23 юли 2014 г.

Домашна майонеза


Домашната майонеза преди години беше голям хит. Ама то и по магазините нямаше, та се налагаше да си правим сами в къщи, ако искахме да има за задължителната за всички семейни празници руска салата. В първите години дори я правихме на ръка. Бъркаме с големия тел и наливаме олио на тънка струйка. Редувахме се с мама и едната леля, но така получавахме една купа с материална част за две къщи. И никой да не си мисли, че даваха да си мажем на филия майонеза Naughty  както днес  често се случва  на закуска ;D Всичката се прибираше грижливо за салатата. 
В едни по-късни години вече се появи пасатора и направата на майонеза беше сведена до 2-3 минути - по-малко, отколкото дори да си приготвиш продуктите. А заедно с нея и производството на лека майонеза - млечна


Зимата обикновено купувам майонеза, но лятото също толкова обикновено си я правя. От страх пред жегата и яйцата, макар  че в купената едва ли има яйца. По малко; едно бурканче от около 300-400 грама, което е наполовина на дозата ми. Зимата ако правя - цяла доза. Съхранявам в хладилника до 5-6 дни (т. до тогава свършва). За повече време не знам, но и не смея да задържам. 


Продукти за домашна майонеза:
 
2 яйца 
500 мл олио
1 каф. л. сол
1 каф л лимонтозу (лимонена киселина) 
подправки на вкус -понякога черен пипер, копър, лют пипер, или скилидка чесън (тук е с чесън) 

Приготвяне:

* Яйцата се оставят на стайна температура за поне 1 час
* Чукват  се в дълбок и възможно по-тесен съд, колкото да влезе пасатора вътре.
* Сипва се олиото и останалите подправки.
* Пасатора се поставя на дъното и се включва. 
* За около 5-6 сек. се задържа там и много бавно се издърпва нагоре. 
* Така за около 20 секунди имаме около 600г гъста  домашна майонеза. 


Вариант "лека" майонеза:

на 100 мл прясно мляко
250-300мл олио 
щипка сол на вкус и лимонтозу пак.

Продуктите пак трябва да са със стайна температура
Млякото трябва да е доста маслено, не разредено с вода, каквото го продават.
Тази майонеза става малко по-рядка от другата, но успешно замества яйчната.



41 коментара:

  1. И ние правехме майонеза. Мама и до днес си прави за руските салати. Пък аз яма наготово... Хихихих! Готованка :D
    Обаче твоята рецепта е със значително повече олио от нейната...
    Но пък изглежда ууууникалллллноооо! Аз не обичам много майонеза, но от тази бих си намазала тройно на филия!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. готованка си, мдаааа :) Яйцата могат да бъдат до 4-5 :) сега ще ида да допълня горе. Правила съм и с 5 :) пак се сгъстява, но много бие на яйца вече вкуса и.
      Май колкото имаш под ръка. Желателно - съвсем пресни. Да, това също ще добавя, че съм пропуснала. Много е важно.

      Изтриване
    2. И аз идвам с филийка, чудна майонеза, Пепи! Пък и невинаги успявам да я докарам - пробвала съм да си направя домашна.

      Изтриване
    3. Няма по хубаво от домашната майонеза,може да е малко по калорична но я предпочитам пред изкуствената в магазина:)Твоята изглежда чедесно.:)

      Изтриване
    4. определено е по-калорична, но пък вкусна с яйцата :)
      Важното е да не се прекалява, както с всяко нещо.
      Давайте филийките :)

      Изтриване
  2. Като голям фен на майонезата, минавам да се оближа :D

    ОтговорИзтриване
  3. Oбичам домашната майонезка и за това в къщи е на почит.Твоята е прекрасна и богата,Пепи(добавките към майонезата също си ги бива:)))))!
    Прекрасен ден,Пепи!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хубав и на теб, Миленка!
      А тия дни видях и майонеза с ябълка, мисля да пробвам някой ден и нея :) Подправките правят ястията, нали :)

      Изтриване
  4. Здравейте! И аз вече 20 години правя домашна майонеза и децата ми, вече пораснали, я предпочитат. Само не мога да се съглася за броя на яйцата:)) Олиото сгъстява, не яйцата. На едно яйце - 200мл. За млечната майонеза: правих я веднъж за баща ми и от престараване бях сложила лимонтозу. Не се разби, колкото и да доливах олио. Просто при прясното мляко не бива да слагаме киселина. Когато я правя с яйца, добавям и малко захар и използвам домашен ябълков оцет. Става превъзходно.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Явно се получава с различното съотношение олио/яйце :) Илианка снощи премери - при нея е кафяна чаша на 1 яйце, което излезе на 2 яйца - 160 мл. олио. За млечната нямам проблеми с лимонтозуто- имам проблеми с млякото. Ако е от кутия, почти никога не ми се получаваше и заминаваше в сладкиши. И се отказах да правя с купено мляко. Само с истинско, пълномаслено, от крава :)

