21 ноември 2012 г.

Студентски пурички.


     Това е една  от ония рецепти за сладки с мас, в които,  ако тя се замени  с масло ще се получи може би по-здравословен, но гарантирано не толкова добър резултат. Твърдя го от  челен :smile1: личен опит, защото  съм ги правила и с масло, тъй като Мише отрича употребата на свинска мас.  Убеден е, че е много вредна, холестеролна бомба, но понякога и той не е прав. Всяко нещо е вредно, когато с него се прекалява - е моето верую. За храна говоря. Освен плодовете. Не съм убедена, че 1-1.5кг. на година за 5-6 човека (че и повече, като знам колко от тях подарявам) е такъв бич .  Това е личен избор, но тези пурички, курабиитемасленки и соленки ги правя с тях. Два-три  пъти в годината от някои :)  Защото са пръхкави и се топят в устата. 
   А това, че са студентски - не е свързано по никакъв повод с Н.С.  Съвпадение. Под това име ми ги каза и записа една съседка на предишната месторабота, която беше професионален майстор на всякакви тестени.  Но продуктите са толкова малко и евтини, че най-вероятно от там идва името им. Както и да е, важното е, че са едни страхотни, много нежни  сладки.  И от тази доза излизат 2 (правоъгълни  на фурната) тави със сладки.




Продукти:

200 г. разтопена мас
200 Г. олио
250 г. кисело мляко
1 ч л сода за хляб, угасена в млякото
180 г. захар
1 течна есенция лимон
брашно около 900 г за меко тесто

пудра захар за поръсване
гъсто сладко (от сини сливи - 1 бурканче от 400 г)

Приготвяне:

* Брашното се сипва в голяма купа; прави се кладенче в средата, в което се поставят всички продукти. 
* Омесва се - с не много месене -- до меко  тесто, което не лепне по ръцете .
* Прибира се за 30-50 мин. в хладилник.
* Точи се правоъгълна кора с дебелина около 4-5  мм
* В единия край се поставя  една ивица от сладкото.
* Повдига се този край и завива напред - 1,5 - 2 пъти; отрязва се полученото тънко, дълго рулце.
* То от своя страна се нарязва  напречно на 4-5 или 6  малки,  с дължина по желание (моите са около 5-6 см)
* Нареждат се в НЕнамаслена тава (или на хартия за печене).
* Тавата се прибира за 30 мин. в хладилник.
* Пекат за около 12-15 мин.  в предварително загрята на 200* фурна  - или до  съвсееем бледо порозовяване.
* Тавата се изважда и пуричките веднага овалват (или поръсват) в пудра захар.




Съхраняват се в метална кутия. Ако успеят да стигнат до съхранението :smile1:

52 коментара:

  1. Пепи, колко сме ги яли и ние....
    Обожавам ги с локум :)
    Днес гледах мас на "Маджаров" и много И се чудя!
    Взимам с пълна шепа!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, похвалиха ми тази на Бони. Защото и аз свърших домашната (то беше кутия от килограм от миналия декември де), а девойче Жул иска пак такива. Ако пробваш някоя - сподели, моля.
      Да ти е сладко!

      Изтриване
  2. Признавам си без бой,че ще ги направя,но...с масло :) !Просто не ми се търси мас,а и аз лично никога не съм я употребявала,но пък си признавам(още един път :) ),че баба ги правеше като локумки точно с мас и те заедно с една домашна торта са ми толкова мил спомен от нея,баха наистина много сполучливи!Та,ако ме почерпиш с пурички,замесени с мас изобщо няма да им откжа и ти вярвам,че са страхотни,но аз все пак ще процедирам с маслото.Много ми харесаха,благодаря за рецептата,мила!Снимките ти са чудесни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. а аз си признавам, Роси, че на такова масло съм случвала, та ми се е искало да имам мас под ръка тогава :) естествено домашна. Край, свърши мамината, ще чакам новата партида.
      Да те почерпя :) с най-голямо удоволствие!
      Лека и спокойна нощ!

      Изтриване
    2. Днес правих бисквити и ги оформих в три варианта,единият беше като тези твои пурички.Благодаря за идеята,мила,а по-натам ще опитам и тестото,защото ме заинтригува с това олио в бисквитено тесто.За маста е ясна работата,ще я хване липсата.Много ми харесва този начин на правене на пурички,и последните ти с локум и мандаринова кора са велики!Отприщих се на тема бисквити много настоятелно,ама да казвам ли кой е главния виновник или сама ще се сетиш :) ?Прегръдки изпращам сърдечни!

