19 юни 2010 г.

Конфитюр от ягоди


Не бях правила сладко от ягоди от три години.
Пропорцията на мама спазвах - 2 чаши вода с килограм захар варя на гъст сироп, после ягодите и бъркам............ докато капка от сладкото, поставена в чиния се охлади и не се стича. Винаги, когато докарвах до там, сладкото ми след изстиване в бурканчето ......трябваше да се реже с нож. Някъде бърках и спрях да правя, вместо да намаля времето на варене.
Това първо. Като второ - моите деца не обичат да има плодове в сладкото - обичат го смляно, на желе или в краен случай на маааалки парченца да е. И след като миналата година открих гелфикса на Д-р Йоткер се възползвах от бързия и безотказен начин на правене на боровинки.
Тази година започнах с вишнапа. Падна едно чистене на костилки...... Леко кисел, с много приятен аромат. В крайна сметка втората доза почистих с безопасна игла, вместо с джаджата за вадене на костилки, но беше по-лесно с нея. Получи се страхотен конфитюр.
Черешите прескочих, доста сладникави са, което не ми компенсира люспите на плода, затова пък ягодите се оказаха чудесни за конфитюр. Ако сте над 30-те, представете си онзи стария конфитюр от ягоди, който се маже прекрасно на филия, хем е като желе, хем е с парченца истински ягоди в него. Мънички, ненатрапчиви, но ароматни. И с точната гъстота на ягодовия конфитюр.

И тъй като утре сутрин ще ставам по-рано, да направя последната доза сладко от ягоди, ето дозата и двата начина. С Гелфикса на д-р Йоткер е.

Продукти за 1 доза - излизат 7 бурканчета от пюре, по 190 (или 200) гр.

1 кг. почистени ягоди - аз искам да ми оттеглят 1,100кг, когато изчистя дръжките остава точно 1кг. плод


на пакета с Гелфикс 2 в 1, пише 1 пакет от него, объркан с 2 лъжици захар, но тъй като ягодите са доста сочни, аз слагам 1 пакет + 1 равна чаена лъжица от него
500 гр. захар

Приготвяне:

Първи вариант:
Ягодите се поставят цели в тенджера, след като са измити, почистени и малко подсъхнали, заедно с гелфикса, който е объркан с 2 лъжици захар. Разбръква се добре и включва да клокне.

Когато това стане се изчаква 2-3 мин, прибавя се захарта и бърка почти непрекъснато.
Оставям да ври 2-3 мин.
След което пасирам. Да, пасирам ягодите. Аз лютеницата пасирам, дето излиза бурканчета в трицифрено число, та ягодите ли няма wink1wink1 Не напълно, но да се раздробят всички плодчета. И внимавам, че е вряла, сладка, лепкава маса, да не пръсне. След това връщам на котлона и варя още 2-3 мин. като отпенвам.
Тук обаче се получава доста пяна от пасирането - около една чаша, която събирам с лъжица отгоре и махам. Това е недостатъка на този вариант, но първия път ги направих така.
След това пълня в бурканчета така, както е вряло, затварям с капаче и обръщам за 1 час.


Втори и по-добър вариант:

* Нарязвам ягодите на дребно. От там нататък - както по-горе. Първо с гелфикса да заври, след това захарта и оставям 5-6 мин. да поври.
* Пак отпенвам, но пяната тук е съвсем малко - 1-2 лъжици.
* Пълня в бурканчета и обръщам.

Само час престой и:
филия хляб, масло и сирене
nyamnyam найс, а :) 


14 коментара:

  1. Пепи и ти пешеш по малките часове :)
    Страхотно е станало сладкото. Тази година и аз направих с ягоди и Гелфикса, миналата ги изтървах, но тази си наваксах. Наистина много ароматно става.
    Сега ще му мислим освен на филийките и мекичките какво ще правим с него, отсега ми се въртят няколко сладки идеи :)
    Хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
  2. Чудесно е станало сладкото, Пепи! Не успях да направя тази година, но за следващата ще се възползвам от рецептите!
    Спокоен и изпълнен с усмивки уикенд ти желая!

