19 юни 2010 г.

Конфитюр от ягоди


Не бях правила сладко от ягоди от три години.
Пропоцията на мама спазвах - 2чаши вода с килограм захар варя на гъст сироп, после ягодите и бъркам............ докато капка от сладкото, поставена в чиния се охлади и не се стича. Винаги, когато докарвах до там, сладкото ми след изстиване в бурканчето ......трябваше да се реже с нож. Някъде бърках и спрях да правя, вместо да намаля времето на варене.
Това първо. Като второ - моите деца не обичат да има плодове в сладкото - обичат го смляно, на желе или в краен случай на маааалки парченца да е. И след като миналата година открих гелфикса на Д-р Йоткер се възползвах от бързия и безотказен начин на правене на боровинки.
Тази година започнах с вишнапа. Падна едно чистене на костилки. ooooh!ooooh! Леко кисел, с много приятен аромат. В крайна сметка втората доза почистих с безопасна игла, вместо с джаджата за вадене на костилки, но беше по-лесно с нея. Получи се страхотен конфитюр.
Черешите прескочих, доста сладникави са, което не ми компенсира люспите на плода, затова пък ягодите се оказаха чудесни за конфитюр. Ако сте над 30-те, представете си онзи стария конфитюр от ягоди, който се маже прекрасно на филия, хем е като желе, хем е с парченца истински ягоди в него. Мънички, ненатрапчиви, но ароматни. И с точната гъстота на ягодовия конфитюр.

И тъй като утре сутрин ще ставам по-рано, да направя последната доза сладко от ягоди, ето дозата и двата начина. С Гелфикса на д-р Йоткер е.

Продукти за 1 доза - излизат 7 бурканчета от пюре, по 190 (или 200) гр.

1 кг. почистени ягоди - аз искам да ми оттеглят 1,100кг, когато изчистя дръжките остава точно 1кг. плод


на пакета с Гелфикс 2 в 1, пише 1 пакет от него, объркан с 2 лъжици захар, но тъй като ягодите са доста сочни, аз слагам 1 пакет + 1 равна чаена лъжица от него
500 гр. захар

Приготвяне:

Първи вариант:
Ягодите се поставят цели в тенджера, след като са измити, почистени и малко подсъхнали, заедно с гелфикса, който е объркан с 2 лъжици захар. Разбръква се добре и включва да клокне.

Когато това стане се изчаква 2-3 мин, прибавя се захарта и бърка почти непрекъснато.
Оставям да ври 2-3 мин.
След което пасирам. Да, пасирам ягодите. Аз лютеницата пасирам, дето излиза бурканчета в трицифрено число, та ягодите ли няма wink1wink1 Не напълно, но да се раздробят всички плодчета. И внимавам, че е вряла, сладка, лепкава маса, да не пръсне. След това връщам на котлона и варя още 2-3 мин. като отпенвам.
Тук обаче се получава доста пяна от пасирането - около една чаша, която събирам с лъжица отгоре и махам. Това е недостатъка на този вариант, но първия път ги направих така.
След това пълня в бурканчета така, както е вряло, затварям с капаче и обръщам за 1 час.


Втори и по-добър вариант:

* Нарязвам ягодите на дребно. От там нататък - както по-горе. Първо с гелфикса да заври, след това захарта и оставям 5-6 мин. да поври.
* Пак отпенвам, но пяната тук е съвсем малко - 1-2 лъжици.
* Пълня в бурканчета и обръщам.

Само час престой и:
филия хляб, масло и сирене
nyamnyam найс, а newsm53newsm53


14 коментара:

  1. Пепи и ти пешеш по малките часове :)
    Страхотно е станало сладкото. Тази година и аз направих с ягоди и Гелфикса, миналата ги изтървах, но тази си наваксах. Наистина много ароматно става.
    Сега ще му мислим освен на филийките и мекичките какво ще правим с него, отсега ми се въртят няколко сладки идеи :)
    Хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
  2. Чудесно е станало сладкото, Пепи! Не успях да направя тази година, но за следващата ще се възползвам от рецептите!
    Спокоен и изпълнен с усмивки уикенд ти желая!

