14 декември 2010 г.

Арменски сладки

Отиваме на гости на Берина с едни невероятно пръхкави сладки. Винаги, когато ходя в Пловдив похапвам Арменски сладки. Дали, защото много арменци живеят там, или защото там има много майстори на сладките не знам, но е факт, че тези сладко са в съвсем близка родствена връзка с онези. Пък и сезона е такъв, зимен, сладък, на топло smile1 Подходящи не само с чаша кафе, но и с чаша бяло сухо вино.

Продукти:
1ч.ч. олио (аз ги направих с масло, не мисля, че вкуса им пострада от това)
1ч.ч. вода
1ч.л. сода за хляб
щипка сол
брашно - на мен ми пое 3 1/2ч.ч., аз ползвам винаги типово брашно
локум и ядки орехи

пудра захар и ванилия за овалването им

***чаената чаша е от 240 мл.
***Излизат две тави на фурната (квадратните)

Приготвяне:
* Слагат се водата и олиото (маслото) да кипнат.
* Прибавя се щипката сол и отмества тенджерата от котлона.
* Брашното с хлябната сода се изсипва наведнъж и се бърка с дървена лъжица или шпатула, докато се получи топка тесто, което се отделя от стените на съда.
* Охлажда се. Късат се парченца тесто, което се поставя на дланта и с другата ръка сплесква.
* В средата му се поставят парче локум, 1/4 ядка орех (или половина, но ще станат доста големи), овалва се на правилно топче и нареждат в тава, застлана с хартия за печене.
* Пекат се на 180* до съвсем леко порозовяване. (не знам фурната ли ми е слаба, но аз пекох на 190)
* Изваждат се и още горещи пускат в купа с пудра захар, овалват се обилно и нареждат в кутия или друг съд за съхранение.

и малко от снега навън cold

38 коментара:

  1. Вече не смея да надничам тук.....изкусителка!Това със сигурност ще са следващите сладки,които ще правя.Спорна и усмихната седмица!

    ОтговорИзтриване
  2. Ммм, Пепи, сигурно даже са станали още по-вкусни с масълце. Чудесни са! Мисля и аз да ги направя за празниците :)

    Хубав ден :)

    ОтговорИзтриване
  3. Пепчо, чудесни са! Нямам търпение да ги пробвам :)

    ОтговорИзтриване
  4. Браво, Пепи! Аз много ги харесвам и си купувам от един авилион до нас, но сега вече ще ги приготвя и в по-голямо количество!

    ОтговорИзтриване
  5. Пепчо, и аз харесвам арменската кухня :)
    А масълцето как ухае....
    Поздрави и хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  6. Благодаря ви, момичета!
    Надявам се и на вас да се харесат тези сладки :)
    Хубава предпразнична подготовка и на вас!

    ОтговорИзтриване
  7. Божествени са, Пепи и аз ще ги направя :)

    ОтговорИзтриване
  8. Пепи, чудесни са! Взех си няколко, за десерт.
    Прегръдки и хубаво утре! :)

    ОтговорИзтриване
  9. Ммммм,отново страхотно сладко предложение от теб:))

    ОтговорИзтриване
  10. Изглеждат мнооого вкусни, ще пробвам да направя :)

    ОтговорИзтриване
  11. Пепчо, тези сладки ми приличат на локумките на мама, които обожавах-те само че бяха май с бяло вино и мас. Но...така или иначе онази рецепта я нямам, но ще пробвам да направя твоите.
    Вкусни приготовления и слънчево настроение ти желая!

    ОтговорИзтриване
  12. Мари, онези страхотни локумки с бялото вино ги имам - http://www.gotvetesmen.com/forum/index.php/topic,177.msg4593.html#msg4593 или търси в каталога Локумки (или Тути фрути)
    Тези са по-различни заради пареното тесто, хайде като си дойде момата англичанка я хващай да ги изпробва.
    Зори, Мария, надявам се да останете доволни и вие от вкуса им :)
    Да ти е сладко, Еви :)
    Ронка, празници идват все пак, така си намирам оправдание за сладките :)

    Хубав снежен ден, мили дами!

    ОтговорИзтриване
  13. О , вече ще поръчам на Жулиета да носи за дегустация от тези лакомства !!! Но сигурно и аз ще се постарая да ги приготвя !!!

    ОтговорИзтриване
  14. А тя Жулиета носи :) понякога.
    Ще се радвам, ако ви харесат!

    ОтговорИзтриване
  15. От Жулиета: Ще донеса в понеделник като имаме час :)

    ОтговорИзтриване
  16. Пепи,
    много ги обичам тези сладки, а и поръсени с повечко пудра захар - зимна приказка.
    Прекрасни са твоите, да са ви сладки!
    Поздрави за теб и Жул,
    усмивки и коледно вдъхновение, Диана

    ОтговорИзтриване
  17. Мдааа, изкуших се и аз да ги гледем къде ли не тези арменски сладки... Е, снощи ги направих...обаче на мен не ми харесаха...ама никак. Миришат ми на сода, дори изстинали. Много бавно ми се опекоха, Пепи при теб така ли беше?Или е въпрос на вкус, или щото ги правих с олио. Не вярвам нещо да съм объркала, щото то просто няма какво... Иначе лесно се правят. Както и да е - доста сладки понаправих тази година, така че...ще видя довечера може пък на домочадието да се харесат.

    ОтговорИзтриване
  18. Веси, ти да не си в отпуска вече :) Бавно се пекоха наистина, но никой, който ги опита не усети миризмата на сода. Друг път можеш да я угасиш в лъжичка оцет, ама щом си направила сладките за тази година - явно няма да е сега.
    Дианка, благодаря ти, поздравите предадени, а сладките :) вече изядени.

