13 август 2011 г.

Сладко от смокини

Да си продължа със зимнините  nyam  а вече и смокините са на пазара. 
Първия ми съзнателен спомен за това дърво е, как мама беше насадила дръвче..... и след няколко дни брат ми го извади,  за да провери дали се е хванало :)) Така и не успя мама да хване смокиня. Пък и в моето село това дърво не е много разпространено. Може и заради това да не се хвана.
А сладко обичаме. Хубаво е, че  тук в Стара Загора има много такива дървета и пазара е залят. 
Не поставям плодчетата  във варна вода - плодчетата си остават цели, не се бърка. 



Продукти: (11 бурканчета от пюре по 200мл)

2.5 кг дребни узрели смокини
1 кг захар
250 мл вода
1 равна с.л. лим. киселина
орехи по желание

Приготвяне:
* Смокините се измиват и отрязват връхчетата с част от кората надолу - само една ивичка 
* Поставят се в дълбока и широка тенджера и засипват с половината от захарта.
* Оставят се да престоят така 4-5 часа
* Поръсват се  с останалата захар, отново оставят да престоят  около 8 часа
* На следващия ден smile1  В тенджерата при смокините се сипва и водата и поставя на котлон, включва се на средна степен - когато заври, се намалява  степента му - до тихо къкрене и оставя да ври около 2 ч.  Смокините изплуват отгоре и отдолу се утаява водата и сока им.
* След като измине час и половина започва да се проверява да не паднат смокините на дъното на тенджерата - без да се бърка много-много, внимателно с дървена лъжица или шпатула.
* След около тези два часа се капва по капка от сока им на чиния и ако капката не се разлива много, тенджерата се отмества от котлона. 
* Прибавя се лимонтозуто и разбърква внимателно, да не се накъсват. 
* Прибавят се exclaim по желание - 4-5 цели орехови ядки. Черпили ме са такова, в което има прибавено индрише, но никак не ми допадна с него. 

Тук вече следва - или вряло се налива в бурканчета, запечатва и обръща на капачката, оставя така да изстине; 
или 
Когато се поохлади се разсипва в бурканчета, затварят се и варят - след кипване на водата -  7-8 мин. за капачка. 



***Имало е случаи, когато не ми се чака да изварям много и оставям по-рядко. Пак е вкусно, но вида му не толкова привлекателен :)) Друго си е да е с цвят на кехлибар :)))



32 коментара:

  1. Браво, бе :))) Братчето ти заслужава бурни аплодисменти :))) Много ме развесели - на това му се вика изследовател :))

    А сладко от смокини не съм правила все още. И преди съм ти казвала, че ме е страх да не се изложа - да ми се развали продукцията, язък за усилията :)) Но ако се наканя, ще знам къде да намеря изпитана и лесна рецепта :)

    Сладкото ти изглежда неприлично вкусно :))

    ОтговорИзтриване
  2. Губиш, Иночка. За всяко нещо си има първи път, знаеш :) Моето първо сладко беше със разкъсани плодчета, второто - онова сравнително рядкото, но третия път вече стана както трябва. Къде по-сложни рецепти правиш, плашиш се от някакви си смокини :))

    ОтговорИзтриване
  3. Страхотно е, но моите смокини никога не стигат до тенджера, просто се излапват:)
    Чудесен цвят наистина се е получил!

    ОтговорИзтриване
  4. Страшно апетитно е, Пепи :)
    Обожавам и сладко от съвсем зелени смокини!
    Те вече искат варна вода!
    А за брат ти, така се правят великите открития :))))
    Поздрави и хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
  5. Убивам за такова! Мятай насам :Р

    ОтговорИзтриване
  6. Илианка, гравитация има, не за друго :)

    Дани, никога не съм правила от зелени смокини, но като гледам - още имам шанс.

    Траяна, ти сериозно ли от тенджерата още го ядете? Ааааа, бих го пазила с точилката аз :))

    Хубави почивни дни, момичета!

    ОтговорИзтриване
  7. Пепи, като каза, че ще го пазиш с точилката се сетих... Баща ми бил малък и направял беля. Баба ми го наказала и го затворила в стаята с току-що свареното свадко. Врътнала ключа и изчезнала някъде. Залисала се в работа и като се върнала... нямало и една смокиня...

    ОтговорИзтриване
  8. ей на това се казва "сладко наказание" :))

    ОтговорИзтриване
  9. Много обичам смокини! У дома имаме смокиново дърво и майка редовно правеше сладка, от зелени и узрели смокини, а аз редовно наобикалях дървото за да обирам първите узрели плодове. заръчала съм на майка да запази няколко бурканчета за мен от тазгодишното сладко.Тук, във Ванкувър смокините са голяма рядкост и деликатес, при това безбожно скъпи.

