20 август 2021 г.

Карталаци

Ей за това тестяно разкошество съм длъжница на себе и блога, че не бях го снимала и споделила. Карталаци от моя роден край, Орлов дол. Както ги правеха баба, а после мама. Израснала съм с всякакви тестени закуски, печива, че и каши. Под зоркия поглед на баба, лека и пръст, без закуска не тръгвахме за училище. 'А изклинча, 'а вечерта съм сведена до знанието на тати и получа назидателна порция. Най-лесно беше с филиите - съседските кокошки унищожаваха всякакви следи много бързо, но майка намираше прегрешенията ми по шкафове и чекмеджета и все още казва, че е било най- лошо при всяко лятно основно чистене на шкафовете с черги и завивки в избата. Трудно беше да си злояд в онези години, но детската изобретателност няма граници. Малко ме е срам да си призная това горе, но вече и децата го знаят , дано пропуснат да го разказват на малката Мишенка.
Карталаците са с хрупкава коричка, много тънки пластове, сирене и масло. Мама и баба ги правеха с мас, но тази година нямам домашна, а последната купена замина в контейнера след като отворих и помирисах. Simple Smile  И печаха на сач. Независимо на печката, или лятото отвън на огъня. И аз ги правех преди време на сач, но нали съм в месоядно семейство, два сача изхабих за да пека мръвки на тях. Затова сега в дебелодънния тиган, но съм си обещала, че следващият сач, който си купя ще бъде само за катми, гюзлеми и карталаци. Никакви меса. По сведения от Мише и неговите баба и дядо, това е "два пъти токано", но така и не съм ги опитала в Чирпанско.
Мама казва, че са ги правили без мая. Но и двете с баба точеха много, много тънко - да се чете вестник през кората. Едва ли някой ден ще се науча, щом до сега не съм. Тя сподели, че в последните години са слагали по мъничко мая - не като за пухкава питка, но да има малко в тестото. Така правя и аз, така и споделям. А Вие, ако можете да точите, или дърпате съвсем фино корите, не слагайте. Ако имате хубава мас - пробвайте с нея, или 50/50 смесена с масло. Дозата на тестото е за 6-7 карталачета (познайте дали не ги нарихаме търкалаци Simple Smile) Може да си го направите, приберете в хладилника и ползвате за ден-два, за да бъдат винаги топли и хрупкави.

Продукти:
~ 450 мл. топла вода 
1/4 кубче  жива мая (10г) , или 2-3 г суха 
1 с.л. олио
1 с.л. оцет
1 ч.л. захар
1 ч.л. сол 
~ 1 кг. брашно и още малко за точенето 

~1  пак масло от 125г и още  малко за  намазване на тигана, или сача / или мас
~700г сирене (колкото повече, толкова по-вкусни са)

Приготвяне:
* Пресятото брашно се поставя в дълбока купа. 
* Прави се кладенче, в което се поставя солта, захарта, оцета, олиото и топлата вода. Прибавя се маята. 
* Разбърква се,  докато стане гъста, лепкава топка, след което  се изважда върху набрашнена повърхност и доомесва - да се получи меко, еластично тесто.
* Покрива се и оставя  за 30-40 мин. на топло място. Или в хладилника за една нощ. 
* Разделя се на 6-7-8 топки - поред големината на тигана, за да не стават прекалено дебели и да   могат да се изпекат отвътре. Моите са по ок 200г, 7 бр.
* Всяка се разточва на тънка кора - колкото може, по-тънка да бъде :) По възможност  правоъгълна/елипсовидна, защото кората после се навива на руло, да не остава тънко в краищата. 
* Всяка кора се намазва с 2-3 лъжици разтопено масло  и поръсва със сирене. 
* Завива се на хлабаво руло. 
* Двата и края се завиват срещуположно към средата, да се получи осмица  Rolling Eyes
 
* Отново се намазва с разтопеното масло (нали знаете, че с четка става много лесно) и  едната част се захлупва върху другата. Притиска се леко с ръка и отново разточва, да се изтъни - до около  6-8мм. Внимателно, да не излезе сиренето отвън, че после загаря при печенето. 
 
* Намазва се от двете страни с масло и се пече в загрятия предварително сач, или дебелодънен/чугунен тиган. След като загрее, степента на котлона се намалява наполовина, за да не прегаря, а да успява да се изпече тестото. И тъй като е с мая и лееееко трябва да бухнат, аз захлупвам тигана с капак. 
Изпичат се  по около 3-4 мин от страна; обръщам ги 2-3 пъти и пак намазвам с масло. Тук е моментът да си прецените степента на котлона - ако забележите, че бързо прегарят, намалете го още. 
 
* Следва още едно намазване, когато се извадят от  тигана :) затова споменах за четката, тъй като с нея намазването с масло е тънко. Не че с масло може да се прекали. 