    ОтговорИзтриване
  19. Пепа, случайно попаднах във Вашия блог, докато търсех да си припомня пропорциите за ореховки, че не ги бях правила известно време. Но трябва да Ви кажа, че съм изумена! Вече пуснах линка към блога във Facebook, запазих адреса, за да се върна по-късно пак... Освен, че албумът Ви граничи с неморалност, защото кара всички останали нас да изглеждаме некадърни и мързеливи, мога да Ви кажа, че имате най-откровеното ми възхищение! :)))) Дерзайте!
    Поздрави, Люси Рикспуун

    ОтговорИзтриване
  20. Благодаря за посещението и коментара, Люси!
    Не знам дали има група мързеливи, но аз попадам в категорията на "добре хранещи се домашни любимци", може би затова така ви се вижда :)
    Поздрави и хубава седмица и на вас!

    ОтговорИзтриване
  21. Здравей Пепчо, искам да те попитам колко време издържат сладките, защото доста неща ще правя за коледа и искам да ги разпределя във времето.
    Ели

    ОтговорИзтриване
  22. Ели, две седмици са издържали у нас. Не повече, защото са свършвали. Но от сега можеш да ги направиш, Коледа е след 10 дни :)

    ОтговорИзтриване
  23. STHE PISHA POSLE... BURSAM SEGA DA GI NAPRAVQ :):) LEK I USMIHNAT DEN
    VANYA

    ОтговорИзтриване
  24. Благодаря, Ваня :) Не можа да издържиш на изкушението им значи. Чакам да каже дали са ти харесали :) Ако ли не - има едни пурички - тути фрути, за мен са най-вкусните сред тези маслени сладки.

    ОтговорИзтриване
  25. Направих сладките-уникални са,стават много бързо и лесно.Мерси,че сподели рецептата

    ОтговорИзтриване
  26. molya da mi kajete za6to moite armenski sladki stavat tvirdi kide gre6a

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. В печенето, или в количеството брашно. Сложете малко по-малко брашно - колкото да не лепне и внимавайте с печенето. Малко им трябва.

      Изтриване
  27. Пеп-чо голяма съм ти фенка. Скришом си копвам ;) от рецептите ти и задължително си копвам линка към блога ти, та да казвам и на приятелките си откъде съм си "краднала" рецептата. Нямам нещо, което да не ми се е получило или туршия, която да ми се е развалила.
    Бъди здрава!
    Диана
    Варна

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Дианка :) Освен да ни пожелая много здраве за теб и за мен :) да споделяме и опитваме още много рецепти :)
      Много, много благодаря за доверието, което ми оказваш :)
      Здрава да си и ти!

      Изтриване
  28. Сладките са превъзходни ! Пепи ,колко грама масло е една чаена чаша - стопено ли го мериш?
    Много точно и хубаво е обяснено всичко . Като готвя нещо винаги поглеждам и в твоя блог и съм много доловна от обширното и полезно описание. Благодаря.
    До каква твърдост трябва да е тестото ,аз сложих 3ч.ч. и половина брашно при печенето се напукаха ,мисля че е плънката -получили са се повече плънка и малко тесто.
    Това тесто е на принципа на пареното за еклери ,но без яйца . Чудя се дали няма да стане за основа на пай !?
    Мисля да пробвам . Горната част пък ще направя като към същото тесто добавя още брашно за да се получи хубава решетка.
    Много щастие и усмивки ти желая!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Затрупа ме с въпроси :)
      Не съм мерила колко грама е маслото - разтопено масло, чаена чаша да е. И като е с една и съща чаена чаша мерено всичко - няма как да се обърка.
      Но да се има предвид, че ако се правят с олио, ще трябва малко повече брашно - тези 3 и 1/2 ч.ч. брашно са за маслото. Да, за плънката трябва да се съобрази съотношението с тестото, защото като се пече локума се понадува вътре. Нищо, че са напукани, вкуса им няма да е пострадал от това.
      Да, това си е парено тесто. Което е постно дори в оригинал, защото е с олио. Аз съм правила пица от парено тесто (виж тук, в блога) . Ако ще правиш такъв пай (солен, предполагам) по-добре го направи с яйца, че да е вкусно тестото. Според мен това се овкусява от локума и захарта :)
      Благодаря ти, много усмивки и хубаво предколедно настроение на теб!

      Изтриване
  29. Ябълков пай или с тиква искам да е . В училището на сина ми всяка година на 10 декември празнуват Тера Мадре -Празник на Майката Земя и родителите носят за изложба домашно приготвена храна ,тази години искат да са сладкиши. Искам да е постен плодов / учителката каза ,че с плодове да са /.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. намери постния галет на Лабрекс, аз правих няколко пъти - като маслено тесто си е , но с олио. От него направи тестото, ще ти стане хубав пай.

      Изтриване
  30. За първи път пиша коментар в блога ви, но не се стърпях. Снощи правих арменските сладки. Станаха уникално вкусни, пръхкави и ванилено-сладки. Имайки предвид, че от 10 години съм омъжена за арменец и това е първата ми арменска "манджа" �� Коментарът му беше, че иска още.
    Благодаря за рецептата. Май ще правя още сладки тия дни...
    Весели празници!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Коледа е време за много сладки -да има за хапване, да има и за подаряване. Радвам се, че сте открили тези и са Ви харесали Весели празници!

      Изтриване
    2. Здравейте, много ги харесвам тези сладки, но никога не съм правила. Ше пробвам вашата реццепта, но имам един глупав въпрос - маслото разтопено ли трява да е, когато се слага при водата, зза да кипне? Предполагам, да.

      Изтриване
    3. Здрасти,
      както и да го сложите маслото, то ще се разтопи във водата.

      направете сладките не ги отлагайте Много са лесни

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...