    ОтговорИзтриване
  10. Това е любимото ми сладко, Пепи! Твоето е идеално - отлична гъстота, кехлибарен цвят и сигурна съм, неустоимо вкусно! В двора има смокиня, с много плод, но явно късно ще узреят, но със сигурност ще си направя сладко.
    Прегръдки и хубава неделя!

    ОтговорИзтриване
  11. Леееле, Пепи :) ако знаеш как обичам сладко от смокини... идвам утре у вас :) Божествено е!
    Прегръдка от мен и хубаво утре!

    ОтговорИзтриване
  12. Пепи,неуморна си,мила!И как пък всичко ти иде отръки!Гледай сега какво сладко си извъртяла,като за изложба!То цвят,то гъстота,то купичка,абе все е прелест!
    А това за брат ти направо ме изкефи :)) !

    Хубава неделя ти пожелавам!

    ОтговорИзтриване
  13. Убивам човек за такова сладко!!!! И ще си го излежа после:)

    ОтговорИзтриване
  14. Пепчо и мен ме е страх да не се изложа с това сладко :) А знаеш ли, че от години не съм хапвала. Хазайката ми правеше такова сладко и винаги ме посрещаше и изпращаше с бурканче. Точно така не го киснеше във варна вода. Много ми беше вкусно! Ще я направя тази рецепта, пък дано не се изложа :))

    ОтговорИзтриване
  15. Давай, Кате, няма да се изложиш. Чакам да покажеш :))

    ОтговорИзтриване
  16. Лулу, къде, на плажа ли :)))

    К*во говориш, Еликсирче, иде ми, ама има и едни такива, дето да не ми паднат в ръчичките :))

    Зори, съгласна :) Носи круши!

    Евка, не знам колко са сорта са - уж все смокини, но по различно време зреят. Тези дървета на снимката - до работата са ми, съвсем зелени още. По другата си "пътека" като минавам - сега зреят. А на пазара жените поне от 2 седмици продават - добре узрели. Прегръдки и на теб!

    Светлана, не мога да повярвам, че там са много скъпи. Но като си дойдеш при мама ще си вземеш бурканче :)))

    Хубав неделен ден, дами!

    ОтговорИзтриване
  17. Ех, Пепи, откога не бях хапвала сладко от смокини. Голямо изкушение!

    Поздрави, Милена :-)

    ОтговорИзтриване
  18. Много апетитно, с палачинки мммммммм!

    ОтговорИзтриване
  19. Страхотно и аз го обожавам това сладко, но за жалост вече не можа да го правя заради географското ми разположение ... но пък от сърце си помечтах за времето в което можехме да берем и да варим тази вкусотия. Затова пък наблягам на мед от глухарчета. :) Страхотен ден от мокрите планини на Чехия и мен.

    ОтговорИзтриване
  20. Може и с палачинки, Марияна :) Аз обаче го мога и само с парче сирене :)

    Ивалекс, сладкото от глухарчета и у нас е любимо, лошото е, че много му е работата, а малко излиза :)

    Миленка, да можеше виртуално и да вкуси човек :))

    ОтговорИзтриване
  21. zdraveite iskam da vi predloja edna strahotna rezepta za zakuska.1 kg bra6no,200 gr pr.mlako 2 qiza,1 4aena laji4ka sol i 1 supena zahar,i korata na edin limon.zamesva se testo i vtasva 1,5,razto4va se na 0,5 sm i reje na pravoagalnizi a v sredata se prorqzva s noja edna 4erti4ka i dvata kraq se promu6vat prez dup4izata .parjat se i se ovalvat v pudra zahar.STRAHOTNI SA.OPITAITE!

    ОтговорИзтриване
  22. Благодаря ти, звучи вкусно и така, както го разбрах - ще изглежда интересно. Пък е и сладко. Непременно ще пробвам.

    ОтговорИзтриване
  23. Ох, вчера съжалих един дядо, че кисне на пазара цял ден и си купих смокини от него.
    После видях пък една баба, а нейните бяха по-хубави, та и от нея си купих.
    Лошата новина е, че не обичам смокини и се чудя какво да ги правя.
    Преди години правих сладко от смокини, ама го оставих много да ври и стана бетон.
    Сега ще пробвам твоята рецепта, но исках да те попитам, може ли плодовете да са нарязани?
    Благодаря !