      Изтриване
    3. Абсурд, Роси, няма как да се сетя :)
      Ще чакам да видя какви си ги сътворила ти.
      За маста - виж Бети предложи да се замести част от брашното с нишесте. Да ти кажа на мандариновите сложих нишесте и въпреки, че маста вече беше малко, те се получиха много нежни. Следващия път съвсем ще сменя мас с масло да видя дали ще стане така.
      Лека :) и спокойна нощ!

      Изтриване
  3. Аз лично не бих ги приготвила с мас, обаче съм пробвала с мас и знам, че стават божествени. Само като видях снимката в Blogger и им усетих вкуса! Страхотни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Щом си яла, защо не пробваш с мас тогава? Ами пак казвам - мас с известен произход е по-добра от масло с неизвестен :)

      Изтриване
    2. Има някои неща, които не бих направила :) Леко ми е забранено да използвам мас, че и масло даже..

      Изтриване
  4. Все се чудя откъде се взе това пренебрежение към свинската мас. А пък май почти всички от по-възрастните сме израсли точно с нея - било в пурички, било като розички със тенекиената фунийка, която е толкова неудобна, но пък стават чудесни. Май много се "втеляваме" на тема здравословно хранене и забравяме, че всъщност животинските мазнини са по-близо до нуждите на организма ни, отколкото растителните. Е, все пак всеки си има предпочитания и аз не пиша това, за да обидя някого. Често чета този блог и сега с удоволствие видях, че тази стара рецепта все още се прави. А пуричките майка ми също наричаше "студентски", защото ги правеше с по-голямо количество продукти. После те пристигаха при мене и бяха доста на брой, че имаше и за по-дълго време да си подслаждаме душата в общежитие №42Б.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А част от тези ще пристигнат в бл. 35 :)

      Пренебрежението дойде от там, че се отрича всичко старо. Аз писах и нагоре - предпочитам мас с установен произход, отколкото масло, което е пакетиран маргарин с лой. И да, много се втеляваме на тема здравословно, забравяйки поговорката "Прекаления светец и богу не е драг". Всеки си прави своя избор. Но съм виждала избрали да не ядат мас - да си хапват закуски от павилионите. Ами не са с масло пък там.
      Когато започнах да правя сладките, ползвах последната мас (тя ми е домашна, всяка година след прасето си вземам 1 кутия) - с което установих, че 1 кутия от 900гр. е отишла за 1 година време. Като го разхвърля на курабии за цялата рода, сладки и соленки за 1 година не ми се вижда да съм прекалила. Та не се чувствам виновна за това, че ползвам мас :)

      Изтриване
    2. Докторите се смениха, най-различни изследвания излязоха. На мен ендокриноложката като цяло ми забрани мас и масло. Предложи ми да използвам олио. На връх на тези забрани даже препоръча и кашкавал да избягвам.. Явно е важен източникът на мазнини дали е животински или растителен.

      Изтриване
  5. Направих ги днес - с масло, но не защото е здравословно, а защото нямах мас и не ми се ходеше до по-голям маркет. Сигурна съм, че с мас щяха да са по-вкусни. Аз лично за курабийки разни и погачи я предпочитам пред маслото.

    Чудесни са Пепи, много благодаря за рецептата :*
    И на мен ми е забранена маста, ама аз я ям в годината 3-4 пъти, я не. Тъй че, малко никому не вреди :)

    Кокона

    ОтговорИзтриване
  6. И аз намалих драстично употребата на мас, колкото и по-вкусно да става с нея... все от съображения за здравето. Но пък за някои рецепти е не само препоръчителна, ами и задължителна ако искаме да постигнем отличен вкус. Наистина, Пепи не трбва да се прекалява, но и да се лишаваме от такива вкусотии не си струва! Веднъж в годината студентски пурички ще ни дойдат точно на място :)) Взимам си не една, ами две-три от твоите красавици и с чиста съвест бих им се насладила! Аз, като Дани ги харесвам много с локум, а понякога и с ябълков мармалад.
    Хубава, сладка вечер ти желая! :*

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А аз май само не съм ги правила с локум. Следващия път ще пробвам. Благодаря за предложението, Ирма :*

      Изтриване
  7. Чудесни пурички, Пепи! И аз, като много други момичета, ги знам като розички и даже съм помагала на майка да ги прави с тенекиената форма за сладки. Тя пък им прибавяше и смлени орехи и бяха разкошни. Дори си спомня, че когато дойдех в Австрия първата година ги правих и много се харесаха.
    Оказва се, че ние българите имаме чудесна кухня, която се харесва много.