    ОтговорИзтриване
  3. Пепи,
    и аз съм замислила да правя сладко и твоето предложение идва точно навреме. Много се чудех за този гелфикс, викам си, няква химия туй онуй, но щом ти го препоръчваш, ще го направя с него.
    Хубав и приятен уикенд :)

    ОтговорИзтриване
  4. Пепи, честит нов облик на блога!

    Конфитюрът изглежда много апетитен, но признавам, че изпитвам страх от консервирането. Никога не съм пробвала да затварям каквото и да е в буркани и се опасявам да не се окаже накрая, че трудът ми се е "вкиснал".

    Прохладен уикенд и много ягодов уикенд :)

    ОтговорИзтриване
  5. Пепи, страхотно е станало ;)
    Започна едно покапване, докато гледах...
    И мама чисти вишните с безопасна;
    да беше споменала по-рано, щях да споделя.
    Аз сложих вишни във фризер, както каза :)
    Поздрави и прохладен уикенд!

    ОтговорИзтриване
  6. Лети, ами тогава има време :)
    Не знам какво ще го правя, но сега не можем да му се наситим и добре, че правя още дози, защото и старателно използваме вече готовото. Днес обаче набелязах и малини....
    Ева, не знам къде си, но тук все още има остатъчни количества по пазарите. Ще ми се горски да намеря обаче.
    Дани, химията я има навсякъде, не можем да я избегнем, тук поне основния продукт е видим и добър.
    Ина, аз също имах подобни опасения преди години, но когато го направиш както трябва - всичко е добре, понякога има "бомбаж" но е прекалено рядко. А има "консерви" за които не мога да разчитам на мамите.
    Дани, ами аз си боядисах повече ръцете с уреда, отколкото с безопасната :) Сега чакам бели череши (дано да има на пазара) и ще знам вече - с иглата.

    Благодаря, момичета, хубава и - очертава се прохладна - седмица на вас :)

    ОтговорИзтриване
  7. ооо много цветно и красиво предложение и изпълнение. На този гелфикс в началото и аз му се чудих, но от няколко години всичко правя с него. Помня, че ми беше попаднала една мини книжка на доктор Йоткер с рецепти за сладко и туршии. Там се предлага да се добави в сладкото от ягоди и листенца мента. Все още не съм пробвала този вариант.

    ОтговорИзтриване
  8. Но сигурно ще е ароматно с листенца мента. Май свършиха ягодите тук.
    Тази вечер една приятелка, която зарибих с това сладко да прави, сподели, че правила с Гелфикса и от кайсии, ще взема да пробвам и него.
    И аз му нямах доверие в началото, като се има предвид колко консерванти има, но ... къде ли ги няма.
    Ако пробваш с мента в сладко, споделяй, Цвети :)

    ОтговорИзтриване
  9. Навреме пишеш рецептата,Пепи. Тъкмо още е залят пазара с ефтини ягоди. Още тия дни ще опитам сладкото.

    ОтговорИзтриване
  10. Здравейте!Значи може да се консумира 1 час след приготвянето???

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Може, да. САмо да изстинат бурканчетата.

      Изтриване
  11. Благодаря за отговора!Ще пробвам със сигурност!

    ОтговорИзтриване
  12. При мен не се получи...Като че ли се "пресече"-ягодите се изгубиха в сока, стана на "вода" и го правих по стария начин. Много ли го чаках, преди да сложа захарта, не зная... :(

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. При сладката с тези фиксове трябва да се спазват точно посочените времена на опаковката.
      Ако и ягодите са били много водни (при мен тази година имаше едни такива) 2/3 от сладкото става на бистро желе, другата 1/3 са плодовете. Но като цяло е конфитюр, желиран, не изварявам повече

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...