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Гери, смокините са с нежна вътрешност и ще трябва да се варят малко, ако ги нарежеш. Имай го предвид. И не забравяй, че сладкото е много важно честото опитване за гъстотата след един определен момент - когато видиш, че леееко се е сгъстило, започвай да правиш опитите с капка от сладкото върху студена чиния. Изчакваш 2-3 мин. да изстине и ако не тече - значи е готово. Имай предвид, че когато изстине всяко сладко се сгъстява.

      Изтриване
    2. Благодаря за бързия отговор !
      Сигурно ще ги нарежа, понеже после по-лесно ще се маже върху филия хляб :) .
      Аз като направих 4-5 серии със сладката и вече по ги усещам, първото желе от малини го оставих прекалено дълго, ама последните две (круши с канела и ягода с ванилия) мисля, че ги докарах.

      Надявам се не е проблем още нещо да те питам :) . Бурканите с винт уж силно ги затварям, ама като ги пусна в тенджерата с водата из-под капачките почват да излизат балончета. Значи не са затворени както трябва или трябва да изчакам да се варят докато спрат да излизат балончета ? Ох, обикновените капачки са ми много по-лесни, имам една ръждясала затварачка и отгоре с един чук удрям, нямат мърдане после капачките :) .

      Благодаря, че споделяш толкова интересни рецепти, ще се възползвам от някое месно предложение, да зарадвам месоядната част от семейството !

      Изтриване
    3. Точно така, като направиш няколко дози и вече ги усещаш. Е, плодовете са различни, някои искат повече варене, други по-малко, но пробваш ли с капката - няма да сгрешиш.
      Поздравявам те, между другото :) Тъкмо ми падна тук. Редовно ти чета блога и се възхищавам на хъса, който имаш да отглеждаш сама зеленчуци и плодове. И на добрата реколта, която получаваш. Сигурно са малко такива млади дами като теб, да не кажа.. на пръсти. Пожелавам ти успех и в училището, когато идеш сега наесен там. А пролетната ваканция е идеалното време за подготовка на разсада :))

      За бурканите - когато се варят бурканите, продукта вътре също ври и съответно се разширява. На тези винтовите нямам никакво доверие, но за съжаление се налага и в тях. Трябва да ги завиваш много яко тези капаци и трябва здрава. Ползвай си, до колкото можеш от старите.
      Да, въздух излиза от тях, като се варят, но когато се нагреят от топлината капаците, силикона се загрява и залепва за стъклото. Кислорода там излиза, колкото може и когато обърнеш на капачка - вече не трябва да тече, изпуска сок от буркана, дори не трябва да сълзи. А така надупен, ще прилепне буркана за силикона на капака и готово - имаме вакум.

      Изтриване
  24. pep-40,
    ще се омъжиш ли за мен ? Ако отговора е отрицателен, изпращай ми по 40-50 големи буркана със сладко от смокини :) Ако е "ДА" искам зестрата ти да е ... пак сладко от смокини :)
    Като бях малък майка и баба правеха божествени сладка : смокини, малини, боровинки, смес горски плодове. Няколко пъти съм преяждал със смокиново сладко, но не се отказвам от него. Сега баба е покойница, но майка продължава да ги прави :)
    Само 1 забележка : ако в сладкото има и орехи става още по-хубаво.
    Спирам, че се окапах :)
    Поздрави от Швеция :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Въобще не ти приемам забележката :)) Погледни на снимката и виж, че има ядка орех :Р
      За другото ще ти е по-лесно сам да се хванеш да правиш сладкАта :)) иначе доста ще почакаш.
      Поздрави на теб от България :)

      Изтриване
  25. Нещо не разбрах много... Първо се варят около 2 часа и след това варенето продължава още около 2 часа - така ли? Или варенето е общо около 2 часа?
    Ще ми е за първи път да варя сладко от смокини - ако изобщо събера смелост...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не, общо времето е два часа - а
      *** - до тихо къкрене и оставя да ври около 2 ч. Смокините изплуват отгоре и отдолу се утаява водата и сока им.
      * След като измине час и половина започва да се проверява да не паднат смокините на дъното на тенджерата - без да се бърка много-много, внимателно с дървена лъжица или шпатула.
      * След около .тези два часа се капва по капка от сока им на чиния *****

      т.е. общо времето за варене е около два часа, но след час и половина започваш да го проверяваш.
      Нее сложно, а евкусно :) давай

      Изтриване
  26. Точно така го правим и ние, но със 100 смокини. Иначе начинът е същия. В нета прочетох какви ли не рецепти, но тази е точно като моята. С тази разлика, че ги засипваме с цялото количество захар наведнъж.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Следователно - "ние" сме вярната рецепта :)
      Важното е, че си ги харесваме :)

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...