтговорИзтриване
  26. Страхотни са. Само че аз вместо крумид лук сложих праз.

    ОтговорИзтриване
  27. moje li da zamenq sireneto s ka6kaval?

    ОтговорИзтриване
  28. Анонимен9 май 2012 г., 22:07

    Аз попромених рецептата ти, но станаха пак чудни кюфтенцата.. Облизахме си пръстите вкъщи (не буквално де ;)) Направих ги без содата и киселото мляко(нещо не ми се връзват). А и галета нямах под ръка. А на яйцата (от големичките 3бр разделих белтъка от жълтъка. Жълтъка в сместа на картофите белтъка за панировката. Дори и лукът ми беше зелен( цяла връзка.) :). А понеже чесъна нещо не ни понася на стомасите, а майонеза лично не обичам, направихме си традиционната "салатка" - краставици, нарязани на кубчета, с цедено мляко(катък), копър, захтин и сол (нетечния вариант на таратора :) ).. Перфектна ни беше вечерята и уж лека, ама нещо ми е тежко :)) Благодаря ти много за рецептата, за първи път картофените кюфтенца ми се получават толкова добре!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Какво съвпадение :) И ние днес вечеряхме картофени кюфтета.
      Содата с киселото мляко ги слагам, за да бухнат малко :) Някои знам, че им слагат и по малко мая за хляб, но аз лично предпочитам содата.
      Галета слагам, защото ми попива по-добре влагата на продуктите и не ми бие на брашно в готовите кюфтета. Откакто правя кюфтета (и такива от кайма) с галета, винаги имам няколко пакета резерва от нея. Но днес трябваше да уползотворя едно царевично и правих с него.
      За всичко останало :)) честно казано никога не съм спазвала точно рецептата от към подправки и грамаж. Но аз знам каква трябва да ми е гъстотата на "тестото" и ако трябва - коригирам. Горното се наложи да измеря заради сина ми, който успешно се справи с направата им (и то с начални 3кг. сварени картофи) по тези количества/пропорции и най-вече заради него имат мярка :)
      Важното е веднъж да им хванеш цаката и после - на вкус.
      Радвам се, че най-после са ти се получили кюфтетата, а "сухия" таратор е една страхотна гарнитура за тях.
      Поздрави!

      Изтриване
  29. Днес направих картофените кюфтета. Станаха чудни! Много благодаря за рецептата. Поздравления за блога!!! Желая Ви много здраве, късмет и успехи във всяко начинание и разбира се и в кухнята! Поздрави!!! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ха така! Хвани им цаката и си хапвайте със здраве :)
      Много се радвам ,че са Ви харесали!
      Благодаря :)

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...