      Изтриване
    2. Здравей,Пепи!Майонезата ти е перфектна на вид,а не се съмнявам и на вкус.При последния отговор количеството олио е доста по-малко /160 мл/ и аз питам ще стане ли достатъчно гъста.Правила съм домашна майонеза,но моите хора не я харесват,защото им мирише на олио.Честно казано и на мен ми идва в повече олиото.Поздрави от Радост.

      Изтриване
    3. Радост, снощи говорихме с Илианка, че майка и я прави от години с такава мярна чаша - чашка от кафе и ходи да я премери колко мл. е. Щом на майка и се е получавала с години, явно става.
      За олиото - не да правя реклама, но майонеза правя само с олиото на Бисер Олива. По-скъпо е от другите, но определено е по-добро. За ползване в суров вид на олиото - майонези, маринати и салати ползвам само него. Другите все имат някакъв страничен мирис, или пък не облаАжват добре салатите :) правила съм със зехтин - но за мен той е с тръпчив аромат и освен на М. на друг няма на кого да я предложа.
      Ако искаш да спестиш миризмата на олио, ползвай царевично, или олио от гроздови семки - по-скъпи са, но не миришат на олио :))

      Изтриване
    4. Аз я правя само с жълтъци.
      Но разбитите белтъци, добавени накрая я правят по-лека и убиват аромата на олио.

      Изтриване
    5. при основен продукт олио, няма как да не мирише :) каквото ще да я правим. Важното е да е по-малко.

      Изтриване
  5. Пък аз съм правила млечна с купено мляко в робота. За моя изненада се получи супер.

    ОтговорИзтриване
  6. Аз не съм особен фен на майонезата и може би затова не съм правила домашна.Купувам само за някои салати.Тази с прясното мляко пробвах да направя преди време,с купешко мляко,нищо не стана.
    Ако някой ден ме загложди любопитството да видя какъв е вкуса на домашната майонеза,то се знае къде ще се огледам най-напред :) ,така хубаво си обяснила процеса.

    Прегръдка от мен и успешен ден,скъпа!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Знам, че не си и фен, Роси :) и благодаря ,че точно затова не пропусна да го коментираш :)
      Благодаря ти, другарче мило и хубава вечер!

      Изтриване
  7. Пепи, ако разрешиш, ще се намеся в темичката за майонезата. Ние сме й фенове - прави се почти през ден по една дозичка.
    Задължително слагам по чаена лъжичка дижонска горчица и лимонов сок (никога лимонтузу) или ябълков (меден) оцет, както и скилидка чесън ...
    Най-често е млечна.
    Получава ми се от всички видове млека (дори съм правил и с кисело мляко).
    Най я харесваме с различни добавки - я беконче, е шунчица, кисели краставички, само жълтък на варено яйце, дори и лютеница ...за зелентиите не говоря.
    Ябълкова майонеза също съм правил и то наскоро - в много разновидности (с ябълково пюре, с варени ябълки, с загряти в микровълновата...). Важно е ябълките да са по-киселички. Мисля, че някъде бях пуснал вариант на ябълковата майонеза.
    Изглежда единствено твоя вариант не съм правил ...
    С поздрави

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. защото е класик :)))
      Разрешавам, разбира се. Убедила съм се, че често правиш майонеза.
      Ябълковата също я видях и ще пробвам някой ден.
      Горчицата не е на почит у дома. Ползвам за дресинг, но ако усетят вкуса на синап и се дърпат. А лимонов сок - задължително, ако е от лимон. Но не винаги има.
      Поздрави и на теб :)

      Изтриване
  8. И за мен филийка, моля! Чудесна консистенция, Пепи. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  9. И аз като Катето се нареждам за филийка с майонеза, Пепи. Перфектна консистенция си направила. Прегръдка! ;)

    ОтговорИзтриване
  10. Привет! Правила са много от вашите рецепти и тази е първата, която ми се "опъна". Спазих указанията, като единствено сложих по-малко количество олио 20, 30 мл по-малко. Сместа, която получих беше с гъстотата на боза и не се сгъсти и при по-продължително ползване на пасатора. Наложи се да изхвърля сместа, като доста ми дожаля за домашните яйца. Може ли да ми помогнете, като предположите на какво може да се дължи провала ми. Една приятелка ми каза, че трябвало да я оставя в хладилник за няколко часа и щяла да се сгъсти. Дали това щеше да ми помогне? Но най-важното е да намеря грешката си, за да не се проваля отново. Предварително благодаря за вниманието. Павлина