    Твоите пурички са както на вид, така със сигурност и на вкус неустоими и мога да си представя как се топят в устата. Благодаря ти, че припомни за тази позабравена рецепта!

    Прегръдки и един прекрасен ден, Пепи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Моля, Вени :*
      Радвам се, че съм ти навяла хубави спомени.
      Шприц сладките ги правя и аз, но там пък мазнината ми е набор от трите вида мазнини :) олио, масло и мас. Мога да пробвам и тези обаче на рочизки, така или иначе ще ми трябват сладки идната седмица.
      Поздрави и хубава съботна вечер на теб, Вени!

      Изтриване
  8. Любими сладки събудили много мили спомени си приготвила, Пепи! Грабвам си няколко. Прегръдки! :)

    ОтговорИзтриване
  9. Изглеждат прекрасно, Пепи!Сигурна съм, че са и греховно вкусни и топящи се в устата. Аз също мисля, че маста е незаменима в определени рецепти. Бих си грабнала веднага няколко, но ще почакам до Коледа ;)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Охо, значи се приготвяш за голямото коледно сладкоправене ! :)
      Благодаря, Дилянка ! :)

      Изтриване
  10. О, колко споммени с тия бисквитки,Пеп-4о!
    Отдавна не използвам мас, а за да стават такива пръхкави/не знам как да се изразя по-точно за усещането при ядене/заменям част от брашното с нишесте.И използвам краве масло.
    Благодаря ти за спомените...
    Хубаво утре!

    ОтговорИзтриване
  11. Много ги харесвам тези сладки. Отдавна не съм ги правила - тъкмо ме подсети. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  12. С мас стават най-сполучливи! Пръхкави и се топят в устата! А щом е и домашна мас...!
    Приятни почивни дни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. друго си е домашния продукт. Независимо сладки или мас :)

      Изтриване
  13. Страхотни са, обичам маслени сладки,
    а комбинацията с вкуса на сините сливи ми е любима!
    Много хубава рецепта, Пепи,
    поздрави и хубави почивни дни, Диана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Диди!
      Поздрави и хубави почивни дни и на теб!

      Изтриване
  14. Много ми харесват сладките.
    И аз като Ирма мисля, че веднъж-дваж в годината сладки с мас изобщо няма да ни навредят.
    Харесват ми пуричките, имам си судент вкъщи. Имам и домашна мас. Направата им предстои!

    ОтговорИзтриване
  15. Пре-красни! А за съхранението сме единодушни:)Хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
  16. Супер са. Не заменям маста в сладки никога.

    ОтговорИзтриване
  17. хъм, и аз много харесвам пурички, а само да кажа, че наскоро по английската телевизия казаха, че маста има наполовина по-малко холестерол от кравето масло,така че не е чак толкова вредна, а като се има предвид и неясният състав на маслото в българските магазини, май наистина е по-добре да се заложи на домашната мас. На времето нашите баби са готвили предимно със свинска мас и май са били доста по-здрави от нас. А моята прабаба, която освен това ядеше краве масло направо от пакета, почина на над 90-годишна възраст.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Това и аз го чух. Както и, че хапването (не прекаляването) с яйца, не вреди на холестерола. И съм с две ръце за домашната мас. Поне виждаш от какво се получава, не като голяма част от маслото. Абе има ли домашна мас - предпочитам я за сладките. Е, сега свърши, но живи и здрави, след 3 дни ще имам нова партида.
      А мас или масло, всеки си прави своя избор.

      Изтриване
    2. Чета ,чета и си мисля: Какво ли са яли баба и дядо та живяха по 90 години.А днес гледаме кое е "здравословно" ,кое е екологично и на няма 50 сме с инфаркти ,инсулти,задължително с диабет и куп усложнения.
      За мен всичко което е в нормални дози е здравословно-сладките с мас ,по чаша вино ,по някое яйце за гарнитурка,понякога солена сланинка към мезето и мн. други.
      Всеки прави своя избор.