Докато тази се пече, се приготвя следваща и т.н. и т.н. 
И още нещо ще споделя, което пак си "краднах" от мама. Веднъж опитах месеница с домат Simple Smile вместо с айран. И от тогава, почти винаги си хапвам месеница, баница, катми, карталаци и подобни с домат, вместо с айран. 

 

21 коментара:

  1. Ето, какво съм пропуснала, като не съм закусвала...Макар, че мама работеше далеч и стутрин рано в работни дни обикновено някакви сандвичи ни е правила с брат ми, най-много мразех филия с масло и мед, бррр. Та и аз като теб, като първолак помня, как докато мама се приготви да ме води на училище аз мятах филията зад едно кухненско диванче с табла. Като дръпна следмесец за основно честене лошо и стана от гледката. Какво друго да измисля, освен да мятам филията през балкона. На брат ми му хареса идеята, но взе да мята и картофи. А живеехме тогава на 12 етаж. Тук вече мама щеше направо да припадне, когато съседи и звъннаха да кажат, че ще убие някой с този картоф...Някъде там май или тя се е отказала да предлага закуска, или аз съм я яла насила, не помня, но от дете мразя да закусвм, а кота възрастен много рядко. Макар в поседните години разни подстрекатели колеги да за се подкукоросвали да подхапвам. Непременно ще опитам карталаците ти, много биха ми допаднали без маята, баба така точеше баниците, а и мама, но аз, уви също не усвоих тази тънкост докрай.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Леле, ама вие и картофи сте мятали, не само филии :) Ама на тая възраст де да се сетите, че някой ще ви издаде :) Филия с мед и масло и на мен беше от най-нелюбимите закуски. Мразех ги направо, но и медът беше все кристализирал, та хрупаше и ми беше гадно. Виж, сега, Мишо като гледа пчели, ям филии в сезона, в който вади мед/лятото и е още течен - зимата кристализирал не го близвам. И на чай не го харесвам. Дори с тахан и мед филии си мажа. Но като дете и тахан не долюйбвах :) Добре, че се променяме с годините.

      Изтриване
    2. И да докладвам, че отдавна направих и бяха чудесни!

      Изтриване
    3. Супер, радвам се, че си се престрашила, Веси :) макар чак да не плаши направата им :)

      Изтриване
  2. А с моята детска изобретателност, реших, че най - подходящото място за филиите на обяд и вечеря е под дюшека на кушетката в кухнята. Но бях разконспирирана също, като в по - горните споделяния. ��

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. :) изобщо не сме се замисляли, че някога тези филии ще се намерят, нали :)

      Изтриване
  3. Благодаря за споделеното! Днес бяха на трапезата ни! Уникално вкусни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Еха, много сте бързи! Радвам се, че сте харесали и Вие!

      Изтриване
  4. Жива да си, толкова ги обичам, а нямах рецептата!

    ОтговорИзтриване
  5. Леле, Пепче, каква вкусотия са тези карталаци!!! Вчера ги правих, сега няма отЪрване, Миле ще ги иска постоянно, то и на мен страшно много ми харесаха, записвам ги в "Топ 10" на любимите закуски! :) Багодарим ти от сърце за прекрасната рецепта! :) Приятна вечер от нас! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много вкусни банички са нали:)
      Радвам се, че сте харесали, Мими, пак ще правиш!

      Изтриване
  6. Да си кажа и аз 😄 наште не ме мъчеха много с яденето, но баба ми на село много ме тормозеше със закуските и все някакви неща дето хич не ги обичам - филия с козе масло и захар отгоре (защото защо не 😄) - хвърлях ги зад печката и другото място - задната страна на къщата не беше измазана и ги навирах в дупките на тухлите, там със сигурност никой няма да търси 😄
    Страхотно изглежда тази закуска, хич ме няма в месенето и точенето, но съм много изкушена да пробвам :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пробвай, не са трудни.
      А за бабите и закуските нищо лошо да не чувам �������� но наистинапонякога прекаляват в старанието си да не остане детето гладно.
      Поздрави!

      Изтриване
  7. Страхотни са!
    Някои тестенички и аз хапвам с домат, вместо с айрян.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. тестеничко е, как няма да е страхотно :)

      Изтриване
    2. ох, сетих се, че аз тестяно със сирене обичам да ям и с грозде :)

      Изтриване
  8. Прекрасна рецепта от моя роден край - село Каменна река!

    ОтговорИзтриване
  9. Благодаря за рецептата на уникално вкусните Карталаци! Никога не бяхме чували в къщи, нито яли нещо подобно. И тъй като аз съм по експериментите, а те с твоите рецепти са винаги успешни, днес бяха включени в менюто:). За намазване използвах Гхи и станаха много вкусни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ауууу, страхотно! Много ме зарадвахте! Хората се плашат малко от дългите обяснения, но те никак не са сложни за правене.

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...