17 ноември 2018 г.

Обикновена солена туршия

          Докато все още има някакви зеленчуци на пазара :) да си покажа обикновената туршия.  А повечето от тези зеленчуци сега ги има целогодишно,  но кой яде туршия извън зимното време  smile1Имах добрите намерения да пусна преди месец нашата рецепта за обикновената туршия, но реших да изчакам  готова. Ако сега си направите, след 3 седмици :) около Никулден, ще имате готова.   За разлика от другата ни цветна туршия, с оцет, захар, или мед, тази солената е леко пренебрегвана от младите ни хора.  Ние с авджи Стоев си я уважаваме, пък и тя е полезна с естествено ферментиралите си зеленчуци. Както и киселото зеле. Няма да се обяснявам защо, ако имате интерес - тук е обяснено много добре.  
       Зеленчуците винаги са по избор - според това каквито обичаме :) преди години основно бяха зелени  домати, чушки, моркови и тук-там карфиол. Сега чушките са в съвсем малко количество, прибавям корнишони, включила съм броколи и  романеско броколи , а когато е готова, добавям в бурканите/бидончета ~ 5л. (много удобни) и маринованата бамя - този зеленчук го има само през лятото и когато се правят туршиите - няма. Затова си правя няколко бурканчета през лятото и тук добавям.  Броколите, особено романеско броколите са много крехки в туршията, може да пробвате с тях.  Пропорции на зеленчуците няма - каквито обичате най-много, от тях слагате повече :) У нас карфиолът е преобладаващ. Ползвам  стъклените от 3л и пластмасови биночета от 5л. Големият бидон от 20 и 50л ни идва в повече :) пък и с по-малките  е по-лесно за съхранение. 
 
Продуктите са: 
карфиол, корнишони, зелени домати, чушки (каквито има - и на вид, и на цвят, но тънката сиврия е най-добра според мен), моркови,  броколи, романеско броколи 

листа кервиз/целина;  дюлеви, или лозови листа, коренчета хрян,  черен пипер и синап на зърна. Парчета червено цвекло правят туршията розова на цвят :) 

Зеленчуците се почистват и измиват. Карфиолът и броколите са накъсват на големи парчета; доматите и корнишоните  се надупчват с вилица. 

Нареждат се в буркан -   възможно по-плътно. Между зеленчуците се наместват листата (дюлеви, лозови, или кервиз), обелените парчета хрян (на буркан от 3л. са достатъчни 2 парчета-колкото показалец). Зърната синап и черен пипер могат да се пуснат направо в буркана, но за да не полепнат по зеленчуците аз ги слагам в парче марля и завързвам. Най-отгоре  се поставя 2-3 см. пласт от листа. 

Измерва се водата, която ще трябва за саламура - като се напълни съда с вода :) и изсипе обратно в друг съд. Прибавя се сол - на всеки литър вода - 40г морска сол. Разбърква се, докато солта се разтвори и налива в буркана при зеленчуците. Затваря се добре с капак (метален, или винтов, не и пластмасов)  и оставя така за две седмици. Не трябва претакане, или обръщане. В началото капакът се издува, заради образувалото се налягане вътре, но към края на втората седмица се отпуска. 

Ние си я хапваме нарязана и полята със струйка олио, или зехтин. 


39 коментара:

  1. На тази туршия тая година й се размина. Не стигнах до нея. Догодина първо нея ще правя, живот и здраве ��

    ОтговорИзтриване
  2. Пепи,
    в нашия дом вече няколко години правим само такава обикновена туршия, аз слагам 30 грама сол на литър и разклащам първоначално буркана нагоре надолу.Чудесна и много вкусна естествено ферментирала туршия се получава без мазнина и оцет.Тя е най - полезна между другото , защото зеленчуците са ферментирали и богати на ценни хранителни вещества.Не съм ползвала все още романеско в туршии, но тази година не го виждам в продажба.А бамята е много вкусна, аз я добавям и когато правя люти чушлета.Татко Бог да го прости много обичаше втасала бамя.Чудна е и твоята туршийка.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Догодина ще пробвам с по-малко сол, Ели. На киселото зеле слагаме толкова, но тук Мише все ме убеждава, че трябав да е 40 :) и слушам. И аз не съм виждала още романеско и ако пуснат скоро, ще заложа един по-малък буркан с него и моркови, пък после ще смеся.
      Благодаря ти, поздрави и на теб!
      А днес - честит празник!

      Изтриване
  3. Солената туршия си е класика! У нас я прави мама, като използва почти същата саламура и без броколи :). Записвам си я, Пепи, определено ми хвана окото и ме засърбя да я пробвам. Благодаря за рецептата! Целувки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Другият път и занеси броколи и романеско, Сонче :) Вкусни са ми толкова, колкото и карфиола.
      Целувки и за теб!

      Изтриване
  4. Догодина опитайте с листа от вишна.

    ОтговорИзтриване
  5. Това е страхотна идея, Пепи, Благодаря ти!
    Много красива и апетитна класика за сезона,
    още повече, че има време да я опитаме и ние...
    А днес: честит празник на Въведение Богородично,
    с прегръдка и благопожелания за теб и семейството ти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Диди!
      Честит празник и на теб! Много здраве и благополучие и на твоето семейство!

      Изтриване
  6. Здравейте, пробвах рецептата тези дни. Ще видим какво ще излезе. Броколито го пробвах кисело в родния му Брюксел и ми хареса. :) За пръв път обаче чувам за другата му модификация- романеско броколи.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ако имате възможност - пробвайте и с него. Много е вкусно :)

      Изтриване
  7. Не знаеш какво ми причиняваш!:) Разкошна е, Пеп. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  8. Ние я наричаме "сурова туршия", тази година не направихме, такъв проблем имам с киселини, че няма да опитам никаква май.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сега, като стане киселото зеле, започвай да пиеш по една чаша зелева чорба сутрин. Естествената ферментация много спомага за стомаха, да знаеш - потърси и прочети, Веси.