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Павлина :)
      Първо да кажа, никога вече да не изхвърляш майонеза, ако не ти е станала - има един шокколадов сладкиш с майонеза ,който можеш да направиш и е ужасно вкусен и шоколадов. Или някакъв кекс - защото това е олио с яйца, Второ - можеш да приготвиш сос - млечно чеснов, или за мариноване. Грехота е да се похабяват продукти и изхвърлят. Но наистина като постои в хладилник майонезата се сгъстява. Само че с гъстота на боза няма как да стане гъста ,кат о да се реже с нож, но пак щеше да става за мазане.
      Предположения: или олиото е било малко, или продуктите са били с различна температура.
      Дали студени, или на стайна- ако олиото ти е на стайна температура, нека и яйцата да са. Ако олиото е студено - значи и яйцата от хладилник. Или от вида на олиото - мога да кажа, че също съм имала провали и съм обвинявала олиото, като "менте". Нямам друго обяснения, защото я правя от години и не може 20 пъти да стане, веднъж да не стане - заради рецептата.
      И задължително задръж пасатора долу за няколко секунди. Дори 30 да са. Тогава издърпвай надолу.

      Изтриване
    2. От Павлина: Благодаря ви за съветите. Това с еднаквата температура го спазих. Може би наистина качеството на олиото ми не беше добро. Следващия път ще опитам с изпитано олио. Още веднъж ви благодаря и за да се отсрамя пак ще кажа, че други ваши рецепти, които съм правила са се получавали чудесни. Блогът ви ми е основен съветник в кулинарията, дори за прости неща като пиле с ориз. Тази ваша рецепта ме спечели като ваш почитател. Бъдете здрава и все така креативна! До скоро!

      Изтриване
    3. Благодаря! Жива и здрава да сте и Вие!

      Изтриване
  11. Прочетох много рецепти из блоговете, но на доста места пише, че прясното мляко задължително трябва да е студено/става въпрос за майонеза без яйца/. При Вас пише продуктите да са с еднаква температура.Яна

    ОтговорИзтриване
  12. Направих майонезата без яйца-прясното мляко беше много студено, олиото не толкова. Получи се превъзходно! Просто не можех да повярвам на очите си. Имам друг опит - несполучлив, беше течна и я сложих в сладкиш. Пиша само да споделя за температурата на продуктите. Яна

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Браво на теб! Следователно сега се придържаш към този си опит, важното е, че се е получила!

      Изтриване
  13. Аз успях да прецакам майонезата. Стана много рядка. Моля за рецептата за шокошадовия сладкиш

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. ето рецептата http://sladkahapka.blogspot.bg/2011/06/blog-post_14.html
      Слагай я там.

      Изтриване
    2. Пламена Иванова16 ноември 2015 г. в 21:57

      Добре че сте дала рецептата за сладкиша, стана страхотен след кулинарния ми неуспех с майонезата хахахха!

      Изтриване
  14. От години правя тарама хайвер, сега пробвах и майонеза. Перфектна рецепта, но потвърждавам с олио, което не е олио не става.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. лошото е, че напоследък много такова олио се продава :) Когато има възможност човек да избира е добре, ще си вземе хубаво, но познай вчера на село на какво случих за лютеницата :)

      Изтриване
  15. От доста време правя млечната майонеза.В началото и аз много се "разстройвах" като не се сгъсти,докато установих,че лимона я стяга/пресича безотказно,стига да увелича количеството му.Съвсем наскоро бях объркала и сложила мляко-олио 1:1 вместо 1:2.Резултата беше,мляко с олио и чесън.Ядосах се и се отказах да добавям още олио,а само изцедих половин и повече лимон и я оставих да си почива.След около половин час леко разбърках с лъжица и имах хубава млечна,не много мазна,лека майонеза.Сега много често правя "сбърканата".Е,по-киселичка е,но за нашия вкус е добре.

    ОтговорИзтриване
  16. Майонезата стана превъзходна. Без малко да не остане за салатата. Не можех да се спра да ям с пръстче :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пак хубаво, че не си взела лъжицата, таня :)
      Честита, здрава и успешна да ти е новата година!

      Изтриване
  17. Днес ми попадна тази рецепта и току-що я направих. Стана чудесна! Вече никога няма да си купя от магазина. Благодаря за рецептата! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И не трябва (може само в краен случай) Много се радвам, че сте попаднали на правилното място :)

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...