    ОтговорИзтриване
  3. Пепи,
    и аз съм замислила да правя сладко и твоето предложение идва точно навреме. Много се чудех за този гелфикс, викам си, няква химия туй онуй, но щом ти го препоръчваш, ще го направя с него.
    Хубав и приятен уикенд :)

    ОтговорИзтриване
  4. Пепи, честит нов облик на блога!

    Конфитюрът изглежда много апетитен, но признавам, че изпитвам страх от консервирането. Никога не съм пробвала да затварям каквото и да е в буркани и се опасявам да не се окаже накрая, че трудът ми се е "вкиснал".

    Прохладен уикенд и много ягодов уикенд :)

    ОтговорИзтриване
  5. Пепи, страхотно е станало ;)
    Започна едно покапване, докато гледах...
    И мама чисти вишните с безопасна;
    да беше споменала по-рано, щях да споделя.
    Аз сложих вишни във фризер, както каза :)
    Поздрави и прохладен уикенд!

    ОтговорИзтриване
  6. Лети, ами тогава има време :)
    Не знам какво ще го правя, но сега не можем да му се наситим и добре, че правя още дози, защото и старателно използваме вече готовото. Днес обаче набелязах и малини....
    Ева, не знам къде си, но тук все още има остатъчни количества по пазарите. Ще ми се горски да намеря обаче.
    Дани, химията я има навсякъде, не можем да я избегнем, тук поне основния продукт е видим и добър.
    Ина, аз също имах подобни опасения преди години, но когато го направиш както трябва - всичко е добре, понякога има "бомбаж" но е прекалено рядко. А има "консерви" за които не мога да разчитам на мамите.
    Дани, ами аз си боядисах повече ръцете с уреда, отколкото с безопасната :) Сега чакам бели череши (дано да има на пазара) и ще знам вече - с иглата.

    Благодаря, момичета, хубава и - очертава се прохладна - седмица на вас :)

    ОтговорИзтриване
  7. ооо много цветно и красиво предложение и изпълнение. На този гелфикс в началото и аз му се чудих, но от няколко години всичко правя с него. Помня, че ми беше попаднала една мини книжка на доктор Йоткер с рецепти за сладко и туршии. Там се предлага да се добави в сладкото от ягоди и листенца мента. Все още не съм пробвала този вариант.

    ОтговорИзтриване
  8. Но сигурно ще е ароматно с листенца мента. Май свършиха ягодите тук.
    Тази вечер една приятелка, която зарибих с това сладко да прави, сподели, че правила с Гелфикса и от кайсии, ще взема да пробвам и него.
    И аз му нямах доверие в началото, като се има предвид колко консерванти има, но ... къде ли ги няма.
    Ако пробваш с мента в сладко, споделяй, Цвети :)

    ОтговорИзтриване
  9. Навреме пишеш рецептата,Пепи. Тъкмо още е залят пазара с ефтини ягоди. Още тия дни ще опитам сладкото.

    ОтговорИзтриване
  10. Здравейте!Значи може да се консумира 1 час след приготвянето???

    ОтговорИзтриване
  11. Благодаря за отговора!Ще пробвам със сигурност!

    ОтговорИзтриване
  12. При мен не се получи...Като че ли се "пресече"-ягодите се изгубиха в сока, стана на "вода" и го правих по стария начин. Много ли го чаках, преди да сложа захарта, не зная... :(

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. При сладката с тези фиксове трябва да се спазват точно посочените времена на опаковката.
      Ако и ягодите са били много водни (при мен тази година имаше едни такива) 2/3 от сладкото става на бистро желе, другата 1/3 са плодовете. Но като цяло е конфитюр, желиран, не изварявам повече

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...