      Изтриване
    2. Мерси, Пеп, ще опитам, че нищо не помага.

      Изтриване
    3. и от доктори съм чувала, че помага, Веси. Пробвай пък.

      Изтриване
  9. Здравейте, може ли едно уточнение... На едно място пишете, че "Ползвам стъклените от 3л и пластмасови биночета от 5л.", а накрая "Затваря се добре с капак (метален, или винтов, не и пластмасов)", както и на една от снимките се вижда пластмасов буркан с червен капак. Та въпросът ми е как се получва хем в пл.буркан, хем с метална капачка? Аз нещо не мога да ги съвместя, а си купих няколко 3 и 5 л пл.буркани и не знам дали да ги ползвам или не.
    Благодаря за страхотните рецепти, редовно ползвам ваши рецепти и знам, че всичко тук е изпитано, вкусно и винаги ми се получава! Лека вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Правилно виждате :) До преди 2 години ползвах само стъклените 3л. буркани и затварях с металните капачки. Но през годините те се чупят, а нови 3л. не намирам и започнах да ползвам пластмасовите - освен този с червения капак, от магазините за домашни потреби продават и други - 1.5, 3, 5 и 7литрови, които вкарах в употреба. Техните капаци са на винт и се завиват и уплътняват много добре - издържат на напрежението, което става вътре. А пластмасовите капаци за стъклени буркани (надявам се се сещате за обикновените капачки ф82мм, бели пластмасови) не издържат и "гърмят" - т.е. изскачат от буркана, не могат да издържат на налягането вътре. Дано ме разбрахте :) Ако сте купили от тези пластмасови, с винтовите капаци - затваряйте смело в тях и завивайте добре капачките.
      И да ви учудва снимката на пластмасовия, с червения капак :) Тя е нова, от миналата година. Когато имам по-нови снимки към рецепта от блога я качвам, но тук съм забавила да направя това уточнение.
      Поздрави и хубава да ви е новата седмица!

      Изтриване
    2. Благодаря за бързия отговор! ;) Сега вече всичко ми е ясно, всъщност въобще не се сетих за тези пластмасови капачки за стъклените буркани, отдавна не съм виждала такива. Усмихнат ден!

      Изтриване
  10. Здравейте, решила съм да тествам рецептата по носталгични причини.Моите баби , правеха предимно такъв тип туршии. Случайно на пазара попаднах на бамя. Удачно ли е да я подредя в буркана с останалите зеленчуци или трябва да я обработя допълнително?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте :) В Никакъв случай не обработвайте бамята предварително - ще стане мека. При нас по това време не се намира бамя и аз си правя по-рано, когато я има https://pep-4o.blogspot.com/2010/07/blog-post_8602.html ето тук е рецептата. После прибавям при готовата вече обикновена туршия.
      Така че - внимателно почистете дръжките и слагайте смело при другите зеленчуци в туршията.

      Изтриване
  11. Здравейте, Пепчо, нашият буркан е със стъклена капачка с механизъм. Дали мога да го изпалзвам без да го отварям две седмици? Поздрави!! Мариана

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Привет :) Можеш да го използваш, да. Те се затварят много добре.

      Изтриване
  12. Здравейте pep-4o!След като е напълно готова туршията,пресичате ли я с нещо?


    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. 😀 не, изяждам си я за 2 месеца най-много, през които е студено и тя издържа.
      Ако ще държите повече , може да сложите синап или натриев бензоат

      Изтриване
  13. Натриевият бензоат ще я развали като естествен пробиотик,но синап ще използвам.Благодаря за съвета!Чудесно местенце е тук!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря :) Истината е, че не съм я пресичала тази туршия,защото я обичаме докато е прясна още след Нова година туршиите не вървят в къщи

      Изтриване
    2. Натриевият бензоат може да придаде неприятен дъх. Баща ми като слагаше на зелето в бидона, после чорбата имаше лош дъх- някаква смесица между мирис на дърво и тебешир.

      Изтриване
    3. Може, ако не се дозира правилно.

      Изтриване
  14. Здравейте пробвах тази рецепта но трушията ми е солена а не кисела и в единия буркан камбите ми се кашнаха защо оооо ������

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тази туршия е солена, не кисела. А камбите /на мен чушки са ми се кашвали, купени, си го обяснявам с наторяването им

      Изтриване
  15. Много ми харесва рецептата. Отдавна си търся, защото едно време баба ми правеше в големи бидони, защото бяхме къща с много хора.
    Може ли само да попитам, колко пъкетчета синап да сложа на 3 литров буркан и колко на 5 литров буркан. Другото ми стана ясно. Благодаря Ви.

    ОтговорИзтриване
  16. Здравейте, знаете ли дали при стопиране на ферментацията с натриев бензоат се унищожават полезните бактерии?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Доколкото знам, да, но потърсете сигурен източник :)

      Изтриване
  17. Като добавим синап това няма ли да попречи на по бързата ферментацията? Сложих синап на киселото зеле, че имаше нещо като бяла пяна образувана на повърхността на бидона и съпруга ми каза, че вързопчето със синап свършило голяма работа и зелевия сок станал отново чист. Мисля да пробвам без синапови семена

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не, пак ще си "узрее". Но я държи хрупкава, не се налага да проверяваме.

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...