4 февруари 2020 г.

Мухлама

       Ей това пльокнато нещо в чиния е мухлама /куймак (Muhlama /Kuymak)
- рецепта от кухнята на южните ни съседи. Царевична каша с много кашкавал, от който става лепкава маса на конци, ухаеща на мноооого масло :)  Разтопената маса на това предястие напомня на фондю :)  заради това и трябва да се използва кашкавал, който добре се топи. Колкото пъти съм си внасяла  жълти сирена - кашкавали от Одрин, не съм попадала на продукти, които не се разтапят добре, но от нашите марки често попадам на такива, които не се топят. И казвам как ги пробвам за това предястие - настъргвам кашкавал и запичам на филия на парти грила - много бързо си  проличава дали се разтапя, или направо се запичат така настърганите парченца.  
      Ястието напомня нашия родопски ушмар, но  е доста по-богато на масло и кашкавал. Ето едно клипче, в което може да видите как се приготвя - доста бързо наистина,  а тук е моето аматьорско видео :), където се виждат конците от кашкавала.  Доверила съм се на рецептата на Максут Ашкар от 24kitchen.  Принципно ястието се приготвя в тиганче с две дръжки, от където носи и името си - мухлама (също като саганаки при гърците, тажин при арабите, или нашите саханчета за сирена) и се сервира направо с него на масата, докато е съвсем  топло. Може да го приготвите и в друг съд, по възможност с дебело дъно (или чугунен). Оригиналната рецепта е с вода, но от собствен опит знам, че качамакът е по-вкусен приготвен с бульон. И винаги може да да пробвате с различни сирена - на мен ми харесва най-много с кашкавал и меко сирене с плесен :)
      Може да го хапвате с разни зеленчуци и маслини. Съседите загребват от него с къшей хляб, но е достатъчно блажно и белтъчинно и без него, затова си го загребвам с парчета краставици, моркови, или хапвам с резени домат. Лекичко поръсено с пушен пипер. И се приготвя  толкова бързо, колкото и четенето на рецептата тук. 

Продукти за 2-3 порции: 
150-170г масло 
5 чаени лъжици царевично брашно 
~220-240г кашкавал (ако си намерите от турския на конци е добре :) )
~550 мл  вряла вода (50/50 вода и пилешки бульон)
щипка сол 

Приготвяне
* Кашкавалът се нарязва на малки кубчета (или настъргва на едро ренде).
* В тиган, или тенджера с дебело дъно, на средна степен на котлона, се разтопява маслото. 
* Изсипва се царевичното брашно и бърка 5-6 мин, докато си смени цвета и запържи добре. 
* По малко се прибавя от врялата вода (и бульон) и бърка, докато се получи гъста каша.  
* Оставя се да поври 8-10 мин :) през което време кашата се сгъстява, а долу се вижда маслото какви мехурчета прави маслото. Може да разбърквате и с тел за разбиване на яйцата, но царевичното брашно добре се разтваря  във водата и лъжицата ще ви  свърши работа. 
* При нужда се посолява - ако ползвате бульон, или кашкавалът е солен - може да не се наложи добавянето на сол. 
* Изсипва се нарязаният кашкавал и внимателно се разбърква, докато съвсем се разтопи в кашата. Сместа става лепкава и се отделя от страните на съда, в който се готви. 
* Може да се сервира  направо с тигана на масата, или да се разпредели в две съдинки и поръси с пушен пипер. 
  

14 коментара:

  1. Леле Пепи изглежда много съблазнително. Иде ми да натопя една коричка хляб вътре веднага :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. и кашкавалът да се точи, да се точи от нея.... :)

      Изтриване
  2. На нас с мляко по ни допада. 50% мляко, 50% вода... Много засищащо и вкусно...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. със сигурност и с мляко ще е добре, правила съм качамак с мляко-вода.
      Наистина е засищащо :)

      Изтриване
  3. Е това сега е просто нечовешко....
    Милост нямаш ти! Ни-как! <3

    ОтговорИзтриване
  4. Царевично брашно или царевичен грис?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. брашно. Умишлено съм подчертала. Царевичния грис колкото и да е фин, става с по-зърнеста текстура. В блога има доста рецепти с грис.

      Изтриване
  5. Много ми хареса това нещо, Пепчо. Чувала съм името, но сякаш не съм се запознавала с ястието. Убедена съм, че ще ми допадне, защото обичам всякакви качамаци. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ще ти допадне, Кате :) Сега, щом те подсетих и аз за него - действай.

      Изтриване
  6. Пепи,
    това предястие или ястие е за мен твърде тежка и мазна храна.Правя качамак, но го гарнирам обикновено със зеленчуци.Рецептите от миналото с пръжки, с кашкавал или със сланина днес не използвам.Но който може да го консумира - нека го консумира.Щом организмът му не дава реакция за тежест в стомаха.Но иначе в Турция и маслото и кашкавалът са си много истински и качествени.
    Поздрави сърдечни !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. о, да, Ели, доста тежко е. Аз затова и го хапвам със зеленчуци, с хляб ми идва в повече :) но стомаси всякакви, който може - да хапва.

      Изтриване
  7. До сега не се бях наканила да опитам, не му идва ред, но твоето звучи подмамващо:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Блажничко и вкусно е 😋😊 със сигурност ще ти хареса Пробвай го

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...