      Изтриване
  18. О, Пепи, колко си права за купешките закуски с неизвестно каква мазнина. Предпочитам да е нещо с мас, околкото хидрогенирани, палмови и не знам си какви още мазнини. И смятам, че в купешките колбаси сланината например е най-малкият проблем, в сравнение с химиите. Въобще ние заклеймихме неща, с които са израсли цели поколения. Колко пъти в годината ще направя пурички или някакви соленки /аз правя бабините соленки на Йоли със свинска мас/, колко от тях ще изям, че да се притеснявам! Има къде-къде по-страшни неща. Както е казано: "Дозата прави отровата".

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много е вярно за дозата :) Човек не бива да прекалява с каквото и да е.
      Поздрави :)

      Изтриване
    2. Благодаря за рецептата. Получиха се много вкусни пурички, макар и не съвсем достойни за снимка :)

      Изтриване
    3. важното е, че са ви били вкусни :)
      За да не се разливат при печене - дръжте ги преди фурната в хладилник, или в камерата за малко.

      Изтриване
  19. Пепи, рецептата ти е изключително точна.
    Получиха се страхотни пурички.
    Направих моите с локум, всички в кулата си "облизаха пръстите".
    Разрешаваш ли ми да публикувам в моя блог?
    С поздрав!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. ааа и аз с локум ги харесва повече и задължително правя 2 дози :) девойчета така със сладко пък.
      Може разбира се, споделя я :)
      Поздрави и на теб!

      Изтриване
    2. Пепи, забравих да ти споделя това: https://www.facebook.com/pages/%D0%A1%D1%80%D0%B5%D0%B1%D1%8A%D1%80%D0%BD%D0%BE-%D0%B2%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D0%BE/379632202199436
      Ако моите творения ти харесат, моля натисни бутончето "Харесвам". Ще се радвам, ако споделиш страничката с приятели и близки.
      С поздрав от кулата!

      Изтриване
  20. Сърдечно ти благодаря, Пепи! Планувала съм публикацията за 23 февруари, понеделник. Имаш запазено място около масата. С поздрав!

    ОтговорИзтриване
  21. Пепи, привет.
    Каня те на гости в кулата, за да опиташ пурички по твоята рецепта и да си споделиш мнението. Сърдечно благодаря!
    http://towerwitch.blogspot.com/2015/02/blog-post_23.html

    ОтговорИзтриване
  22. Здравей Пепи:)
    Преди да ти пиша първият път много се колебах но после като се замислих че аз самата винаги чета коментарите и те са ми помагали много да схвана тънкостите на рецептата,да намеря най-добрият продукт а и самият човек който е вложил толкова труд в създаването на блога да знае че помага,че е ценен,че всичко което е направил е страхотно и има смисъл..немога да не споделя:)
    Избрах да направя сладките за задушница
    Донякъде защото с твойте рецепти изненада няма:)Според продуктите реших че ще излезне сериозно количество а и част от домашните обичат масленки.Количеството е добро и добре че беше така:);)Направиха ми забележка че слагам много на комшийте..даже върлият любител на шоколада/синът ми/остана впечатлен.Рецептата е велика.Сладките са невероятно вкусни.Само Пепи неразбрах дали олиото е милилитри или грама и го направих на око.Така или иначе резултата е без коментар.А за маста едва ли с някакъв заместител резултата ще е толкова добър.Поздрави Вили
    P.S страхотна си:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Изобщо не се колебай друг път да пишеш :)
      Здравей, приятно ми е, Вили :)
      олиото е в грамове - затова съм сложила голямата буква, да се забелязва :) Макар че при олиото няма много голяма разлика в грамове и мл, а човек, който обича тестото ще се усети и ще добави ако трябва още брашно. При мен повечето рецепти са с прилична доза :) Но тези се и правят бързо.
      Много се радвам, че са харесали и у Вас пуричките!
      Поздрави и ще се радвам да коментираш и други рецепти от блога, които правиш - вярно е, че и в коментарите може да се научи още нещо, или ако съм пропуснала нещо по рецептата - да се коригира.

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...